ניר גלעד ואמיר אלשטיין יהנו מאופציות בכ-50 מיליון שקל

יום לפני כניסת חוק שכר הבכירים לתוקף, מנהלי החברה לישראל פועלים כדי לאשר לעצמם תנאי תגמול מפנקים, רגע לפני שהחוק יחייבם בקבלת אישור בעלי המניות מקרב הציבור

מנהלי החברה לישראל, אחת מקבוצות ההחזקה הגדולות במשק, מופיעים דרך קבע בצמרת מקבלי השכר הגבוה במשק. לקראת כניסתו לתוקף של חוק שכר הבכירים (תיקון 20 לחוק החברות), פועלים אותם בכירים כדי לאשר לעצמם תנאי תגמול מפנקים, רגע לפני שהחוק יחייבם בקבלת אישור בעלי המניות מקרב הציבור.

חוק שכר הבכירים, שאושר בתחילת החודש בכנסת, כולל מספר רפורמות מרחיקות לכת, הצפויות לקצץ משמעותית בתנאי העסקת מנהלי חברות ציבוריות, ביניהם אישור התגמול ברוב של בעלי מניות המיעוט.

מנהלי החברה, שבשליטת עידן עופר, לא מעוניינים כנראה לקחת סיכון ולצורך אישור תנאי העסקה משודרגים עבורם, זימנה החברה לישראל אסיפת בעלי המניות לעוד שבועיים - יום לפני כניסתו של חוק שכר הבכירים לתוקף. באסיפה יאושרו, ברוב רגיל, תנאי העסקתם של יו"ר החברה, אמיר אלשטיין, ומנכ"ל החברה, ניר גלעד, שניים מהמנהלים המתוגמלים בשוק. בנוסף, תאושר חלוקת אופציות בשווי כלכלי של 240 מיליון שקל לשניים ולשורה של בכירים נוספים בקבוצה.

סיום מועד העסקתו של היו"ר אלשטיין הוא יולי 2013. משום שבחוזהו נקבעה תקופת הודעה המוקדמת של שישה חודשים, חידוש הסכם העסקתו יעשה עד תחילת 2013. סיום חוזהו של גלעד הוא בסוף 2013, אולם בחברה מעוניינים לנצל את ההזדמנות ולאשר גם את חידוש חוזה העסקתו, עד יולי 2016.

בהתאם להסכם העסקתם החדש, בחברה לישראל מעריכים שעלות שכרם תגיע ב-2012 לכ-15.5 מיליון שקל כל אחד, ללא מענק שנתי, במידה שיינתן. מרבית הסכום, כ-10.5 מיליון שקל לכל אחד, הוא בגין הטבת אופציות. יש לציין שב-2011 המענק שניתן לגלעד עמד על 3 מיליון שקל ושל אלשטיין על 2.4 מיליון שקל. לבכירי החברה לישראל יוקצו בסך-הכל אופציות בשווי כולל של קרוב ל-100 מיליון שקל.

כמחצית מהחבילה מיועדת בחלוקה שווה לאלשטיין ולגלעד, שיזכו בחבילת אופציות בשווי כלכלי של 24.8 מיליון שקל, כל אחד. האופציות יהיו ניתנות למימוש בשלוש מנות, בחודשי יוני בשנים 2014-2016, במחיר מימוש של 2,500 שקל למניית החברה לישראל - נמוך ב-4% משווי המניה הבוקר. במימושן המלא, האופציות לאלשטיין וגלעד הן מהוות 0.45% מהון מניות החברה לישראל.

באותה הזדמנות, בחברה לישראל מבקשים לבצע מספר שינויים נוספים בחוזיהם של אלשטיין וגלעד. אלה כוללים מנגנון הבשלה מוקדם של אופציות, הגדרות מחדש של תקופת ההסתגלות במקרה של סיום כהונה, מענק פרישה לשיקול דעת הדירקטוריון ומענק יחסי בהתאם לתוצאות החברה בשנה בה יסיימו את כהונתם.

גם כיל מפנקת את המנכ"ל

עלויות שכרם של גלעד ואלשטיין הן מהגבוהות בשוק המקומי. ב-2011 עמדה עלות השכר של גלעד על 21.1 מיליון שקל - מרבית הסכום בגין הטבה מבוססת מניות. עלות העסקתו בחמש השנים האחרונות הצטברה ל-73.5 מיליון שקל. עלות העסקת אלשטיין עמדה אשתקד על 15 מיליון שקל וגם אצלו הרכיב המנייתי הוא משמעותי.

נושא משרה נוסף שהחברה לישראל מעוניינת לרפד את כיסיו באופציות, הוא סמנכ"ל הכספים, אבישר פז, שיקבל חבילה של אופציות, בשווי של 13.3 מיליון שקל. עלות שכרו ב-2012 צפויה לעמוד על קרוב ל-10 מיליון שקל, לפני מענק.

בנוסף החברה לישראל תעניק ל-15 עובדים נוספים אופציות בשווי כולל של 31.2 מיליון שקל - שווי חבילה ממוצע של 2.1 מיליון שקל לעובד.

הנפקת אופציות בשווי גבוה עוד יותר תבצע החברה-הבת של החברה לישראל, יצרנית הדשנים כיל , גם כן רגע לפני כניסתו של חוק שכר הבכירים. זו עדכנה אתמול על הנפקת אופציות לעובדיה בשווי כולל של 146 מיליון שקל. מנכ"ל החברה, סטפן בורגס, צפוי ליהנות מחבילה בשווי של 14.5 מיליון שקל.

אופציות
 אופציות

סך שווי האופציות שמקצות יחד החברה לישראל והחברה הבת כיל, מגיע ל-241 מיליון שקל.