מחטף ברכבת? ההסכם הקיבוצי ייחתם לפני הדיון בבג"ץ

(עדכון) - במסגרת ההסכם ייקלטו 140 קופאיות כעובדות קבועות ■ מספר העובדים המועסקים בחוזים אישיים יגדל ל-350 מ-120 כיום ■ כ-30% מעבודת תחזוקה הרכבות תועבר לחברה חיצונית

מחטף ברכבת ישראל? בדיוק שבוע לפני הדיון בבג"ץ שאמור לדון בערעור שהוגש על פסק הדין שקבע כי ההסתדרות היא הארגון היציג של עובדי הרכבת ולא "כוח לעובדים" אליו חברו אנשי הוועד המודח בראשות גילה אדרעי, צפוי להיחתם הערב (ה') ההסכם הקיבוצי בין ההסתדרות להנהלת הרכבת, אשר גובש בקווים כלליים בחודש מארס האחרון. אנשיה של אדרעי זועמים וטוענים כי מדובר בניסיון לקבוע עובדות בשטח תוך זלזול בבג"ץ.

ההסכם החדש ייחתם כ-9 חודשים לאחר שהושגו ההבנות בנושא, וחתימתו התעכבה בין היתר על-רקע הניסיון של יושבת-ראש הוועד המודחת, גילה אדרעי, להחליף את ההסתדרות בארגון הכוח לעובדים.

מקורבי היורי"ת המודחת האשימו היום את הנהלת הרכבת במחטף, זאת משום שההסכם נחתם שבוע לפני הדיון הצפוי בבג"צ בערעור על פסק הדין שקבע כי ההסתדרות היא הארגון היציג של עובדי הרכבת ולא כוח לעובדים. לדיבריהם עיתויי חתימת ההסכם הוא ניסיון לקבוע עובדות בשטח תוך זילזול בבג"צ.

במסגרת ההסכם ייקלטו כ-140 קופאיות כעובדות קבועות ולראשונה יוענקו בונוסים לעובדים על-פי עמידה בקריטריונים ברורים של מצויינות. היעדים הינם: מדדי השירות לנוסעים, מצוינות, זמינות נייד, דיוק הרכבות, ניקיון הרכבות, תצרוכת דלק ותצרוכת חלפים. בנוסף,יוארכו שעות פעילות ההדרכות בבית הספר. כמו כן יגדל מספר העובדים המועסקים בחוזים אישיים ל-350 לעומת כ-120 כיום.

שר התחבורה,התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים ישראל כץ ציין כי המבנה הארגוני החדש של רכבת ישראל, יספק לחברה את הגמישות נחוצה לה כדי לשפר משמעותית את השירות לציבור הנוסעים, זאת לאור הגידול המשמעותי שחל בהיקף הפעילות של הרכבת וקליטתם של מאות קרונות וקטרים חדשים שיכפילו את מצבת הצי הנייד של הרכבת ויאפשרו לה לקלוט רבבות נוסעים חדשים.

ההסכם מעגן את ההסכמות שהושגו לגבי השינוי המבני ברכבת ובמרכזו הקמת חברות-בנות והוצאה למיקור חוץ של תחזוקת 30 אחוז מהקרונות הישנים והקרונות והקטרים החשמליים בעתיד.

על-פי תוכניתו של השר כץ ובהתאם להסכם שהתגבש, תוקמנה ברכבת ישראל שתי חברות בנות ותחזוקת חלק מהרכבות תצא למיקור חוץ. בתמורה לכך, ניתנה התחייבות לשקט תעשייתי של 3 שנים מצד ועד עובדי הרכבת וביטול כל סכסוכי העבודה הפתוחים. העובדים יזכו להשלמת תוספת של 25% בשכרם, ומענק חד פעמי ע"ס 40 אלף שקל, שיינתנו לעובדים על-פי אבני-דרך והתקדמות ברפורמה.

במסגרת התוכנית תוקמנה ברכבת ישראל שתי חברות בנות: חברת בת למטענים שנועדה לפתח את תחום הובלת המטענים בישראל ולהוות אלטרנטיבה להובלה במשאיות וחברת בת לנדל"ן ומסחר שתהיה באחזקה מלאה של הרכבת ותוכל ליצור שותפות עם גורמים פרטים. בנוסף לכך 30% מהציוד הנייד הקיים והעתידי של רכבת ישראל יתוחזק, באמצעות חברה פרטית שתהווה אלטרנטיבה ראויה לתחזוקה.

