האם פיטורי מאמנים משפרים תוצאות בכדורגל? לא ממש

מחקרים אקדמיים מוכיחים: להחלפת מנג'ר אין באמת אפקט על התוצאות לאורך זמן; ובינתיים באירופה, מאמנים ממשיכים לעוף הביתה בקצב רצחני

אנחנו אמנם בסך הכל בחודש דצמבר, ואפילו סיבוב אחד שלם של ליגת העל בכדורגל עדיין לא הסתיים, אבל חמישה מתוך 14 מאמנים שפתחו את העונה כבר הספיקו לארוז ציוד ולעזוב את התפקיד שלהם. פרדי דוד, מאמן הפועל ר"ג, הפך בשבוע שעבר למצטרף האחרון לרשימה, שכוללת את ראובן עטר (מכבי חיפה), גילי לנדאו (קרית שמונה), ניסן יחזקאל (רמה"ש) וניצן שירזי שעזב מסיבות רפואיות (הפועל ת"א).

לא שאצלנו הג'וב של המאמנים בטוח יותר ביחס למקומות אחרים באירופה: מנתונים של אתר transfermarkt, שנכונים לסוף השבוע, עולה כי ביוון כבר הספיקו שמונה מאמנים לעזוב את תפקידם מתחילת עונת 2012/13. בסרביה הכמות עומדת על שבעה, נתון דומה לזה שנרשם בליגה הקפריסאית; בפולין ובבלגיה שישה מאמנים כבר נפרדו מתפקידם, ובטורקיה חמישה. גם בליגות הבכירות לא קל למאמן להחזיק מעמד בעבודה שלו - כמו שמראה הדוגמא של הסרייה A האיטלקית (ארבעה מאמנים כבר הלכו הביתה).

השאלות המעניינות שעולות מהנתונים האלו: האם בכלל משתלם לקבוצות כדורגל לפטר מאמנים? האם החלפת מאמן משפרת את התוצאות שמשיג המועדון על המגרש? לא בטוח. ד"ר סו ברידג'ווטר מבית הספר לעסקים וורוויק שבאנגליה ביצעה מחקר שנמתח על פני 16 שנים, בין 1992 ל-2008, ובו היא בדקה את ההשפעה של החלפת מאמנים על תוצאות של קבוצות מהפרמיירליג האנגלית. הממצאים: ב-18 המשחקים שקדמו להחלפת המאמן, צנח קצב צבירת הנקודות של הקבוצות לנקודה אחת בלבד בממוצע למשחק - במה שבאופן אופייני לעולם הכדורגל, הוביל לשינוי על הקווים.

לאחר החלפת המאמנים, נהנות הקבוצות ממה שמגדירה ברידג'ווטר "תקופת ירח דבש" קצרה: בששת המשחקים הראשונים תחת המאמן החדש עולה קצב הצבירה לכ-1.3 נקודות למשחק; לאחר 12 משחקים הוא מגיע לכ-1.4 נקודות למשחק; אבל בתום 12 עד 18 מחזורים נעלם אפקט המאמן החדש כמעט לחלוטין, כשהקבוצות חזרו לצבור 1.1 נקודות בממוצע למשחק, נתון כמעט זהה לאלו שרשמו המאמנים הקודמים.

את ההסבר לתקופת "ירח הדבש" מחלקת ברידג'ווטר לשניים: א' - רצון של השחקנים להוכיח את השווי והיכולות שלהם למאמן החדש, רצון שנעלם בתום זמן קצר לאחר תקופת ההסתגלות לבוס; ב' - סטטיסטיקה פשוטה: אחרי שורה של תוצאות רעות, קבוצת כדורגל עשויה להשיג כמה תוצאות טובות יותר, מטעמים מתמטיים. רק שלאחר מכן, צפויה הקבוצה לחזור "למוטב" שלה, בלי קשר לזהות האיש שעומד על הקווים - כשלמעשה רק איכות השחקנים על המגרש קובעת את התוצאות.