מורסי נכנע להמון הזועם: ויתר על הרחבת סמכויותיו

נשיא מצרים הודיע כי הוא יבטל את הצו שמרחיב את סמכויותיו ■ הוצאת הצו, בחודש שעבר, הובילה למחאות והפגנות אלימות ברחבי מצרים ולהשבתה של מערכת המשפט המצרית

מורסי התקפל: נשיא מצרים הודיע כי יבטל את הצו שמרחיב באופן ניכר את סמכויותיו על חשבון הרשות השופטת, צו שהוביל למהומות אלימות ברחבי מצרים ולהשבתה של מערכת המשפט במדינה. במקביל, הודיעו האחים המוסלמים כי משאל העם על החוקה החדשה יתקיים כמתוכנן, ביום שבת.

הטלוויזיה המצרית דיווחה מטעם ארמון הנשיאות כי נשיא מצרים מוחמד מורסי החליט לבטל את הצו שנותן לנשיא סמכויות נרחבות בתחום החוק - האכיפה והשפיטה - כולל סמכויות שפוגעות בעצמאות מערכת המשפט המצרית, שנשארה עצמאית יחסים גם תחת משטרו של מובראק. הצו כלל בין השאר הוראה כי החלטתו של הנשיא היא סופית, ואין אפשרות לערער עליה.

ההחלטה, שהתקבלה בסוף נובמבר, הובילה למחאות והפגנות שלא נראו במצרים מאז בחירתו של מורסי. אלפי בני אדם הפגינו בכיכר תחריר ביום ובלילה, וההפגנות הפכו אלימות בשבוע שעבר כשארמון הנשיאות הותקף על ידי האופוזיציה, כשמורסי ומשפחתו נאלצו להימלט מהמקום מחשש לביטחונם.

גם מערכת המשפט המצרית יצאה נגד הנשיא: מועצת השופטים העליונה כינתה את הצעד של מורסי "מתקפה חסרת תקדים על עצמאותה של מערכת המשפט ופסיקותיה". השופטים קראו למורסי לחזור בו מהחלטתו. השופטים יצאו בשביתה חסרת תקדים, שהקפיאה את עבודתה של מערכת המשפט המצרית בקהיר ובאלכסנדריה.

בשבוע שעבר המשבר החריף עוד, כשלראשונה מאז הפלת מובארק הצבא הציב טנקים ברחובות קהיר על מנת לשמור על ארמון הנשיאות. אלפי מפגינים הקיפו את הארמון, הנשיא ומשפחתו נמלטו ממנו. ביום שישי בלילה כמה עשרות מפגינים הצליחו לפרוץ את מחסומי הצבא ולפרוץ אל מתחם הארמון.

המפגינים בכיכר תחריר שבקהיר לא מתרשמים מביטול הצו. "הדרישות של העם היו גם ביטול הצו וגם דחיית משאל העם, אחד מהשניים הוא לא טוב מספיק בשבילנו", אמרו נואמים בכיכר. "לא נלך מכאן עד שתבוטל טיוטת החוקה הנוכחית ותיכתב חוקה חדשה, מוסכמת", הדגישו.