הסלמה: אסד שיגר טילי סקאד לעבר מטרות המורדים בסוריה

פקיד ממשל אמריקני: הטילים נורו מאזור דמשק לעבר אזורים של המורדים בצפון סוריה ■ עיראק שיגרה טילים כאלה לעבר ישראל במלחמת המפרץ הראשונה

כוחות צבא סוריה שנאמנים למשטר אסד שיגרו טילי סקאד לעבר מטרות של המורדים בימים שחלפו. כך מוסר "ניו יורק טיימס" מפי פקידי ממשל בוושינגטון.

פקיד בכיר אמר, כי ממשל אובמה רואה בירי הטילים הסלמה משמעותית במלחמת האזרחים בסוריה, שעד עתה גבתה חייהם של כ-40 אלף אזרחים. השימוש בטילי סקאד משקף יאוש הולך וגובר של המשטר בדמשק, שמוסיף לספוג מפלות צבאיות ומדיניות ומוצא עצמו מבודד בזירה הבינלאומית. "להשתמש בטילי סקאד נגד טנקים או בסיסים צבאיים זה דבר אחד; להשתמש בהם נגד מורדים שמוצאים מקלט במגרשי משחקים או בבתי-ספר זה דבר אחר", אמר הפקיד.

פקיד אמריקני אחר ציין, כי הטילים נורו מאזור דמשק לעבר מטרות בצפון סוריה, באזורים שנמצאים בשליטת צבא סוריה החופשית, קבוצת המורדים המרכזית. לדברי פקיד נוסף, עד עתה שוגרו יותר משישה טילים. לא ברור כמה אנשים נפגעו מהטילים, אם בכלל.

טילי סקאד יוצרו בברה"מ לשעבר. במלחמת המפרץ הראשונה, ב-1991, הורה שליט עיראק דאז, סדאם חוסיין, לשגר טילי סקאד לריכוזי אוכלוסיה בישראל.

הפקידים האמריקניים לא מסרו כיצד למדה ארה"ב על השימוש בטילים, אך ידוע שהמודיעין האמריקני עוקב אחרי ההתפתחויות בסוריה באמצעות צילומים מהאוויר, בעיקר בגלל החשש שמשטר אסד יעשה שימוש בארסנל הנשק הכימי שנמצא ברשותו.

מומחים צבאיים שמצוטטים ב"טיימס", אמרו, כי ייתכן שהשימוש בטילים משקף חששות של משטר אסד, שמטוסי חיל האוויר הסורי פגעים לאש ממערכות נ.מ. שבידי כוחות המורדים. בשבועות שחלפו, השתלטו כוחות של המורדים על כמה בסיסים של צבא סוריה ותפסו מערכות נ.מ. אך לדברי אחד מהומחים, אחת הסיבות האפשריות לשימוש בטילים הוא החלטה של אסד למחוק כליל את הבסיסים שעליהם השתלטו המורדים, על כל הציוד הבצאי שמאפסן בהם.

אתמול הודיע נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי ממשלו מכיר עתה רשמית בקואליציה המובילה של המורדים במשטר אסד. "קיבלנו החלטה, ש'קואליציית ההתנגדות הסורית' היא עתה כוללנית דיה ונותנת יצוג מספיק לכל האוכלוסיה בסוריה ולפיכך אנו רואים בה נציג ליגטימי של העם הסורי שמתנגד למשטרו אסד", אמר אובמה בראיון ל-ABC. הוא תיאר את ההחלטה כ"צעד גדול".

"כמובן, עם ההכרה באה האחריות", אמר אובמה. "הקואליציה צריכה לדאוג לכך שהיא תארגן את עצמה באופן יעיל, שהיא תייצג את כל חלקי העם הסורי ושהיא תתחייב לכבד את התהליך הדמוקרטי ואת זכויותיהם של מיעוטים ונשים". ההכרה כשלעצמה אינה מבטיחה שארה"ב תספק למורדים נשק, אך היא פותחת אפשרות שהדבר יקרה בעתיד.

קודם לכן הודיע Human Rights Watch, אחד מהארגונים הגדולים לשמירה על זכויות האדם, כי משטר אסד הטיל מהאוויר פצצות תבערה על מטרות ברחבי סוריה לפחות ארבע פעמים מאז אמצע נובמבר.

"אנו מוטרדים מכך, שסוריה החלה כנראה להשתמש בתחמושות תבערה, מפני שפצצות אלה גורמות סבל אנושי חמור במיוחד ומחוללות הרס רכוש בקנה מידה נרחב כאשר נעשה בהן שימוש באזורים אזרחיים", נאמר בהודעת הארגון. פצצות תבערה מורכבות מתערובת של כמה חומרים דליקים, בכללם, לפעמים, נאפאלם, והן מתוכננות לגרום כוויות מכאיבות במיוחד מפני שהן חורכות את העור ורקמות שמתחתיו עד לעצם ואף מחוללות קשיי נשימה.

מאז אמצע נובמבר, אובחן שימוש בפצצות תבערה בארבעה מקומות, לפחות: דאראיה, באזור דמשק; מעראת אל נומאן באידליב; באבילה באזור דמשק; וקוסיר, בחומס, אומר הארגון. לדברי עדים, נפצעו קצת יותר מ-20 אנשים, בכללם נשים וילדים, בהתקפות אלה.