ה-ECB הוא "דרמה קווין" או שמא מאותת על המפולת הקרבה?

לאחר סיפק אתמול תחזיות קודרות לגבי גוש האירו בשנה הבאה, הדיעות בקרב האנליסטים חלוקות לגבי הבנק המרכזי האירופי ■ מקצתם סוברים כי הוא הגזים, ואחרים סוברים כי העתיד "אדום" מתמיד

בעקבות הנתונים הכלכליים העגמומים שמתפרסמים חדשות לבקרים בגוש האירו, הבנק המרכזי האירופי וכן מקבילו הגרמני החליטו לעדכן את התחזיות הכלכליות שלהם ל-2013 כלפי מטה. אולם, ישנם הטוענים כי התחזיות הפסימיות הם מוגזמות מדי וסביר להניח שההתאוששות תגיע עוד בחודשים הקרובים.

כך למשל, גילס קיטינג, (Giles Keating), מנהל מחלקת המחקר בבנק ההשקעות קרדיט סוויס, טוען כי התחזיות הפסימיות של שסיפק ה-ECB ביום חמישי, הן לגבי שיעור הצמיחה והן לגבי שיעור האינפלציה היו פסימיות מדי ולהערכתו ההתאושות הכלכלית של גוש האירו תגיע מוקדם מהצפוי.

כאמור, ה-ECB עדכן את התחזיות הכלכליות שלו ל-2013 וכעת הוא צופה כי התמ"ג של גוש האירו יצמח בטווח שבין 0.9%- לבין צמיחה חיובית בשיעור של 0.3% בשנה הבאה. במקביל, הבנק המרכזי הגרמני (הבונדסבנק) חתך את תחזית הצמיחה שלו לגבי הכלכלה החזקה ביבשת והוא צופה כעת שגרמניה תצמח בשיעור של 0.7% ב-2012, לעומת תחזיתו הקודמת שעמדה על 1%.

"חרף הנתונים הכלכליים והתחזית הפסימית של ה-ECB לגבי גוש האירו, הוא החליט להותיר את הריבית על כנה (ברמה של 0.75%)", אומר קרטסן ברזקי, כלכלן בחברת ההשקעות ING. "זהו עניין המעיד על חילוקי דיעות בתוך ה-ECB ומתוך דבריו של דרגי ניתן להבין כי מספר חברי ועדה היו מעוניינים להוריד את הריבית".

אולם, ישנם אנליסטים שדווקא סוברים שנגיד הבנק המרכזי האירופי היה עדין מדי בתחזיות שסיפק. כזו היא למשל ג'ניפר מקאוון, כללכנית בחירה בחברת Capital Economics, שכתבה במזכר ללקוחותיה שהצמיחה בגוש האירו עשויה להגיע לרמות שליליות של 2.5%- בשנה הבאה בעקבות המיתון המתמשך.