שלב האיומים

למה מישל פלאטיני שוב רוצה לשפץ את המפעלים האירופיים? למה נשיא אופ"א בכלל מעוניין לתקן מה שעובד לא רע בכלל?

זה לא היה מקרה, או פליטת פה. מישל פלאטיני הוא אדם מחושב מאוד שמכיר את כוחה של התקשורת. כשנשיא אופ"א מתראיין לעיתון כמו "פראנס ווסט" הוא יודע באיזו מהירות דבריו יופצו. מסתבר שהיה לו דחוף לדבר על שינויים מרחיקי לכת בגביעים האירופיים - כמו מעבר של הצ'מפיונס ליג ל-64 קבוצות וביטול הליגה האירופית, או דווקא אפשרות לחזק את הליגה האירופית - כל זה כדי ליצור תמונה של דינמיות.

למה פלאטיני שוב "מאיים" בשינויים? מצד אחד, הוא עושה זאת בגלל האיום החוזר ונשנה של המועדונים הגדולים לפרוש מליגת האלופות וליצור ליגה משלהם. אמנם מדובר כרגע באיום סרק. אבל פלאטיני מקדים תרופה. "ומי ישפוט להם את המשחקים? ובאיזה אצטדיונים יתקיימו?", שאל פלאטיני. אבל גם הוא יודע שהיום האצטדיונים שייכים למועדונים ולא להתאחדויות, וששופטים רק מחכים להזדמנות להפוך מקצוענים עם מעביד מסודר, למרות שייאלצו לוותר על הזדמנות מפוקפקת לשפוט במונדיאל.

סיבה אחרת להחזרת הנושא המבני לסדר היום הוא הסגיר עוד לפני סיבוב הרפורמות האחרון. "למועדונים הגדולים יש עניין בפרסום, בתקשורת. אנחנו מפרסמים שמילאן משחקת בציריך, או בשנה שעברה באיירן שיחקה עם זניט, זה משחק עבורם תפקיד", הסביר אל-פרזידנט בזמנו. כלומר, עצם הזכרת המפעלים ולא משנה באיזה הקשר, מוסיף לאטרקטיביות שלהם. לכן יש ליצור מינון גבוה ולפעול כשהם שוקעים בשגרה חסרת אירועים.

אבל סיבה לא פחות חשובה היא שהמפעלים אכן "זקוקים לשיפוץ", לפי מונחי אופ"א. למרות העלייה האחרונה בהכנסות והחוזים החדשים של הליגה האירופית, מדובר במפעל שמרוחק שנות אור מהצ'מפיונס. חוסר העניין הציבורי הוביל לכך שבגרמניה, לדוגמה, משודר רק משחק אחד בשבוע בערוצים הפתוחים, להבדיל משלושה עד כה. חוסר העניין של קבוצות גדולות הודגם בהופעה הקצרה של המועדונים ממנצ'סטר בעונה שעברה. אפיזודה שהביכה את המפעל המשני אפילו יותר מאשר את הקבוצות הנכשלות. אין לליגה האירופית כרגע שום סיבה להוות פקטור עבור מועדונים אנגלים, לא מבחינת ההכנסות ולא מבחינת היוקרה.

בליגת האלופות אמנם אין ירידה של ממש, אבל היא קצת עומדת במקום. דריכה במקום מסוכנת עבור אופ"א שדוגלת בצמיחה מתמדת, ומפעלי הפאר של ההתאחדות חייבים לזרוח תמיד. היורו של 2020 עומד אכן להתרחש כפי שקיווה פלאטיני: ב-13 מדינות שונות. כך ממשיך פלאטיני לנווט בין האינטרסים - ההתאחדויות הקטנות שנתנו לו קולן רוצות מה שיותר משתתפות, ומה שיותר מפגשים עם מועדונים בכירים ומושכי קהל. מצד שני מגיע הכסף מהליגות הבכירות ומועדוני הפאר שלהן. קרל היינץ רומיניגה, ראש ארגון המועדונים האירופי, מבהיר: "אנחנו לא רואים בעין יפה שינוי באיכות לטובת הכמות. אנחנו לא תומכים בביטול הליגה האירופית, ואנחנו לחלוטין נגד הרחבת ליגת האלופות". כל עוד פלאטיני מחזיק בהגה, המפעלים ישוטו ימינה ושמאלה לפי חוזק הרוח.