ב-2013 ייכנסו שינויים במסים; כיצד תוכלו להרוויח מזה?

לקראת תום שנת המס, עו"ד ורו"ח ענת טנא ממשרד אלתר מסייעת לנו להגיש למשקיעים שלל טיפים להקטנת תשלומי המס העתידיים

בשנת 2013 צפויים להיכנס לתוקף מספר שינויים במדיניות המס של מדינת ישראל, אשר ישפיעו על היקף המס שמשולם על-ידי חברות, יחידים ומשקיעים.

מגוון סיבות הביאו השנה לשינויים בתקנות המס - החל מהמלצות דוח טרכטנברג להגברת השוויון בחברה הישראלית, ועד לגירעון שנוצר בתקציב המדינה וחייב העלאת מסים.

נוסף על אלה, ב-2012 התרחש אירוע יוצא דופן - קידוחים ימיים שהסתיימו ללא מציאת תגלית מסחרית. למרות מפח-הנפש הכרוך בכך, מסתבר כי תקנות המיסוי של ישראל מאפשרות להקהות במידת מה את הכאב.

בעזרת עו"ד (רו"ח) ענת טנא, שותפה-מנהלת במשרד אלתר המתמחה במיסוי, נספק מספר טיפים לקראת תום שנת המס הנוכחית, שיסייעו בהקטנת תשלומי המס העתידיים.

בשל קוצר היריעה נתמקד כאמור בעיקר בהמלצות הנובעות משינויי תקנות, ופחות במתן המלצות שגרתיות שנכונות לסיומה של כל שנה, כגון קיזוז הפסדים למשקיעים בשוק ההון.

חברות משלח יד ("חברות ארנק")

"חברות ארנק" הוא כינוי ליחידים הפועלים במסגרת חברות למתן שירותים אישיים ו/או לביצוע השקעותיהם. ייתכן כי חברות אלה תהיינה צפויות לתיקון חקיקה שיגביל את האפשרויות שלהן, ויחייבן לשלם מס לפחות על חלק מרווחיהן.

הוועדה לבחינת סוגיית חברות הארנק, שהוקמה בעקבות המלצות דוח טרכטנברג, ממליצה למסות באופן שוטף את הרווחים הבלתי מחולקים בחברות אלה.

לפי ההמלצה, בעלי המניות היחידים בחברות הארנק ימוסו באחת משתי דרכים: הראשונה, מיסוי בעלי המניות בגין מחצית מרווחי חברות הארנק שלא חולקו במהלך שנת המס; השנייה היא לחייב את כלל החברות, שהן בעלות שיעור רווחיות גבוה ולא חילקו דיבידנדים משמעותיים, בתשלום ריבית בגובה 4%-8%, בגין סכום המס הנובע מהרווחים הבלתי מחולקים שלהן.

אמנם אין עדיין ודאות לגבי התנאים וההגדרות, אך ברור כי ככל שמספר יחידים הפועלים יחדיו, ו/או בתחום משותף, יוכלו להתאגד ולתחום את ההפרדה העסקית ביניהם באמצעות הסכמים, קטן הסיכוי שהחקיקה האמורה תחול לגביהם.

מס לעשירים: מס ייסף על הכנסות מעל 800,000 שקל

במסגרת חוק הגזרות הכלכליות שאושר באחרונה, צפויים להשתנות החל מ-1 בינואר 2013 שיעורי המס ומדרגות המס על הכנסתו החייבת של היחיד.

בעקבות השינוי שיעורי המס יהיו כדלקמן: הכנסה עד ל-62,400 שקל - 10%; הכנסה מעל 62,400 שקל ועד ל-106,560 שקל - 14%; הכנסה מעל 106,560 שקל ועד ל-168,000 שקל - 21%; הכנסה מעל 168,000 שקל ועד ל-240,000 שקל - 31%; הכנסה מעל 240,000 שקל ועד ל-501,960 שקל - 34%; והכנסה מעל 501,960 שקל - 48%.

עוד נקבע כי יחיד שהכנסתו החייבת עולה על 800 אלף שקל יהיה חייב במס נוסף, בשיעור של 2% על החלק בהכנסה שעולה על 800 אלף שקל.

אי לכך, על מנת להימנע מחשיפה לחבות מס גבוהה יותר בשנים הבאות, מומלץ ליחידים בעלי הכנסות גבוהות לממש רווחי הון ולהקדים הכנסות במידת האפשר עד סוף שנת 2012. כמו כן, ניתן לדחות מימוש הפסדים לשנים הבאות ובכך להקטין את ההכנסה החייבת.

קיזוז כנגד השקעה בשותפויות נפט

משקיעי מגזר חיפושי הנפט חוו השנה אכזבה, לאחר שבקידוחי "מירה" ו"שרה" לא נמצאו תגליות גז. ביחידות ההשתתפות של מודיעין, המחזיקה בזכויות בצמד הרישיונות, נרשמה צניחה של 67% מתחילת השנה, והשותפות צפויה לסיים את שנת 2012 בהפסד. עם זאת, היות שמודיעין רשומה כשותפות, יכולים המחזיקים בשותפות לצמצם את ההפסד שנגרם להם.

