קשיים ביישום העסקה לרכישת "מעריב" ע"י בן-צבי

ההסכם למסירת בית הדפוס לא נחתם עד כה, עובדי ההפצה חוששים מאי-עמידה בהסכמים, וגם העיתונאים דורשים הבהרות ■ "מעריב": "אנו מקווים שהנושא ייפתר בימים הקרובים. ביחס לעיתונאים, הכול נעשה בתיאום עם הוועד"

בקיעים בעסקת "מעריב" בכל החזיתות: עובדי הדפוס, ההפצה והעיתונאים של "מעריב" מעלים בימים האחרונים חשש כבד כי רוכש העיתון, שלמה בן-צבי, לא יוכל לעמוד בהתחייבויותיו לבית המשפט בעסקת הרכישה מהנאמנים שלמה נס וירון ארבל.

בן-צבי רכש את העיתון באוקטובר השנה והתחייב להעסיק 1,400 עובדים. אלה מתחלקים לפי המפתח הבא: עובדי עיתונות ומינהלת העיתון - 350 עובדים שייקלטו כעובדי "מעריב". בנוסף 900 עובדי הפצה ובין 70 ל-110 עובדי דפוס, שאמנם לא יהיו עובדי העיתון, אך "מעריב" יספק להם תעסוקה לשנה וחצי לפחות.

ההפצה

בחודשיים האחרונים חלה ירידה משמעותית בהפצה של "מעריב". עסקים קמעונאיים ברחבי המדינה, בעיקר בפריפריה, קיבלו כמות מועטה של עיתונים, וחלקם לא קיבלו עיתונים כלל.

ל"גלובס" הגיעו ידיעות על קושי להשיג "מעריב" באזור הצפון ובאזור ירושלים. בעקבות השינוי, חלה ירידה משמעותית גם בכמות המנויים של העיתון.

עובדי ההפצה של "מעריב" פנו בסוף השבוע שעבר לבית המשפט, באמצעות עו"ד גלילה הורנשטיין, בטענה כי בן-צבי לא מנהל איתם משא-ומתן בתום-לב.

במהלך המשא-ומתן בן-צבי דרש תחילה מנציגי ועד המפיצים לנקוב בעצמם במחיר שאותו הם רוצים בעבור חלוקת גיליון. לבסוף, לאור סירובם העיקש, הוא מבקש להורידם לתשלום של 41 שקל עבור הפצה חודשית של כל גיליון, במקום יותר מ-60 שקל, הסכום שאותו מקבלת כיום חברת ההפצה.

בינתיים מדווחים עובדי חלוקה כי פונים אליהם במהלך העבודה מחלקים של עיתון "הארץ" ומספרים כי ההפצה עומדת לעבור אליהם כבר בשנה הבאה. יש לציין כי על-פי החוזה של בן-צבי, אסור לו לנהל משא-ומתן מול גורם חיצוני.

למרות שהקושי בהפצה כיום נובע בעיקר בשל מחסור בנייר, ככל הנראה, גורמים מקורבים ל"מעריב" אומרים כי בן-צבי ימשיך לאורך זמן להוריד משמעותית את התפוצה של העיתון, בעיקר באמצע השבוע.

אם כך, מה יעשה בן-צבי ב-900 עובדי ההפצה? העובדים מבקשים שבן-צבי יהיה גלוי בפניהם בכל תוכניותיו, מחשש שהוא עומד לא לעמוד בהסכמים עמם.

בתום הדיון קבעה השופטת ורדה אלשיך: "אין זה סוד כי ברגע מסוים עלול בית המשפט להפסיק בכל רגע את הקפאת ההליכים ולהעביר את החברה להליכי פירוק. אני בטוחה שאין זה רצונם של הצדדים. קשה להשתחרר מן ההרגשה כי ידיהם של שני הצדדים אינן נקיות בדרך ניהול המשא-ומתן".

לאור הדברים החליטה השופטת להאריך את צו הקפאת ההליכים עד סוף החודש, וקבעה כי על הצדדים לשוב למשא-ומתן. "אם הצדדים לא יתקדמו בצעדי ענק עד אז, הרי שסיכוי גדול שלא אאריך את צו ההקפאה אחר-כך", אמרה השופטת.

