רמי לוי מוכיח שהבורסה עובדת

עדיף מנהל יזם עממי וחד חושים על פני קוסם מוצנח מלמעלה

‎‎באופן סמלי, ימים ספורים בלבד לאחר שזאב וורמברנד, מנכ"ל הרבוע הכחול - בעלת רשת מגה - הרים ידיים והודיע על כוונתנו לפרוש מניהול החברה המקרטעת, פרסמה חברת רמי לוי, שמזנבת ברשת הוותיקה, את תוצאותיה העסקיות לרבעון השלישי של שנת 2012.

‏‏‏חייבים להודות כי עד לפני שנים מעטות, רק בודדים, אם בכלל, האמינו שבכוחה של רמי לוי הצנועה לנגוס בענקית הקמעונאות המקומית מגה, שחלשה יחד עם שופרסל על שוק הקמעונאות המקומי.

כיום משמש שמה של רמי לוי - הנושאת את שמו של מייסד הרשת - מילה נרדפת למחירים זולים, והיא אף הוזכרה כמועמדת רצינית לרכוש עשרות סניפים מידיה של מגה. הרשת של רמי לוי המחישה כי גם במציאות התחרותית הקשה של שוק הקמעונאות ניתן להציג תוצאות עסקיות מצוינות לאורך זמן.

‏רמי לוי עצמו שב ומוכיח, רבעון אחרון רבעון, כי עדיף מנהל-יזם עממי וחד-חושים החי את השטח והענף באופן אבסולוטי, על פני מנהל "כולבויניק" מוערך המוצנח מתוך מטרה שיחולל מגה-קסמים.

‏‏‏למי שהספיק לשכוח, רשת המזון רמי לוי הונפקה באמצע 2007 לפי שווי חברה של כחצי מיליארד שקל. כיום, 5.5 שנים לאחר מכן, נסחרת רשת השיווק לפי שווי של 1.6 מיליארד שקל. המשמעות היא שרמי לוי עצמו הצליח לייצר תשואה של יותר מפי שלושה על הכסף שהושקע ברשת, בתקופה קצרה יחסית.

‏‏ערב ההנפקה לציבור, בשנת 2006, עמדו הסתכמו מכירות הרשת ב-570 מיליון שקל, ואילו הרווח הנקי בשנה זו הסתכם בכ-32 מיליון שקל. 5 שנים מאוחר יותר, סיכום תמציתי של ביצועי החברה בחודשים ינואר-ספטמבר 2012 מלמד כי הכנסותיה בתקופה זו עמדו על כ-2.1 מיליארד שקל, ואילו הרווח הנקי הסתכם ב-85 מיליון שקל.

‏‏שיעור הרווח התפעולי של הרשת אמנם נשחק מאז ההנפקה, אולם הגידול העצום בשורת המכירות אפשר לה להכפיל כמעט פי 4 את מכירותיה ורווחיה, עם שיעורי צמיחה המזכירים חברת היי-טק ולא רשת סופרמרקטים. ‏‏

בניגוד לאיילי הון בולטים אחרים, לוי פועל תוך הקפדה על רמת מינוף נמוכה במיוחד והיקף חוב קונצרני אפסי. על אף כל זאת הוא משכיל להשיא תשואה מדהימה לבעלי המניות.

‎‎במה מצוינת לחברות איכותיות

‎‎עם התייבשות מחזורי המסחר בבורסה בשנים האחרונות ודרישות הרגולציה הגואות, החלו בעלי שליטה רבים להמעיט בערך המוסף של רישום החברות שבשליטתם כחברות ציבוריות. חלקם אף מיהרו וביצעו הצעות רכש למניות החברות שלהם הרשומות למסחר. המקרה של הנפקת רמי לוי מספק הוכחה מצוינת עבור מי שכבר הספיק לשכוח כי שוק ההון יכול להוות במה יוצאת דופן עבור חברות איכותיות.

‏‏המסר הוא כפול: חברה ציבורית שמתנהלת היטב יוצרת מצב של ‏Win-Win‏ -‏המשקיעים שהאמינו בחזונו של רמי לוי רשמו תשואות תלת-ספרתיות מאז ההנפקה; מחזיקי האג"ח של החברה קיבלו את כספם חזרה כולל הפרמיה הקונצרנית; ובעל השליטה עצמו זכה למנף את עסקיו באמצעות כספי ציבור ואף לפגוש כמאתיים מיליון שקל (באמצעות מימוש מניות בשוק, דיבידנדים ושכר גבוה) מבלי לוותר על השליטה בחברה.

‏‏‎‎הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.