משקיעים בשותפויות נפט זכאים לקיזוז חלקם בהפסדים של השותפויות כנגד הכנסות שלהם. למרות שהשקעתם בשותפויות נפט היא השקעה הונית, המשקיעים נהנים כאן מהפסד מעסק הניתן לקיזוז כנגד כלל הכנסותיהם בשנת המס, לרבות הכנסות ממשכורת.

מי שזכאי לקיזוז הפסדים שנוצרו במהלך השנה, הוא מי שמחזיק ביחידות בקרן ביום האחרון של השנה (כולל מי שירכוש את היחידה יום לפני כן).

נציין כי במכירת היחידה תוחזר ההטבה על-ידי כך שסכום ההפסד שיוכר היום יופחת מעלות של היחידה, וחלק מהרווח שייווצר כתוצאה מכך יחויב במס שולי במקום מס רווח הון. אולם אם לנישום יהיו הפסדי הון, הוא יוכל לקזז אותם מרווח זה.

דחיית מס באמצעות קרנות או קופות גמל אישיות

* קרן נאמנות פטורה:

קרן נאמנות פטורה היא קרן נאמנות אשר רווחיה והכנסותיה פטורים ממס. מי שחייבים במס הם בעלי היחידות (המשקיעים בקרן הנאמנות) במועד מימוש היחידה או חלוקת רווחיה.

השקעה בדרך זו מאפשרת למשקיע דחיית מס, שהרי מחזיקי היחידות משלמים מס על רווחי הקרן רק בעת מימוש היחידה; זאת בעוד התקופה הארוכה שבה הקרן קונה ומוכרת ניירות ערך ומשיגה רווחים אינה ממוסה כלל.

נציין כי בסכומי כסף בהיקף גדול ניתן ליצור קרנות ייעודיות, על-פי רצון והנחיות הלקוח, שיוותרו פתוחות גם למשקיעים נוספים. במקרה כזה המדיניות והתנאים, שנקבעו מראש על-ידי הלקוח, יימשכו.

* פוליסת חיסכון בחברת ביטוח:

זה זמן לא רב שחברות הביטוח בארץ ובחו"ל מציעות מסלול להשקעה שנקרא "פוליסת חיסכון". מדובר בתוכניות חיסכון, שבהן הכספים מנוהלים כמו בקרן נאמנות, אולם, למרות שמה, הפוליסה אינה כוללת רכיב ביטוחי והיא משמשת לחיסכון בלבד.

היתרונות במסלול זה הם רבים, והעיקרי שבהם הוא אפשרות המעבר בין המסלולים השונים שמאפשרת הפוליסה, אשר בניגוד לקרנות נאמנות אינו מהווה אירוע מס. המשקיע, בדומה לאמור על קרן נאמנות פטורה, יחויב במס רק בעת המימוש, כאשר ימשוך את כספי הפוליסה.

גם כאן, בדומה לקרן נאמנות הפטורה, ניתן ליצור תוכנית אישית שתנוהל לפי הנחיות הלקוח. במקרה זה הן תיוותרנה פרטיות לחלוטין.

* קופת גמל בניהול אישי, IRA:

קופת גמל בניהול אישי, IRA, היא מסלול השקעה נוסף, שבמסגרתו ניתנת אפשרות להעביר את ניהול הכספים בקופה למנהל השקעות אישי שיתאים את אופי ההשקעה לצורכיו האישיים של המשקיע. לחילופין, המשקיע יכול לנהל בעצמו את הכספים בקופה, בדומה לאופן שבו מנהל אדם את כספו האישי הנזיל. כלומר, המשקיע רשאי לקנות ולמכור לבד ני"ע לפי השקפתו וראות עיניו. כל זאת ללא חיוב במס עד למועד פדיון קופת הגמל.

* השקעה במכשירים שקליים באמצעות קרנות נאמנות:

משקי-בית רבים מעדיפים כיום להשקיע את כספם במכשירים שקליים כגון מק"מ. הרווח ממכשירים אלה ממוסה בשיעור של 15%, אבל מחושב על הרווח הנומינלי - רווח הכולל אינפלציה וריבית.

מכיוון שהריביות בשנים האחרונות נמוכות מאוד, נוצר מצב שבו המרכיב של החלק האינפלציוני ברווח הוא החלק העיקרי מהרווח, וייתכן שאף כולו. על כן, חישוב מס בשיעור של 25% מהרווח הריאלי, החל על מכשירים צמודים, עדיף.

כדי ליהנות מחישוב זה גם ביחס למכשירים שקליים, ניתן להשקיע במכשירים אלה באמצעות קרנות נאמנות פטורות. במצב כזה, עדיין תתקבל אותה תשואה שקלית, אך המס שישולם יהיה על הרווח הריאלי בלבד, שנוצר בגין ההשקעה, והוא ישולם במועד מכירת היחידה בקרן. כמובן שצריך לקחת בחשבון את גובה העלות ודמי הניהול הרלוונטיים.