האוצר: "אחיות יכולות להרוויח גם 30 אלף ברוטו"

(עדכון) - שביתת האחיות: פערי השכר בין האחיות לאוצר - 9% ■ האחיות: "הציעו לנו דמי חנוכה"

הפערים בין הסתדרות האחיות למשרד האוצר, על רקע העיצומים שפרצו היום (ב') בבתי החולים ובמרפאות הקהילה, מתבררים כמשמעותיים מאוד. ל"גלובס" נודע כי במשרד האוצר הציעו לאחיות תוספת שכר של כ-2% בשנה וסה"כ כ-6% בשלוש שנים, בעוד שהאחיות דורשות שבתקופה הזו תשולם להן תוספת של 15%.

למעשה, האחיות דורשות כי התוספת הזו תינתן להן בנוסף לתוספת שתיקבע בשנה הקרובה עבור כלל עובדי המגזר הציבורי, כך שבפועל דורשות האחיות תוספת כוללת של כ-20%. בשני הצדדים נשמעו היום סקפטיים בדבר האפשרות כי פגישת המו"מ שמתוכננת להערב תביא לסיום העיצומים מחר.

אם אכן תתממש התחזית הפסימית והפגישה בין הצדדים לא תניב פריצת דרך, גוברים הסיכויים שבמשרד האוצר יפנו הלילה לבית הדין הארצי לעבודה בדרישה להוצאת צווי מניעה. לאוצר יש עילה מובהקת לבקש צווים משום שהאחיות מחויבות לכאורה במסגרת ההסכמים הקיימים לשקט תעשייתי עד סוף החודש. באוצר חוששים במיוחד מהתקדים שהדבר ייצור, שלפיו סקטור של עובדים פותח בשביתה בלתי חוקית לכאורה ואילו המדינה ממשיכה לנהל מו"מ מבלי לנקוט צעדים משפטיים.

"אם הם רוצים שהאחיות יעבדו תחת צווי מניעה, תהיה זו בושה גדולה למדינת ישראל", אמרה היום ל"גלובס" יו"ר הסתדרות האחיות, אילנה כהן. לדבריה, ממילא בעוד 3 שבועות מסתיימת תקופת השקט התעשייתי, ולכן זה לא מה שאמור לשנות את המהות של הסכסוך הזה. "בעוד שלושה שבועות יגידו שחיכיתי לשיא החורף, ועכשיו אומרים לי שחיכיתי לבחירות. יש לנו הבטחה כתובה מחודש מארס לפיה המו"מ אמור היה להתחיל בספטמבר, אז אף אחד לא יכול להגיד שחיכינו לבחירות. באוצר יגידו הכול כדי להתחמק, אבל עלי לא יעבדו. תראה איך הרופאים מסתובבים היום עם הראש בין הרגליים. במדינה הזו גם את הפנסיה ייקחו לך אם לא תדאג לעצמך".

כהן טוענת כי היא הסכימה לדון באופן הפריסה של תוספות השכר כדי להתאים את הדרישות שלה למגבלות התקציב, אולם הפער גדול מכדי לדון בדברים באופן פרקטי. "אמרתי לאנשי האוצר שהם יכולים לשמור לעצמם את התוספת שהציעו לנו, כי אפילו לדמי חנוכה זה לא יספיק לאחיות". לדברי כהן, רק תוספות שכר אטרקטיביות יגדילו משמעותית את מספר האחיות בישראל, שנחשב לאחד הנמוכים בעולם המערבי ביחס למספר התושבים (ראו טבלה).

הממונה על השכר במשרד האוצר, עו"ד קובי אמסלם, הסביר בשיחה עם "גלובס" כי דרישות האחיות "מופרזות" כדבריו, וכי האוצר לא יכול לחתום על הסכם שכר חריג בתקופת בחירות. "גם הנחיות קודמות של היועץ המשפטי לממשלה וגם פסיקות של בתי משפט קבעו כי בתקופת בחירות הממשלה צריכה לעשות רק את המינימום הנדרש, לא יותר מתיקון צינור דולף, ולא לבצע מהפכות או שינוי של אזור עדיפות לאומית", טוען אמסלם.על השאלה איך קורה שאותה ממשלה מאשרת תוכניות בנייה בתקופת בחירות ואם לא מדובר בשינוי של סדר עדיפות לאומי, הוא השיב: "יש הבדל עצום בין הדברים, תוכניות הבנייה הן לא לביצוע בזמן הקרוב".

לטענת עו"ד אמסלם, באוצר מכבדים ומעריכים מאוד את ציבור האחים והאחיות על העבודה הקשה והמסורה שלהם, אולם תוספת שכר משמעותית אינה בגדר הפתרון האולטימטיבי למחסור הקיים באחיות. "המחסור באחיות לא יזוז מילימטר אם ניתן מחר תוספת שכר, כי הפתרון למחסור הוא הגדלת המסגרות ללימודי סיעוד ותמריצים נוספים שהצענו ואנו ממשיכים להציע".

במשרד האוצר מציגים היום טבלאות שכר של אחיות, שאמורות להצביע על רמות שכר הוגנות לכאורה. כך למשל, אחות שמועסקת בבית חולים ציבורי עם ותק של שנתיים, שמבצעת בחודש אחד 9 משמרות יומיות, 8 משמרות צהריים ו-5 משמרות לילה, מרוויחה 9,824 שקל ברוטו בחודש. מדובר בשכר בסיס של 6,026 שקל בחודש, שעליו מתווספות תוספות שונות לרבות החזרי נסיעות ועבודה במשמרות.

"לפי פוטנציאל ההשתכרות, יש אחיות שיכולות להגיע גם ל-30 אלף שקל ברוטו בחודש", טוען אמסלם. בטבלה שהציג, לעומת זאת, אחות עם ותק של 20 שנה משתכרת לכל היותר 13,141 שקל בחודש.

מספר האחיות
 מספר האחיות