"ארה''ב וקנדה יהיו ספקיות האנרגיה של העתיד"

פרופ' ג'ק מינץ, מומחה למדיניות פיסקאלית: "אני לא מצפה לצמיחה של 6% בארה"ב אבל כן לצמיחה גבוהה"

"אני רוצה לדבר היום על בעיה בו שני צדדים לא מוכנים לשבת באותו שולחן, כל אחד רואה את הצד השני כקיצוני ולא מוכנים להגיע לאף הסכם, לא שומעים אחד את השני. אני לא מדבר על ישראלים ופלשתינאים אלא הדמוקרטים ורפובליקאים" פתח דניאל גרוס, עיתונאי מהניוזוויק ומנחה הפאנל על כלכלת ארה''ב.

"אני מגדיר את עצמי כפסימי לגבי העבר ואופטימי לגבי העתיד. אנו בדרך להשתחרר מתלות אנרגטית. ארה''ב וקנדה יהיו הפטרו-מדינות (ספקיות אנרגיה) של העתיד" כך אמר פרופ' טיילור קוון, מהכלכלנים האמריקנים הבולטים בעולם. "במקביל אנו נראה שהאינטרנט יהפוך למרכז הכובד של מערכת החינוך האמריקנית - אלו שני מהלכים חיוביים" הוא הוסיף.

"יש קצת מקום להעלות מסים והרבה מקום להגדיל את מכסות ההגירה שלנו. זה ישפר באופן ניכר את הפריון של הכלכלה בארה''ב. אחת הבעיות הקשות שלנו היא הפוליטיקה שהיא טיפשה, ילדותית ולא רציונאלית. כולם מדברים על הצוק הפיסקאלי. כל שנה יהיה לנו צוק פיסקאלי בגלל הפוליטיקה הטיפשה שלנו. זו לא תופעה זמנית".

פרופ' ג'ק מינץ, מומחה למדיניות פיסקאלית, אמר כי "אני אופטימי בגלל שלוש סיבות: הדולר נחלש משמעותית בשנים האחרונות דבר שמחזק את התחרותיות של מוצרים אמריקנים. שנית, אנו חווים מהפכה בכל הקשור לאנרגיה, לרבות לגבי גז טבעי שהפך למאוד זול לאחרונה בארה''ב. אנו רואים גם התאוששות בשוק העבודה כי מספר המובטלים יורד ומספר המועסקים עולה. אני לא מצפה לצמיחה של 6% אבל כן לצמיחה גבוהה".

"אז איפה אני פסימי? מגזר הציבורי. אני חושב שהתמודדו עם הצוק והצוק הזה אינו כה מהותי כמו שמתואר. הסוגיה האמיתית בארה''ב קשורה יותר לפוליטיקה. יש שם בור פיסקאלי רציני שלדעתי הוא החמור ביותר בעולם, יותר חמור מאירופה כי אירופה מנסה לטפל בו לפחות ומבצעת קיצוצים והעלאות מסים. הגירעון הוא פשוט עצום. הבור הזה יגזול נקודת אחוז אחת בעשור הקרוב, קרי ארה''ב תצמח ב-2% בממוצע במקום 3%. הדבר הזה מחייב רפורמה פיסקאלית עמוקה מאוד בטווח הבינוני, לרבות רפורמה במיסוי וכמובן אין הרבה קונסנסוס פוליטי לגבי הצורה לפיה יש לבצע אותן רפורמות".

נחום ברנע: "הצוק הפיסקאלי מתאר בעיה פוליטית ולא כלכלית. לאובמה חשוב להבהיר: אני ניצחתי בבחירות והמדיניות שלי היא זו שתקבע, קרי המסים יוטלו על אלו שמרוויחים מעל 250 אלף דולר. זה המטמון הפוליטי שאובמה מחפש. מנגד, הרפובליקנים הלכו לבחירות עם מסר ברור: לא מעלים מסים, לרבות לא על עשירים. אז יש לנו כאן בעיית אגו ואיך מתמודדים עם התומכים שלך אותם תצטרך לראות בעוד 4 שנים ולהסביר מה עשית".