גרוס: אלו הם 4 הגורמים הגדולים שעשויים למוטט את ארה"ב

במזכר ששלח ללקוחות החברה שלו, מתאר מנכ"ל קרן האג"ח פימקו את 4 הגורמים שעשויים להכביד על הכלכלת ארה"ב ■ בין הגורמים: הזדקנות האוכלוסיה ורמת החוב במדינות המערביות

במזכר החודשי האחרון ששלח ללקוחותיו, מציג ביל גרוס, מנכ"ל קרן האג"ח פימקו את 4 הכשלים המבניים הגדולים שעשויים להכביד על כלכלת ארה"ב במשך שנים ארוכות.

1. רמת החוב - גרוס טוען כי למדינות המפותחות יש רמת חוב גבוהה מדי, וצעדי הצנע שנועדו להתמודד עם הבעיה פשוט ייצרו בעיות אחרות כגון ירידה ברמת הצמיחה וכפועל יוצא מכך ירידה ברמת החיים. גרוס מצדד במחקר שערך הכלכלן קן רוגוף, לפיו כאשר היחס חוב תוצר גדל מעט, 90% מהמדינות המפותחות והמתפתחות סבלו מהאטה של 2% בצמיחה. אז מה הפתרון? פשוט להגדיל את רמת החיסכון הלאומי ולהאזר בסבלנות עד ש" 7 השנים הרעות יחלפו".

2. גלובליזציה - לפי גרוס, תהליכי הגלובליזציה היו תמריץ היסטורי לצמיחה כלכלית וסין שהפכה לאחת המדינות הקפיטליסטיות ביותר בעשור האחרון, תרמה אומנם לצמיחה הגלובלית, אך באותה מידה כאשר היא מתגלים אצלה סימני משבר, היא עשויה לזעזע את הכלכלה העולמית ובפרט את כלכלת ארה"ב. מעבר לכך, גרוס טוען כי התופעות החיוביות של הגלובליזיציה הולכות ונעלמות.

3. הטכנולוגיה כגורם אבטלה - "מלך האג"ח" טוען כי אומנם להתפתחות טכנולוגית קיימות השפעות חיוביות רבות, אך אחת ההשפעות השליליות שלה היא יצירת אבטלה. גרוס, כמו חוקרים כלכליים רבים אחרים, סבור כי חלק ניכר משיעור האבטלה הגבוה בארה"ב ומדינות מפותחות אחרות, נגרם כתוצאה מהחלפת כוח האדם ע"י המכונות.. "עד כדי כך שאפילו מכונות כותבות תוכנות למכונות אחרות", הוא מציין.

4. שינויים דמוגרפים - גרוס מתאר במזכר שכתב את מה שחששו ממנו כלכלנים ואנשי ממשל בארה"ב - צימצום האוכלוסיה העובדת. במלים אחרות, האוכלוסיה שבין הגילאים- 25-55 הולכת ומתמעטת בשל שיעורי ילודה נמוכים במדינות המערב ואחת ההשלכות לכך תהיה גידול בחיסכון, צמצום הצריכה הפרטית ולכן גם האטבה בצמיחה הכלכלית.