לגבי מיקור החוץ נקבע כי על מנת לעמוד בגידול המשמעותי במספר הקרונות והקטרים בשנים הקרובות, תצא חלק מתחזוקת הרכבות למיקור חוץ. המדובר בכל צי הקרונועים וב-30% מהציוד הנייד החשמלי (הצפוי להגיע בעתיד). מהלך זה יחד עם שינוי מבני במערך התחזוקה הקיים והתחייבות העובדים להפעלת המוסכים 24 שעות ביממה ויביא לעלייה ניכרת באיכות התחזוקה תוך שילוב סטנדרטים ותקנים בינלאומיים כמו גם בחיסכון בעלויות חלקי החילוף.

לגבי חברות הבת סוכם כי תוקם חברת בת למטענים בבעלות משקיע פרטי (51%) וחברת רכבת ישראל (49%). תחום התפעול יהיה באחריות מלאה ובלעדית של חברת רכבת ישראל ויישאר בחברת האם. במבנה בעלות זה תהיה חברת הבת למטענים חברה פרטית (לא ממשלתית) ותוכל ליהנות מחופש פעולה עסקי, לקדם באופן פשוט יחסית שיתופי פעולה עם המגזר הפרטי ולהגיב באופן מהיר ויעיל לתנאי השוק המשתנים. מהלך זה נועד להביא לצמיחה משמעותית בתחום הובלת המטענים ברכבת אשר בשנים האחרונות אינו מצליח לרשום גידול בהיקף הפעילות. מעבר לתרומה העסקית שיש לפעילות זו, הדבר צפוי להביא להורדת מאות משאיות מכבישי הארץ (רכבת משא שקולה לכ- 62 משאיות) ולהשפיע באופן חיובי על הפחתת עומסי התנועה וצמצום בתאונות הדרכים ובזיהום האוויר.

במקביל תוקם חברת-בת למטענים שתהיה באחזקה מלאה (100%) של רכבת ישראל ותוכל ליצור שותפויות עם גורמים פרטיים רלוונטיים. המטרה הינה מיצוי הפוטנציאל הכלכלי האדיר הטמון בתחנות הרכבת ובמתחמים השונים שנמצאים בבעלות החברה, תוך שיפור השירות לנוסעים, באמצעות הרחבת מעגל השירותים כמקובל בעולם. כתוצאה מכך, צפויות הכנסות רכבת ישראל לגדול משמעותית ולהביא להפחתת היקפי התמיכה הממשלתית.

השר כץ ציין כי המבנה החדש של הרכבת הכולל בין השאר שתי חברות בנות, הוצאת תחזוקת הרכבות למיקור חוץ והתחייבות העובדים להפעלת המוסכים 24 שעות ביממה יביאו לשיפור בשירות לנוסעי הרכבת ולעלייה ניכרת באיכות התחזוקה של הרכבת , תוך שילוב סטנדרטים ותקנים בינלאומיים.

מרכבת ישראל נמסר: "המהלכים שמבצעת הנהלת הרכבת, ובכללם הסיכום ההיסטורי שנחתם הערב, נועדו לחזק את פעילות רכבת ישראל וליצור את הבסיס הארגוני והמערכתי הנכון על מנת שהרכבת תוכל להפוך, כבר בשנים הקרובות, למוביל הלאומי של ישראל. ההסכם הקיבוצי, שגובש יחד עם ההנהגה החדשה של ועד העובדים ונציגי ההסתדרות, יביא לשקט תעשייתי ברכבת ישראל, לגמישות ניהולית וכתוצאה מכך לשיפור השירות ולמצוינות".

תגובת כוח לעובדים: "ההסכם הקיבוצי שנחתם הערב בין הנהלת רכבת ישראל לבין ההסתדרות הכלילית הוא הסכם התפור למידותיו של מי שאצה לו הדרך: ההסתדרות הכללית החוששת מהכרעת בג" ץ ביום חמישי הבא, נחפזה לחתום על ההסכם, בטרם תיווכח כי איננה הארגון היציג ברכבת ישראל. אנו מצרים על כך כי עתידם של עובדי הרכבת הפך לכלי משחק ציני בכפוף לשאיפותיה של ההסתדרות הכללית. בהודעה שמסרה ההסתדרות לקראת החתימה על ההסכם רב הנסתר על הגלוי. עיקר חששנו הוא שאיום הבג"ץ הוביל את ההסתדרות לסגת מהסכם ההבנות שנחתם בעבר עם הנהגת הרכבת.כוח לעובדים ממשיך לעמוד לצידם של עובדי הרכבת ומקווה כי הכרעת בג" ץ בשבוע הבא תשקף את בחירתם של העובדים בכוח לעובדים כארגונם היציג".