חיים סבן חוזר: רוכש את השליטה בפרטנר מאילן בן-דב

(עדכון) - סבן רוכש 30% מפרטנר תמורת 80 מיליון דולר, ולוקח על עצמו את חובות סקיילקס להאצ'יסון ■ העסקה תאפשר לסקיילקס של בן-דב לעמוד בתשלומי האג"ח ■ שלמה רודב, יו"ר בזק תחת סבן, צפוי להתמנות לתפקיד בפרטנר

חיים סבן רוכש את השליטה בחברת הסלולר פרטנר . היום (ה') צפויה להיחתם העסקה, וסבן יחזור לשוק התקשורת הישראלי, לאחר שלפני כ-3 שנים מכר את השליטה בחברת בזק לידי שאול אלוביץ'.

עסקת פרטנר אמורה להיחתם בהונג-קונג, היות ומדובר בעסקה משולשת, במסגרתה רוכש סבן את החוב של חברת סקיילקס להאצ'יסון מהונג-קונג, אשר העמידה לסקיילקס, שבשליטת אילן בן-דב, הלוואת מוכר בסך 300 מיליון דולר לפני כ-3 שנים.

במסגרת העסקה תקבל סקיילקס 80 מיליון דולר עבור מכירת שני שליש מהחזקותיה בפרטנר לסבן, ותרד להחזקה של 15% בהון. בנוסף לכך תהיה סקיילקס זכאית לקבל את חלקה היחסי המקורי בדיבידנד העתידי שתחלק פרטנר בגין רווחי שנת 2012.

מלבד המניות שירכוש מידי סקיילקס (כ-30%), צפוי סבן לרכוש מניות נוספות מידי הציבור ולהגדיל את שיעור החזקתו בחברה. לאומי פרטנרס, המחזיק כ-5% מהון המניות של פרטנר, לא צפוי למכור את מניותיו.

העסקה צפויה להוריד את היקף החוב הפיננסי של סקיילקס לכ-1.5 מיליארד שקל, ולהזרים לה מזומנים, אשר יעזרו לה לפרוע את תשלומי החוב בשנה הבאה במועד, ללא כל צורך בהסדר חוב או ב"תספורת".

"אולי קאמבק העשור"

על רקע העסקה, זינקה היום מניית סקיילקס ב-27%, והשלימה עלייה של 131% מאז החלו המגעים עם סבן לתפוס תאוצה בשבוע שעבר. גם באגרות החוב של סקיילקס נרשמו עליות חדות, והתשואה עליהן ירדה ל13%-26%.

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, אמר היום כי "אם אכן תיסגר עסקת מכירת פרטנר לסבן בתנאים שפורסמו, יהיה זה קאמבק השנה, אם לא קאמבק העשור. לאחר שכולם הניחו כי 'תספורת' בסקיילקס הינה עובדה מוגמרת, הרי שהשלמת העסקה הנוכחית, בשילוב עם נכסיה הקיימים של החברה, יעמידו לרשותה של סקיילקס ובעל השליטה בה את כושר הפירעון והשליטה בגורלה".

להערכתו של פגוט, "הראלי בשווקים הפיננסים בחודשים האחרונים, שהביא לזינוק של כ-105% מהשפל שנרשם במחיר מניית פרטנר ב-23 ביולי, איפשר לבן-דב למצות ככל האפשר את הפוטנציאל הכלכלי ממכירת מניות פרטנר".

מניית סאני , בעלת השליטה בסקיילקס בה מחזיק בן-דב, רשמה היום ירידה של 9%, אך אגרות החוב שלה רשמו עליות דו-ספרתיות, והן נסחרות כעת בתשואה של 175%-210%. התשואה הגבוהה נובעת מכך שבתחילת 2013 צריכה החברה לפרוע תשלומי קרן וריבית בהיקף של כ-65 מיליון שקל, וזאת כאשר בקופתה אין כרגע כספים.

העסקה הנוכחית בסקיילקס אמנם משפרת את מצבם של מחזיקי האג"ח של סאני, שכן מניות סקיילקס משועבדות לטובתם, אולם עדיין לא ברור אם לסקיילקס יוותרו עודפים אותם תוכל לחלק כדיבידנד, שישמש לצורך פירעון החוב כלפי מחזיקי האג"ח של סאני.

בגלל המינוף והתחרות

העברת השליטה בפרטנר לסבן חותמת את תקופתו של בן-דב בחברה כבעל השליטה. כפי שהודה בן-דב בעבר, פרטנר הייתה גדולה עליו לנוכח המינוף הגבוה בו השתמש לרכישת החברה מחד והשינויים הרגולטוריים שנכפו על שוק הסלולר וגרמו להחרפת התחרות מאידך. תחרות שגרמה לירידה חדה ברווחיה של פרטנר, ביכולתה לחלק דיבידנדים ועקב כך לקושי של בן-דב להחזיר את הלוואות הענק שלקח כדי לממן את העסקה.

חברת פרטנר צפויה לקבל את סבן כמשקיע יציב וסולידי לטווח של מספר שנים לפחות, דבר שהיה חסר לה בשנים האחרונות. סבן צפוי למנות את שלמה רודב, מי שכיהן כיו"ר דירקטוריון בזק בתקופה שבה שלט בבזק, לתפקיד יו"ר דירקטוריון החברה, וביחד עם חיים רומנו, מנכ"ל פרטנר הנוכחי, שיישאר על רקע ההערכה לה הוא זוכה, הם ינסו לקחת את החברה למקום טוב יותר.

בעלי המניות
 בעלי המניות