עסקים בדרום שניזוקו נזק עקיף ב"עמוד ענן" יפוצו תוך 45 יום

גפני הצליח לכופף את האוצר: אם הפנייה לא תטופל תוך 45 יום, התובעים יפוצו במחצית הסכום ■ האוצר דרש שלא לפצות את הנפגעים עד לבדיקה מקיפה

יו"ר ועדת הכספים, משה גפני (יהדות התורה), הצליח שוב לכופף את האוצר: ועדת הכספים אישרה היום (ג') כי בעלי עסקים בדרום יקבלו מקדמות בגין פיצוי על הנזק העקיף שנגרם להם במבצע "עמוד ענן". בשבוע שעבר סירבו אנשי האוצר ורשות המסים לאשר את המקדמות כדי להקל על תושבי הדרום, ודרשו שלא לפצות את תושבי הדרום עד תום בדיקה מקיפה של כל מקרה ספציפי.

לפי התקנות שאושרו היום, על רשות המסים לטפל בכל פנייה בנדון, ואם בתום 45 ימים קלנדריים מאז הגשת המסמכים היא לא עושה זאת, עליה להעביר באופן מיידי מחצית מהסכום הנתבע לבעל העסק (עד חצי מיליון שקל). אם אחרי חצי שנה הרשות לא הספיקה לטפל בפנייה, עליה להעביר לתובע עוד 40% נוספים מהסכום הנתבע.

גם במסגרת המסלול האדום (תביעות מורכבות יותר) הוסכם על מתן מקדמות, אם כי אחרי חצי שנה ולא 45 יום.

אם מתברר כי העסק "רימה" את הרשות, הוא יהיה חייב להחזיר את הכסף למדינה. הליך זה מסובך, ולכן רשות המסים ניסתה להימנע ממנו.

גורמים ברשות מציינים כי הם יעשו את המקסימום כדי להפוך את הדיון על מקדמות ל"אקדמי בלבד", שכן בכוונתם להגדיל משמעותית את כוח-האדם שיטפל בתביעות על הנזק העקיף ולסיים לבדוק 10-12 אלף תביעות תוך פחות מ-45 יום, כך שלא יהיה צורך במתן מקדמות.

הרשות כבר פיצתה שליש מהתובעים בגין נזקים ישירים (נזקי רכוש ומבנה), בין אם בהעברת כספים ישירות לניזוקים ובין אם בהשלמת התיקונים של מאות מבנים באמצעות החברה המשקמת, כל זאת, 12 ימים בלבד אחרי תום הלחימה.

"על-פי המצב כיום, בעל מפעל שרוצה לקבל הטבה במס במסגרת החוק לרווחים כלואים - צריך להגיש טופס של חצי עמוד, לעומתו בעל מכולת מאופקים שנפגע בדרום צריך למלא 4 עמודים של טפסים", הלין גפני. "האזרחים צריכים לדעת כי רשות המסים אכן תשלם את הכסף. אבל אנחנו צריכים לדאוג שלא יהיו תקלות, לא בניסוחים המשפטיים ולא בביורוקרטיה. נמשיך בכך עד שנדע בבירור כי כל הנפגעים, הישירים והעקיפים, קיבלו את הפיצוי כראוי".