הדפוס

על-פי עסקת "מעריב", איש הנדל"ן עמוס מימון רכש את בית הדפוס ב-65 מיליון שקל - 15 מיליון שקל יותר מהצעתו של שלדון אדלסון. על-פי ההסכם, מימון היה מקבל בחזרה את הסכום הזה ב-5 השנים שבהן התחייב בן-צבי לחכור את בית הדפוס ולהפעילו.

עד לרגע זה - כאשר המועד האחרון הוא 21 בדצמבר - לא נחתם ההסכם בין הצדדים. אם לא תצא המכירה לפועל, כל העסקה עשויה לקרוס.

במסגרת העסקה נחתם הסכם קיבוצי עם עובדי הדפוס. מאוקטובר עזבו את בית הדפוס 30 עובדים, וכיום עובדים בו כ-90 עובדים. מרבית העוזבים ביקשו לעזוב מרצונם.

בית הדפוס, אומרים עובדים בו, "מדכא". שתי מחלקות כבר נסגרו, והשלישית בדרך - מחלקת אנשי מכונת ה"קומפקטה" שהדפיסה מגזינים, ומחלקת ה"קומנדר", המאפשרת שתי הדפסות מקבילות. מחלקת המכירות של הדפוס נסגרה.

העובדים במקום שייכים עדיין לנאמן "מעריב". הם לא מכירים את מימון, שהגיע פעם אחת למקום, ולא מכירים את בן-צבי. לדבריהם, בשל העובדה שאין בעל-בית, איש לא תחזק את המכונות כבר מספר חודשים, וברגע שבן-צבי יתחיל בשכירות, אם יתחיל, הוא ייאלץ להשקיע מיליוני שקלים מיד בהתחלה.

העיתונאים

גם בוועד העיתונאים מודאגים מאוד. "יש אווירה שלא מדברים איתנו מספיק ולא מתייעצים איתנו על תוכניות לעתיד", אומר גורם בוועד, "אנחנו מרגישים שאין תום-לב בדיונים מול העובדים. תחושה מאוד לא נעימה. הבטיחו שיהיה כנס עם בן-צבי, שבו הוא יפרוס את חזונו, וזה לא קרה".

היום (ג') שלחה עו"ד הורנשטיין מכתב לנאמן "מעריב" ולשלמה בן-צבי, בו היא מבקשת הבהרות באשר ל-10 עובדים עיתונאים לפחות, שלאחר שכבר פוטרו מהעיתון ולא נשכרו באותו יום בחזרה, נקראו בכל זאת לשוב לעבוד בעיתון לתקופה זמנית.

העובדים טוענים כי הדבר נעשה בניגוד להסכמים הקיבוציים. לדבריהם, כששאלו את אנשי בן-צבי לפשר הדבר, נאמר כי הם עובדי הנאמן - ולא עובדי "מעריב".

מ"מעריב" נמסר כי "הייתה הזמנה של נייר, והוא הגיע בעיכוב, ולכן נוצר מחסור. כעת הנייר הגיע, ונחזיר את התפוצה בכפוף להחלטות עסקיות. באשר לעסקה מול עמוס מימון, אנחנו מקווים שהנושא ייפתר בימים הקרובים. באשר לעובדי ההפצה, מתנהל מולם משא-ומתן כל העת, כשהמטרה היא להגיע להסכם על-פי מחירי השוק. באשר לעובדים העיתונאיים הנוספים, הכול נעשה בתיאום עם הוועד". באשר למגעים עם "הארץ", בעיתון סירבו להגיב.

מטעם נאמני "מעריב", ירון ארבל ושלמה נס, נמסר: "הנאמנים לא קלטו עובדים לאחר מועד ההעברה של העיתון לקבוצת בן-צבי. כל העובדים, החל ממועד ההעברה ואילך, מועסקים על-ידי הרוכשת, אשר נושאת בכל עלויות שכרם".