איזי זריזי והאופציות

נראה אם יגשים את הציפיות בכלל פיננסים, אך לעצמו כבר דאג

"אנו עוברים ממגננה למתקפה... לכלל ביטוח מגיע מקום הרבה יותר גבוה בשוק, ואני מקווה שנוכל להראות ולבצע זאת". איזי כהן נשמע גם אתמול משכנע, כפי שנשמע לא פעם בעבר כשידע לתאר את התנופה שבה נמצאים עסקיה של אפריקה ישראל - חברת ההשקעות בראשה עמד עד יוני השנה, במשך ארבע שנים.

אלא שהקבלות שהציג כהן באפריקה ישראל היו כידוע רחוקות מלהרשים. למרות הציפיות העצומות שליוו את כניסתו לחברה (אליה הגיע לאחר כהונה ארוכת שנים כמנכ"ל חברת הביטוח מגדל), ראו המשקיעים באפריקה כיצד מניותיהם צונחות בכ-95% בתקופתו כמנכ"ל. זאת, בזמן שכהן עצמו רופד בתשלומי שכר עצומים בעלות של יותר מ-20 מיליון שקל (לא כולל הטבת אופציות ענקית, שלא התממשה עקב הצניחה הדרמטית בשווי מניות החברה).

לזכותו של כהן צריך לומר כי הוא מונה לתפקיד בעיתוי אומלל, זמן קצר לפני פרוץ המשבר הפיננסי העולמי שהיכה באפריקה ישראל בעוצמה, עד כדי חשש כי לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה.

כך, במקום להוסיף ולפתח את עסקי החברה, הוא נאלץ להקדיש את עיקר תשומת לבו להסדרת חובותיה, ואף הרוויח נקודות רבות כמי שהצליח לגבש הסדר מורכב וחסר תקדים בהיקפו, שהפחית משמעותית את נטל החובות של אפריקה ישראל, והגדיל את איתנותה הפיננסית.

ועדיין, את החודשים ינואר-ספטמבר 2012 - תקופה שברובה המכריע עדיין ישב כהן בכס המנכ"ל - סיימה אפריקה ישראל עם הפסד עצום של 900 מיליון שקל, רובו ככולו עקב הפחתת השקעותיה של החברה בשוק הנדל"ן הרוסי, אותו שוק שאיזי כהן ידע לספר לנו פעם אחר פעם על פריחתו המחודשת.

כעת הוא מגיע לכלל ביטוח והציפיות שוב מרקיעות שחקים. בשוק מעריכים כי המנכ"ל הוותיק הובא על ידי נוחי דנקנר לצורך מטרה אחת בלבד: מכירת מניות השליטה בכלל ביטוח תוך שנים ספורות, במחיר הגבוה ביותר שניתן לקבל. לצורך זה פועל כהן מרגע כניסתו הרשמית לתפקיד, בתחילת השבוע שעבר, לביצוע שינוי מבני ופרסונלי עמוק, שכבר הספיק לזעזע את קומות משרדי ההנהלה של כלל ביטוח, וגם בהמשך הוא צפוי להפוך כל אבן על מנת לייעל את החברה ולהציף בה ערך.

הטבת אופציות של 11 מיליון שקל

עוד מוקדם להעריך אם כהן אכן יצליח במשימתו. אמנם, מאז פורסם דבר מינויו לפני כשלושה חודשים עלתה מניית כלל ביטוח בכ-20% (כחלק ממגמת העלייה שרשמו מניות הענף) והיא נסחרת בשווי של 3 מיליארד שקל. אך עדיין מדובר בשווי הנמוך בחצי לעומת זה שלפיו ניהל דנקנר, לפני כשנתיים, מגעים למכירת השליטה בחברה לידי קרן פרמירה.

אבל בין אם יצליח כהן במשימתו ובין אם לא, הוא כבר דאג לכך שלפחות מבחינת תנאי ההעסקה שלו מקרה אפריקה ישראל לא יחזור. בעבר הוא התייחס להטבת האופציות שקיבל מלבייב והפכה לחסרת ערך ואמר כי "הכנסותיי בהחלט נפגעו". אתמול התברר כי בנוסף לשכר של כ-3.1 מיליון שקל לשנה, ומענק שעשוי להגיע ל-6.5 מיליון שקל נוספים, הספיק כהן לסדר לעצמו בכלל ביטוח - רגע לפני כניסתו לתוקף של חוק שכר הבכירים - גם אופציות הניתנות למימוש ל-0.62% ממניות החברה.

מחיר המימוש של האופציות גבוה רק במעט ממחיר השוק הנוכחי של המניה מה שמבטיח לכהן הטבת ענק בשווי של כ-11 מיליון שקל.