מנכ"ל בילינסון: "נאלצנו לדחות ניתוח להסרת גידול סרטני"

(עדכון) - הערב: ביה"ד ידון בדרישת האוצר להוציא צו מניעה נגד האחיות השובתות ■ ד"ר ערן הלפרן: "יש לנו אחיות מתוסכלות ורופאים שמסתובבים באפס מעשה"

ביום שבו האחיות החריפו את הצעדים הארגוניים ועברו ממתכונת שבת למתכונת חירום הכוללת צוותים מצומצמים שתפקידם להציל חיים בלבד, פנה משרד האוצר לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב בדרישה להוציא צווי מניעה כנגד השביתה.

דיון בעניין צפוי להתקיים הערב (ג') בשעה 19:00, ועל-פי הערכות לא יהיה מנוס מהוצאת הצווים, לאור העובדה שהשביתה נפתחה 3 שבועות לפני תום תקופת השקט התעשייתי אליו מחויבות האחיות.

הפנייה של האוצר לבית הדין נעשתה בשעה שנציגי האחיות והאוצר קיימו פגישת משא-ומתן נוספת בבית ההסתדרות בתל-אביב.

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, זעם על כך ושיגר הודעה חריפה: "מדובר בהתנהלות לא ראויה של משרד האוצר. ביד אחד הם מנהלים משא-ומתן, והיד השנייה כבר כותבת את הבקשה לבית הדין. אני מתקשה להבין את ההתנהלות הזאת".

עיני הוסיף כי עד כה מתנהל המשא-ומתן על-ידי דרגים זוטרים מטעם האוצר, על רקע העובדה שאפילו הממונה על השכר לא הגיע אתמול (ב') לשיחות והסתפק בסגנו הוותיק. "האוצר שולח למשא-ומתן דרגים זוטרים שלא יכולים לקבל החלטות. אין לדיונים כל משמעות במצב כזה. לכן האחיות נאלצו לבצע מהלך של נטישה, וזה לא פשוט עבורן", אמר עיני.

עד לפרסום הידיעה לא נודע על התקדמות בשיחות, אולם על-פי מרבית ההערכות הסכסוך רחוק מסיום.

"לחץ בלתי לגיטימי"

בפנייה לבית הדין כותבים אנשי פרקליטות מחוז תל-אביב מטעם האוצר כי מדובר בשביתה בלתי לגיטימית - לא רק בשל מחויבות האחיות לשקט תעשייתי, אלא גם בגלל העיתוי: "עיתויה של השביתה 'ערב בחירות', יש בה כדי להפעיל לחץ בלתי לגיטימי על מקבלי ההחלטות בתקופה רגישה זו. זאת, מתוך מטרה שההחלטות שתתקבלנה בעניין תשפענה השפעה מכרעת על יכולותיה וחופש פעולתה של הממשלה הבאה".

בפנייה לבית הדין מובאים דבריו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, במסגרת מכתב ששלח באוקטובר האחרון אל מזכיר הממשלה, שם ביקש להזכיר כי הממשלה היוצאת מחויבת באיפוק ובריסון בהפעלת סמכויותיה בתקופת בחירות.

גם על כך היה לעיני מה לומר היום: "אין קשר לבחירות. האוצר התחייב במרץ 2012 בהסכם חתום לנהל משא-ומתן עם האחיות מספטמבר השנה ועד דצמבר, על תוספות שכר מעבר להסכמי המסגרת במגזר הציבורי. עכשיו במשרד האוצר דיבורים לחוד ומעשים לחוד. ההתחייבות היא על הנייר בלבד, והם משתמשים בתירוץ כמו בחירות".

אומדים את הנזקים

אחד הנספחים שצורפו לבקשת הצווים מתאר את ההערכות הקיימות במשרד הבריאות לנזקי השביתה עד כה. כך למשל, בבית-החולים רמב"ם בוטלו עד כה 360 ניתוחים ו-200 פעולות אבחנתיות מאז תחילת השביתה. בבית-החולים מאיר דיווחו על 280 ניתוחים שבוטלו, בבית-החולים כרמל דיווחו על 300 ניתוחים ופרוצדורות אחרות שבוטלו, והרשימה ארוכה מנשוא.

