משה לדור: "קשה לאסוף ראיות בתחום השחיתות השלטונית"

את הדברים אמר פרקליט המדינה כרמז לסיבות שבגינן צפוי להיסגר התיק העיקרי נגד אביגדור ליברמן ■ סיבה נוספת: חוסר שיתוף-פעולה מצד רשויות החוק הזרות

פרקליט המדינה, משה לדור, רומז מהם הקשיים הראייתיים שהתגלו במהלך חקירתו של שר החוץ אביגדור ליברמן, שהובילו להחלטה המסתמנת לסגור את תיק החקירה העיקרי נגדו.

בכנס של הפורום למשפט וחברה, המתקיים היום (ו') בירושלים, נקב לדור - מבלי להזכיר את תיק ליברמן מפורשות - במספר גורמים שהובילו לקשיים בחקירה, וזאת במסגרת הרצאה שנשא בנושא השחיתות השלטונית. לדור דיבר בכנס הפורום למשפט וחברה של מכללת נתניה, המתקיים במלון דן ירושלים.

"בתחום השחיתות השלטונית קשה לאסוף ראיות", אמר לדור, "כי העדים הם אנשים שיודעים משהו. האנשים הישרים בדרך-כלל לא יודעים מה קורה בסביבתם. האנשים שמסוגלים להעיד, בדרך-כלל לא רוצים לדבר. בחלק גדול מעבירות השחיתות אנחנו מתקשים לגייס עדים וראיות. אנשים שכן יודעים על מה שקרה בסביבתם, לא יתנדבו לספר על הדברים, פן יבולע להם".

קושי נוסף שעליו הצביע לדור הוא חוסר שיתוף-הפעולה מצד רשויות חקירה זרות. "כשהעולם הופך להיות כפר קטן, אנחנו צריכים להגיע לחו"ל ולגייס את שיתוף-הפעולה איתן. עם חלק מהמדינות יש הסדרים, ועם חלקן יש לנו הבנות, לפעמים זה עדויות ולפעמים ראיות. לפעמים שיתוף-הפעולה מאוד מוגבל ונעשה בדרכים שלא דומות ליכולת של משטרת ישראל לגבות הודעה ממי שיושב בישראל בחדר החקירות. על זה אנחנו יכולים להסתמך?"

עוד הוסיף פרקליט המדינה כי זכות השתיקה היא אמנם זכות במישור הפלילי, הנתונה גם לפקידי ונבחרי ציבור, ואולם היא לעתים סותרת את חובת הדיווח וחובת מסירת הגירסה המוטלת עליהם בתחום המינהלי או הציבורי.

"אותו עובד, שאולי הוא בכיר מאוד, אומר לשוטר 'אני שותק'. על אותו אירוע הוא חייב לתת דין וחשבון לציבור מה בעצם קרה", אמר לדור, "אבל הוא שותק, והוא ממשיך למלא את תפקידו עד שמסתיימת החקירה ועד שמסתיים השימוע".