שגרירת סין: "הקשר בין ישראל וסין רק יתחזק בעתיד"

גאו יאנפין: "במהלך המשבר האחרון, הסחר בין ישראל לבין ארה''ב ואירופה נחלש וכעת סין חייבת להפוך ליעד מרכזי ליצוא שלכם"

"לפני ימים ספורים הסתיים הקונגרס השנתי שלנו. אני בטוחה שקראתם רבות על זה. הקונגרס בחר מנהיגות חדשה שיקבע את המדיניות לחמש השנים הבאות. סין עדיין מתמודדת עם הרבה אתגרים. הכלכלה עולמית מתמודדת עם משבר והאבטלה במדינות המפותחות נותר גובה", כך אמרה היום בוועידת ישראל לעסקים גאו יאנפין, שגרירת סין לישראל והוסיפה כי ישנם מולטי מיליונרים רבים שמאוד מעוניינים להשקיע בישראל.

"הכלכלות המתפתחות סובלות מלחצים אינפלציוניים. המשבר האירופי מדרדר וגורם להגברת חוסר הוודאות. היקף הסחר העולמי גדל ב-2% בלבד, נמוך בהרבה לעומת שנים האחרונות. קצב הצמיחה הסיני השתפר ובשלושת הרבעונים האחרונים הייתה צמיחה של 7.5%. סין מנסה לשפר את אווירת ההשקעות הבינלאומיות. לפי ה-IMF סין נמצאת בתהליך של נחיתה רכה וזה ארגון אוביקטיבי. המטרה המרכזית שלנו היא לעודד צמיחה בת קיימא ושוויונית".

יאנפין הוסיפה כי "סין הפכה להיות שותפת הסחר השלישית בעולם והראשונה באסיה. היקף הסחר בינינו גדל פי 200 בשני העשורים האחרונים. הקשר הזה רק יתחזק בעתיד וצפוי להניב כל פעם יותר יתרונות ויתרונות יותר מוחשיות לכל הצדדים, לרבות גידול במקומות העבודה. אני סבורה כי תוכנית החומש החדשה מספקת לישראלים הזדמנויות חדשות שתתורגם לשת''פ פורה של שני הצדדים. במהלך המשבר האחרון, הסחר בין ישראל לבין ארה''ב ואירופה נחלש וכעת סין חייבת להפוך ליעד מרכזי ליצוא שלכם. הקשר המסחרי אינו נטול קשיים - שתי הממשלות חייבות לעשות הכול כדי להסיר אותם כמו העיכובים על כניסת עובדים סינים לארץ".

ד''ר יוקון הואנג ציינה כי "סין היתה המדינה היחידה בסדר גודל שלה שצמחה במהלך כל כך הרבה שנים בשיעורים גבוהים ובצורה יציבה. זה ממש לא נורמאלי. אבל זה לא ממשיך. אי אפשר להמשיך מעבר ל-10 או 20 שנה. השאלה היא האם צמיחה של 8% היא טובה? לדעתי כן. הבעיה עם הצמיחה של סין היתה שהיא לא מאוזנת, לא בת קיימא ולא מתואמת. חוסר האיזונים של הצמיחה הסינית הולכים וקטנים. למשל, יצירה של מעמד ביניים עובד שמתחיל לצרוך וישנה את מאזן הצריכה - השקעה בהרכב הצמיחה.

"יתרה מזו, גם הצמיחה הסינית הופכת לבת קיימא הן מבחינה העובדה שהצמיחה יותר מבוססת על תקציב מדינה (שעומד על פחות מ-30% מהתמ"ג) ופחות על השקעות וגם יותר בת קיימא מבחינת איכות הסביבה. תוכנית החומש החדשה שמה דגש על יותר תקציב ויותר השקעות באיכות הסביבה. אז מה זה צמיחה יותר מתואמת? האם הסקטור העסקי יקח תפקיד יותר חשוב בתהליך הצמיחה? התשובה היא כן, אך בצורה כזו היא תהיה יותר הפכפכה. לגבי המשטר הפוליטי, הצמיחה המרשימה של סין הושגה אך ורק בגלל המשטר הטוטאליטרי. אבל הוא יהיה צריך להתגמש ולהיפתח. לכן, סין תשתנה אבל כל השינויים הללו יהפכו את סין ליותר פגיעה וחשופה לסיוכנים חיצוניים".

ד''ר אורי דדוש, מומחה בכלכלת סין: "סין לא יכולה להמשיך לצמוח בקצב שהיא עשתה עד כה. חלק מהצמיחה הושגה באמצעות סגירת הפערים הטכנולוגיים ולמרות שעדיין יש עניים, ההתקדמות היא מרשימה. אכן, ישנן אמירות והערכות כי הצמיחה מתמתנת אבל היא צומחת מהר מאוד. השאלה היא אם המשך הסיפור הסיני אופטימי או פסימי - האם היא הופכת למשק נורמלי?"

פרופ' אהרון שי, רקטור אוניברסיטת תל אביב ומומחה לסין:"התפקיד של סין בכלכלה העולמית ממשיך לגדול. אני לא רואה שינוי מהותי במובן הזה. החלק הפחות אופטימי אומר כי סין חצתה את היכולת שלה והיא בדרך להאטה פרמננטית. הייתי שם לפני שלושה שבועות, ואני חייב להודות כי המנהיג דיבר באופן פתוח וחד על הבעיות ששוררות בסין כגון שחיתות ואבטלה וזה מאוד טוב. אגב, כל תחזיות האחיטופל שהיו לסין לעולם לא יתממשו. ובכל זאת, הכלכלה הסינית איננה שקופה, למרות שהייתה התקדמות. לסין הישגים כבירים ועם עובדות מאוד קשה להתווכח. עם זאת, יש עדיין כמה סימני דאגה כמו אי שוויון, שחיתות ופערים בין עיר לכפר".