בשיחה עם "גלובס" הסביר פרופ' ארנון אפק, ראש מנהל רפואה במשרד הבריאות, כי הנתונים נאספו מדי יום באמצעות שיחת ועידה עם מנהלי בתי-החולים: "אנו מקיימים מדי יום שיחות כאלה כדי לאמוד את נזקי השביתה, ובמקביל אוספים נתונים מדויקים יותר מהמחלקות במהלך היום".

פרופ' אפק, שהשתתף בפגישת המשא-ומתן שהתקיימה היום, העריך כי על-פי התנהלות הדברים, ספק רב אם אפשר יהיה לסיים את הסכסוך עוד היום.

גם אם בית הדין לעבודה יוציא צווי מניעה לאחיות השובתות, הרי שביום ראשון בינואר הקרוב מסתיימת תקופת השקט התעשייתי במסגרת ההסכם הקיבוצי האחרון, והאחיות תוכלנה לחדש את השביתה.

בכל מקרה, על-פי הדינמיקה בבתי הדין לעבודה, האחיות והאוצר יחויבו לנהל משא-ומתן אינטנסיבי בלוחות זמנים ברורים, תוך כדי דיווח לבית הדין על מהלך ההתקדמות. בשני הצדדים מסכימים כי מעורבות כזו של בית הדין יכולה במקרים רבים רק לסייע.

מנכ"ל בילינסון: "יש לנו אחיות מתוסכלות ורופאים שמסתובבים באפס מעשה"

"בכל יום של שביתה מבוטלים אצלנו 100 ניתוחים ועשרות פעולות אחרות, ואפילו ניתוח להסרת גידול סרטני נאלצנו לדחות" - כך סיפר היום בשיחה עם "גלובס" ד"ר ערן הלפרן, מנכ"ל המרכז הרפואי רבין (בילינסון והשרון), המשמש גם כיו"ר איגוד מנהלי בתי-החולים.

לדבריו, שני הצדדים צריכים "להתעלות" ולנהל משא-ומתן אינטנסיבי, משום שהנזק לחולים כבד מנשוא. "יש לי כרגע אחיות מתוסכלות, רופאים שמסתובבים באפס מעשה כי בוטלו הניתוחים, ואפילו ההכנסות מתיירות מרפא נפגעו, שזה גם נזק לטווח הארוך. אין לי פתרונות קסם, ואני מודע למצוקה של האוצר בגלל הבור התקציבי, אבל שני הצדדים צריכים להיות ריאליים".

ד"ר הלפרן רמז כי המדינה לא עושה מספיק כדי לשפר את התנאים של הצוותים הרפואיים ולהתמודד עם המחסור החמור באחיות: "אני זוכר שאפילו כנער ראיתי יותר שלטים על האוטובוסים שקוראים להצטרף לעבודה כאחים ואחיות. פעם זה היה מקצוע מאוד מכובד ואטרקטיבי".

בניגוד למנכ"ל בית-החולים וולפסון, ד"ר יצחק ברלוביץ', שטוען כי יש לאסור על שביתה של עובדים במערכת הבריאות ולכונן מנגנון חלופי כדוגמת בוררות חובה, ד"ר הלפרן לא מציע לשלול את זכות השביתה: "יש הסכמי שכר קיבוציים במדינה, וכל מה שצריך זה לדבר ולצעוד קדימה. אני לא רואה מספיק הידברות, וחבל".

על העובדה שמשרד האוצר העלה לדף הפייסבוק תלושי שכר של אחיות שמרוויחות בין היתר מעל ל-20 אלף שקל ברוטו בחודש, הוא אומר: "כל אחד מנפנף במה שהכי נוח לו".

לדבריו, "אנחנו עדיין מלקקים את הפצעים משביתת הרופאים. הסחבת הזו יוצרת התשה ומרירות, והתחושות האלה לא נמחקות ביום שחותמים על הסכם".

איפה שובתים
 איפה שובתים

הנזק לבתי החולים
 הנזק לבתי החולים