עמיר פרץ, אל תפריע

יש לומר 'לא' לממשלת נתניהו רק אם הנסיבות יצדיקו זאת

עמיר פרץ דורש משלי יחימוביץ' להתחייב מראש שלא תצטרף לממשלת נתניהו. זאת, בניגוד לעמדתה של יחימוביץ', הגורסת כי אין לפסול אף גורם לשותפות קואליציונית. למה כל כך חשוב לפרץ בשלב זה של חייו לקבל התחייבות כזאת? מה יעשה איתה? פרץ בוודאי ישיב כי ילך עם עמדתו זו אל ציבור הבוחרים, וינסה שם להגיע להישגים בזכות החרם על נתניהו. אפשרות אחרת: פרץ מצא לעצמו עניין שאיתו הוא יכול לנגח את יחימוביץ'.

פרץ בוודאי ידחה רעיון כזה בחמת זעם. הוא יזיק למפלגתו ולמנהיגה שלה? התשובה האמיתית היא: ועוד איך. פרץ, עם ובלי כיפת ברזל, הוא עסקן, וזה מה שעושים עסקנים. הם מנגחים זה בזה בתואנה שהם עושים זאת למען המדינה, או לפחות המפלגה. זה כמובן לא אומר שפרץ לא מאמין בעמדה שלו נגד ממשלה בראשות נתניהו, אבל זה כן אומר שלפני שהוא שונא את מנהיג הליכוד, הוא אוהב את עצמו. וזה נכון גם לגבי יחימוביץ'.

קוצר ראות

מעבר לקטנוניות העסקנית יש פה גם קוצר ראות מצד פרץ. פוליטיקאי שואף בדרך כלל לשרטט קווים, עדיף אדומים. זה מאפשר יצירת סיסמאות לאסיפות בחירות. "לא לנתניהו, כן לשלום", או משהו דמגוגי כזה. מדינאי, אם הוא רציני, יודע שאין טעות גדולה יותר מאשר לקבוע גדרות ותחומים, כי בעשותך כך אתה מגביל לא רק את היריב, אלא גם, ובעיקר, את עצמך. זאת, כאשר אינך יודע אם המחסום שקבעת יהיה טוב בעת אחרת ובנסיבות שונות מאלה שעל פיהן שורטטו הקווים.

צריך מאוד לקוות שיחימוביץ' לא תיכנע ללחצים שיופעלו עליה בעניין זה, והם יבואו לא רק מצד פרץ. להיות מנהיג חכם זה להשאיר את כל האופציות פתוחות, ויחימוביץ' היטיבה להבין זאת. כעיתונאית הייתה לה תקופה של שמאלניות צפון-תל אביבית, כלומר קיצונית ואטומה, אבל היא עצמה לא נאטמה, מה שמאפשר לה להתייחס אל נושאים לגופם ולא על פי תוויות של שמאל וימין ומרכז. הפתיחות הזאת היא, בין השאר, שאפשרה ליחימוביץ' לפתח תכונות של מנהיגות, ונראה שהציבור חש זאת.

פרץ יכול לעשות אחד משני דברים בבחירות הקרובות. הוא יכול להועיל והוא יכול לקלקל. את שני הדברים הוא מסוגל לבצע באותה מידה של כשרון. במה הוא יבחר? אני לא יכול לומר שאני אופטימי. לא כל יום יש הברקה כמו כיפת ברזל, להבדיל.

רשימה עם פוטנציאל בעייתי

רשימה מסובכת סידרו הפריימריז ליחימוביץ'. מצד אחד, המועמדים נראים, וחלקם גם נשמעים, כמו סניף של השינקינאות. יש גם אחרים. אפשר להתלהב מהם כבר עכשיו, אם נורא רוצים, אבל מומלץ להמתין קצת. הם עצמם צריכים לדעת שלהגיע לרשימת העבודה זו לא תכלית העשייה וההישגיות. נקווה שהם מבינים זאת.