באילו חברות ביומד ישראליות עשויה טבע להשקיע?

מנכ"ל טבע יכריז השבוע על התוכנית האסטרטגית של ענקית הגנריקה, ובורסת ההימורים לגבי החזקותיה הקיימות במיזמים ישראליים כבר גועשת ■ כמה מתוך 10 החברות האינובטיביות שבהן מחזיקה טבע יישארו תחת המנכ"ל החדש

בשבוע הבא יכריז מנכ"ל טבע ג'רמי לוין על התוכנית האסטרטגית של ענקית הגנריקה. בין היתר הוא יבחר את תחומי המיקוד של הפעילות האינובטיבית של החברה, ומכך תיגזר ככל הנראה גם המעורבות שלה בחברות הביומד הישראליות שבהן היא משקיעה.

לוין הודיע בעבר כי טבע תהיה מעורבת בעולם הביומד הישראלי, אך כלל לא ברור אם זו תכלול השקעות ושיתופי פעולה רבים, כפי שהיה תחת המנכ"ל ישראל מקוב, במסגרת חטיבת השקעות אינובטיביות ישראליות בראשותו של ד"ר אהרון שוורץ. ואכן, כרגע נראה כי החברה לא תבחר בפעילות כזו, אלא תבחן את המיזמים הישראליים מול מוצרים משאר העולם. השאלה שעולה מכך היא מה תהיה עמדת טבע באשר להשקעות הקיימות?

ככל הנראה, ההחלטה לגביהן תיקבע לפי התחומים שבהם תבחר טבע להתמקד. הערכתנו היא כי החברה לא תמשיך במערכת היחסים האקטיבית עם רוב החברות שבהן השקיעה, אך גם לא תחסל את מערכות היחסים הללו באופן אקטיבי, אלא תחכה לשעת כושר לצאת מהן.

הסיפור של פרוטאולוג'יקס הוא דוגמה מצוינת לעתיד האפשרי של השקעות אלה. טבע השקיעה בחברה ואף חתמה איתה על הסכם שת"פ, אך לא העניקה לה כל יחס תחת שתי ההנהלות האחרונות (לוין ושלמה ינאי). טבע החזיקה באופן פסיבי במניות פרוטאולוג'יקס, עד שהאחרונה מצאה בעצמה רוכש עבור חלקה של טבע בה.

טבע מושקעת היום בחברות MGVS ודיינמיקס הפרטיות, אפוסנס, ביוליין וכלל תעשיות ביוטכנולוגיה (כת"ב) הבורסאיות, וכן בכמה חברות בנות של כת"ב. לפי בורסת ההימורים, יש סיכוי טוב שטבע תתמקד בתחומי הנוירולוגיה והסרטן, דבר שמותיר רק את אפוסנס שעוסקת בתחום גידולי המוח. עם זאת, בשנים האחרונות טבע לא הראתה מעורבות מיוחדת גם בפעילותה של אפוסנס.

רוב החברות הללו כבר התרגלו לחיות בלי התמיכה של טבע. רק MGVS, שחברת תמיר הון הבורסאית מחזיקה בה 8.5%, בנתה הסכם פיתוח משותף עם טבע ואישררה אותו בינואר השנה, לאחר שהוכרז מינויו של לוין (אולם לפני שהוא נכנס באופן פעיל לחברה). ל-MGVS יהיה קשה להמשיך לפעול ללא שותף אחר.

בלווטניק יוכל לממן פיתוח מלא?

מי שנמצאת בצומת המעניין היא כת"ב. טבע לא רק שמחזיקה ב-14% ממנה, אלא היא גם השקיעה ומימנה את הפיתוח ברוב הפרויקטים המתקדמים שלה, ובמשך שנים אף הייתה ביניהן מערכת יחסים סימביוטית. מהבחינה הזו העברת השליטה לידי לן בלווטניק עבדה לטובת כת"ב, שכן אם הייתה עכשיו בבעלות אי.די.בי מחד וטבע מאידך, הייתה שולטת בה אי הוודאות שמאפיינת את שאר החברות שטבע מושקעת בהן.

