הפטריוטיזם של הטוקבקיסטים

הבוקר למדנו מה יחס נקבל מהעולם, אם תנתהג כפרחחים

"לא יהיה לנו עולם שקט עד שנעקור את הפטריוטיזם" - אלה דברים שאמר המחזאי האירי ג'ורג' ברנרד שואו. ומנגד: "עצמאותנו היא הנכס החשוב ביותר" - אלה הם דברים שאמר חנוך דאום, עיתונאי "ידיעות אחרונות", שקיבל לצורך אמירתם את העמודים הראשון והשני של העיתון. למעשה, דאום הוא פטריוט מהסוג שעליו מדבר שואו. הוא גם עונה אולי על האבחנה של הפילוסוף ברטרנד ראסל, שאמר כי הבעיה עם העולם היא שאנשים לא נבונים הם בעלי ביטחון עצמי מופרז והחכמים מלאי ספקות". אם מחברים את האמירות של שואו ושל ראסל מקבלים את דאום. הוא ושאר חבריו, בכל מקום שבו קיימת קיצוניות וקנאות, ולא משנה לאיזה נושא.

תבונה ושיקול דעת

העניין שבו מדובר הוא המתקפה האירופית, בעצם העולמית, על צעדי ישראל בשטחים. אין ספק שהרציו של הפטריוטים הוא שלאירופאים, לאמריקאים ולכל מי שאינו ישראלי או יהודי אין זכות לפתוח פה בנושאים אלה, כי אנחנו מדינה עצמאית וריבונית. מה שכמובן נכון, אבל מי יותר מאיתנו מוותר על עצמאותו וריבונותו כשהוא בא לפשוט יד כדי לקבל סיוע אמריקאי, שבלעדיו כל העצמאות הפטריוטית הזאת תימחק כלא הייתה. וזה לא דבר תיאורטי, אם משהו יכול לגרום נזקים לישראל, אולי בלתי הפיכים, זה הצבת הפטריוטיזם במקום התבונה ושיקול הדעת.

כבר הבוקר (ג') קיבלנו דוגמה מוחשית, קשה הרבה יותר מכל הדיבורים וזימוני השגרירים. מועצת האו"ם אישרה הצעת החלטה, שלפיה על ישראל לאפשר לפקחים לבדוק מה קורה בכור בדימונה. לפי שעה אין לה ערך מעשי, אבל אנחנו כבר מכירים את התהליך. זה מתחיל בהחלטות מהסוג הזה, חסרות שיניים, ולאט לאט זה עובר להחלטות עם שיני בשר. כלומר, כנראה שאנחנו בתחילתו של תהליך שמטרתו להתלבש עלינו בעניין הגרעין.

אפשר לומר, ופטריוטים בוודאי יאמרו זאת, שאין קשר בין היוזמה בעניין הגרעין לבין הבנייה בהתנחלויות. מי שכך חושב פשוט אינו מבין איך עובדת הדינמיקה הדיפלומטית. הכל קשור. כאשר מדינה יוצרת לעצמה תדמית של שיקול דעת וחוסן פנימי היחס אליה אינו דומה אפילו למה שעושים לה כאשר היא מתנהגת כפרחחית.

ז'רגון של מצעדים צבאיים

המשפט שלפיו העצמאות היא הדבר החשוב ביותר הוא יפה למצעדים צבאיים ולטוקבקיסטים. חיים חשובים יותר. הבריאות חשובה הרבה יותר. הילדים חשובים. יש הרבה דברים שחשיבותה של עצמאות איננה מתקרבת אליהם. אבל נפנוף בעצמאות נחשב לפטריוטי, ואלה שאליהם אמירות כאלה מופנות אולי אינם מסוגלים להתאמץ ולחשוב אם יש בהן ממש. אז אחת ולתמיד: מי שחושש מפגיעה בעצמאות צריך לחשוש בעיקר ממעשי ישראל, הפוגעים בעצמאות הרבה יותר מאלה המגידים עליה.