גד פרופר: "אני לא מאמין שהאיחוד האירופי יכול להמשיך להתקיים כך"

"אני לא מאמין שהאיחוד האירופי יכול להמשיך להתקיים כך. בסוף היום צריך להחליט אם הוא רוצה שלטון פדראלי, אחרת הוא יתפרק לחתיכות. אני סקפטי, מאוד לא אופטימי", כך אמר אתמול (ב') גד פרופר, יו"ר לשכת המסחר והתעשייה ישראל והאיחוד האירופי, במסגרת פאנל בנושא "המשבר באירופה - פוליטיקה וחברה" בוועידת העסקים של ישראל. משתתפי הפאנל גילו פסימיות רבה לגבי היכולת של מדינות האיחוד האירופי לצאת מהמשבר בזמן הקרוב ובכלל.

את הפאנל הנחה אליוט גוטקין, עורך כלכלי בבלומברג TV. גוטקין אמר בתחילת הדיון שהמשבר באירופה כה קשה, עד ש-9 מתוך 17 מדינות באיחוד האירופי ניצבות היום במשבר קשה עם הגירה שלילית, צמיחה נמוכה מאוד עד אפסית, וממשלות שמתחלפות לעיתים קרובות.

פרופר הוסיף כי "אני לא יודע אם האיחוד האירופי מחזיק מים - הרבה מדינות עם מטבע אחד? אולי דווקא חזרה לדרכמה תהיה טובה לכלכלת יוון. כל עוד יש כלכלות שונות ומטרות שונות אז לפי מה שאני למדתי בכלכלה זה לא יכול לעבוד. בארה"ב יש אמנם 50 מדינות אבל יש מערכת פדרלית אחת ולכן זה מצליח".

יוון תצא מהאיחוד

ג'אנט טאבאקולי, אנליסטית וסופרת כלכלית, התמקדה בדבריה במערכת הבנקאות כגורם משמעותי שהביא למשבר בארה"ב ואח"כ גם באירופה: "למרות תוכניות החילוץ של הבנקים - המשבר עדיין כאן. העניקו לבנקים תוכניות חילוץ רבות, אך אין הרשעות של בכירים במערכת הפיננסית למרות פרשיות שחיתות רבות. מנהלי הבנקים מקבלים משכורות עתק ולצערי לא נאמר על זה מספיק".

ד"ר אורי דאדוש, מנהל התוכנית הכלכלית הבינלאומית של קרנגי: "המשבר הכלכלי שונה בין מדינות אירופה השונות ובכללו הוא עלול להשפיע קשות על יתר כלכלות העולם. מאוד קל להאשים את המערכת הבנקאית במשבר באירופה, אך זה משבר שנובע מבעיה מבנית ולכן הפתרון חייב להיות כולל ולא רק קשור למערכת הבנקאית. האיחוד האירופי יתפרק רק במקרה של איזה כוח עליון ואם זה יקרה תהיה לכך השפעה הרסנית על העולם כולל על ישראל".

אדוארד יו, כלכלן מאקרו המתמקצע בתיאוריית צמיחה ופריון עם דגש על דמוגרפיה: "למערכת הבנקאית יש אחריות גדולה למשבר באירופה. אומרים לי שאני פסימי אלא שאני פשוט רוצה להימנע ממה שעלול לקרות. יתכן שיהיו מדינות שלא יצליחו להיחלץ ואני לא רואה עבורן עתיד ורוד, אבל אני מעריך שספרד יכולה לשרוד ללא תוכנית חילוץ נוספת. לעומת זאת יוון בתוך שנה לא תהיה חלק מהאיחוד האירופי".