בלווטניק מספק כיסים עמוקים לכת"ב (מעבר ל-160 מיליון השקלים שהיו בקופתה ברבעון האחרון), ובקבוצת החברות שלו יש אפילו זרוע מדעי חיים. אולם אין לו חברה שיכולה לסגור עסקאות גדולות של מימון מלא של פיתוח, מחויבות לשיווק ותשלום של מקדמות יפות, כפי שביצעה עד היום טבע עם החברות הבנות המובילות של כת"ב.

גמידה סל, חברה בת כת"ב ואלביט מדיקל, כבר הודיעה על חיפוש שותף שיווקי אחר למיזם המשותף סביב המוצר המוביל שלה, שבו טבע מחזיקה מחצית מן המניות. כלומר, כבר ברור שהעניין של טבע במיזם הזה נמוך, אך היא מחויבת להמשיך לממן כמחצית מעלויות הייצור והשיווק במסגרת המיזם המשותף. התרחיש החיובי מבחינת גמידה סל הוא למצוא משווק שישמש גם רוכש למניות טבע בחברה. אם גמידה תרצה לשווק את המוצר שלה לבד, היא תיאלץ להוציא סכומים משמעותיים, ואת המהלך הזה לא בטוח שטבע תסכים לממן.

קיורטק, שבה מחזיקה כת"ב ב-12%, נחשבת לחברה בעלת הסיכויים הטובים ביותר להמשיך להתפתח תחת טבע. המוצר שלה בתחום האונקולוגיה נחשב מבטיח - טבע כבר פעילה בתחום זה, והמוצר של קיורטק מתקדם יחסית ודומה לאחד המוצרים המוצלחים ביותר שפיתחה חברת BMS, בתקופה שבה לוין כיהן כסמנכ"ל הפיתוח העסקי בה. הסיכון של קיורטק קטן - גם אם לוין יפתיע ויחליט לא להתמקד בתחום האונקולוגיה, ייתכן שהוא ישמר כהשקעה מוצרים שנראים מבטיחים.

שתי חברות נוספות מקבוצת כת"ב הן אנדרומדה ומדיוונד, מתחומי הסוכרת והטיפול בפצעים בהתאמה. בורסת ההימורים גורסת שמדיוונד, שמוצריה כבר רשומים לשיווק באירופה, פחות מעניינת את טבע, שאין לה היום פעילות אינובטיבית בתחום הפצעים. אך המוצר שלה כאמור כבר מאושר לשיווק והוא השיג תוצאות קליניות טובות, לכן יש סיכוי טוב למצוא לו שותף אחר.

איכות המוצרים היא הקובעת

באשר לאנדרומדה, טבע לא ממוקדת בתחום הסוכרת, אך מדובר במוצר שקשור בפן הדלקתי של המחלה, ולכן אם טבע תבחר להתמקד בתחום האנטי דלקתי בכללותו המוצר עשוי להיות מעניין בעבורה. אנדרומדה נמצאת בשלב III של הניסויים הקליניים, כך שגם לה יש סיכוי להישאר.

ומה לגבי ההחזקה של טבע בכת"ב? ככל הנראה היא תחזיק בה בינתיים כנכס פיננסי. עד היום רשמה טבע תשואה של מאות אחוזים על השקעתה בחברה, אך ייתכן שלכת"ב עדיף לגוון את המשווקים שלה, ולא להסתמך על ערוצי השיווק של טבע. לוין עושה ככל שביכולתו להסביר למשקיעים כי טבע לא יכולה להיות כרגע חברת פיתוח ושיווק חזקה של מוצרים אינובטיביים בתחומים רבים יחד. בסופו של דבר התשובה לשאלה אם יהיו למוצרים הללו משווקים אחרים, מתאימים יותר למשימה מטבע, תלויה באיכות המוצרים עצמם.

במה תשקיע טבע
 במה תשקיע טבע