יועץ ופרשן אנרגיה בכיר: "יהיה לישראל קשה מאוד לייצא גז"

ניק באטלר, יועצו לשעבר של ראש ממשלת בריטניה לענייני אנרגיה: "מחירי הגז הטבעי הנוזלי יורדים בכל העולם. השוק האירופי רווי בגז טבעי ובשנים הקרובות יתרחב מאוד יבוא גז נוזלי זול מארה"ב"

"ההשקפה שלי - שאני יודע שהיא שנויה במחלוקת - היא שיהיה לישראל קשה מאוד לייצא גז", כך אומר ניק באטלר, יועצו לשעבר של ראש ממשלת בריטניה לענייני אנרגיה והפרשן הבכיר לענייני אנרגיה של ה"פייננשל טיימס". דבריו של באטלר באים על רקע עסקאות אחרונות במזרח אסיה שבהן נרשמה ירידת מחירים ומגמה חדשה של הצמדת מחיר הגז בהסכמים למחיר הגז בארה"ב במקום למחיר הנפט. לדברי באטלר, "מחירי הגז הטבעי הנוזלי יורדים בכל העולם. השוק האירופי רווי בגז טבעי ובשנים הקרובות יתרחב מאוד יבוא גז נוזלי זול מארה"ב. הגז הישראלי יקר מדי עבור אסיה, בגלל המרחק ובאופן כללי יש היום הרבה יותר גז ממה שהעולם צריך".

באטלר, שישתתף במושב האנרגיה של ועידת ישראל לעסקים ביום ראשון הקרוב, שימש יועץ בינלאומי לוועדה הבינמשרדית לבחינת משק הגז הטבעי בראשותו של מנכ"ל משרד האנרגיה והמים שאול צמח. חוו"ד שהגיש באטלר לוועדת צמח לא מנעה בסופו של דבר קבלת המלצות המתירות יצוא גז בהיקף של עד 50% מכל מאגר.

על רקע המלצות אלה הודיעה אתמול (ב') חברת וודסייד האוסטרלית על כוונתה לרכוש 30% מהזכויות במאגר לוויתן בעסקה שהיקפה הכולל עשוי להגיע ליותר מ-2 מיליארד דולר.

וודסייד מתמחה בהנזלת גז טבעי לצורך שינועו ומכירתו בשוקי מזרח אסיה. באטלר נותר ספקן לא רק לגבי מחיר הגז אלא גם לגבי האפשרות להקים את תשתית המתקנים היקרה הדרושה לצורך הנזלתו. "בניית מתקן הנזלה בקפריסין תהיה מסובכת מבחינה פוליטית (בגלל איומי טורקיה, ע"ב). מתקן באילת-עקבה יכול להיות פרויקט מעניין אבל מורכב מבחינה פוליטית. אנשים מניחים שיצוא גז הוא דבר פשוט אבל הכלכלה אינה תומכת בכך".

בתחום הנפט סבור באטלר כי המחירים עשויים לרדת בעד 10% במקרה של התפוגגות המתיחות מול איראן, אך לא מעבר לכך. "באופן כללי אנחנו די קרובים לשיא הביקוש לנפט", אומר באטלר, "לדעתי צריכת הנפט העולמית לא תעבור את קו ה-90-95 מיליון חביות ליום. אבל המחיר הסופי תלוי באופ"ק, זה שוק שנשלט על ידי קרטל".

- נראה שארה"ב משתחררת מהתלות הזו.

"ארה"ב לא תהפוך ליצואנית של נפט אבל התלות שלה בנפט מהמזרח התיכון תפחת מאוד. זה ישנה את כללי המשחק. האמריקאים מותשים מהמזרח התיכון, משתי המלחמות שהם הפסידו כאן. הם כבר לא מאוהבים בישראל כפי שהיו בעבר ובעיקר נוטים להיות מרוכזים בעצמם".

מחירי גז טבעי
 מחירי גז טבעי