בכיר ב-S&P: "יש סכנה של שאננות באירופה"

מוריץ קרמר בוועידת ישראל לעסקים 2012: "ממשלה עתידית של יוון יכולה להחליט אחרי כל הקשיים אולי לפרוש מגוש האירו"

מוריץ קרמר, ראש יחידת דירוג האשראי לאירופה, המזרח התיכון ואפריקה בסוכנות הדירוג S&P, אמר היום (ב') בוועידת ישראל לעסקים 2012 של "גלובס" כי החשש מהתפרקות גוש האירו טרם חלף, אם כי ב-S&P לא שותפים לפסימיות הזו.

"בחודשים האחרונים הדיבורים על מות האירו הולכים ונעלמים, אבל יש עדיין בקרב הפרשנים והמשקיעים כאלה שחושבים שגוש האירו יתפרק. אנחנו לא חולקים את הדעה הפסימית הזאת, על אף שאנחנו מאמינים שממשלה עתידית של יוון יכולה להחליט אחרי כל הקשיים אולי לפרוש מגוש האירו. זו תהיה החלטה של ממשלה נבחרת ביוון ולא של קובעי מדיניות בליבת אירופה".

קמר הוסיף כי אם תרחיש כזה יקרה - "ואנחנו מאמינים שזה תרחיש של 1 ל-3" - ההשלכות יהיו "שליליות ביותר ויגבלו במשבר הומניטרי כי יוון מייבאת את רוב הנפט, המזון והצרכים הרפואיים שלה". הוא הוסיף כי "אם יוון תפרוש ההשלכות יהיו כל כך שליליות שממשלות אחרות יחשבו אם ללכת בעקבותיה. המשבר באירופה אינו תקציבי במקורו אבל זה הדיבור כי באירופה אנחנו רגילים לדבר במונחים פיסקליים".

קרמר הזכיר כי ב-S&P החלו להוריד את דירוגי האשראי באירופה שנים לפני פרוץ המשבר: "אולי תחשבו שזה פרסומת... "בניגוד למה שאתם שומעים, אם תבחנו את הביצועים של S&P, הם היו טובים עם פעילות מוקדמת ומדודה. ב-2004 הורדנו את הדירוג של יוון ואיטליה לרמות נמוכות יותר מאשר מה שחשבו בשוק. גם היום, אחרי כל הורדות הדירוג באזור האירו, יש לנו דירוג ממוצע של 'AA-'. זה דירוג גבוה למדי למרות שהוא ירד. עדיין היום אנחנו רואים סכנה של החזרת תשלומים - יוון, קפריסין...".

לדעתו של קרמר, אופן הטיפול במשבר החוב השנה היה טוב. "ב-2012 הייתה גישה נכונה יותר לניהול המשבר באירופה", הוא אמר. "זה גורם לנו לנהוג באופטימיות זהירה. זה כבר לא משבר פיסקלי שצריך לטפל בו באמצעות צנע. מה הכלים הנחוצים? אני חושב שקודם צריך את ה-ESM למרות שיש המון שאלות של חוקיות לגבי המכשיר, אבל הן הוסרו. אם ה-ESM יכול להוון באופן ישיר את הבנקים, אפשר לשבור את מעגל הקסמים. האמצעי הבא הוא עסקאות מוניטריות ישירות של הבנק המרכזי האירופי. בנק מרכזי לא יכול לפתור בעיות של נזילות. מה חדש בתוכנית רכישות האג"ח שלו? ההיקף לא מוגבל אבל זה מותנה בכך שממשלות יפעילו רפורמות שיהפכו את נושא הפירעון ויוציאו אותו מהספק".

קרמר התייחס גם לסוגיית אמינותו של הבנק המרכזי האירופי ואמר: "ה-ECB אמר במפורש שהוא לא דורש שיתייחסו אליו כאל נושה מובטח. אני חייב לומר שמשיחותיי עם משקיעים יש רבים שמטילים ספק בכך; במקרה של מצוקה הבנק המרכזי ינסה לחלץ את עצמו מההבטחה הזאת. אם תהיה הפרה מצידו - האמינות בנושאים אחרים תהיה בבעיה".

קרמר הזהיר מהורדות דירוג נוספות באירופה ואמר ש"רוב הדירוג באירופה הוא בתחזית שלילית כלומר הוא עלול לרדת עוד יותר, בין היתר בשל הסביבה המקרו-כלכלית של בועות, וצריך זמן כדי לפרק אותן. אנחנו רואים קצת התקדמות באיזון מחודש. סכנה נוספת היא סכנה של שאננות. כאשר השוק נרגע, במקרים מסוימים המדינות לא פותרות את הבעיות. אפשר לראות בעיה כזאת במדינה מסוימת, שלא אזכיר את שמה. הממשלה לקחה על עצמה רפורמות מסוימות ועומדת לא להשלים אותן בגלל לחצים פוליטיים".