מבחן דרכים: קיה סורנטו החדשה - במעלה סולם הסטטוס

קיה סורנטו החדש, רכב הכביש-שטח הקומפקטי, תוכנן ללחוץ על הכפתורים הנכונים של הצרכנים: רוחב של SUV אמיתי ומערך מקיף של אביזרי קוסמטיקה משדרגי תדמית שטח, אבל בלי יכולת שטח אמיתית

במילון מונחי הצרכנות הקלאסי מוגדרת צריכת ראווה בתור "צורה חריגה של התנהגות שוק, שבה הצרכן מפיק תועלת על-ידי יצירת רושם על אחרים באמצעות קניית מוצרי ראווה, כדי להצביע על שייכות למעמד או כדי להשיג סטטוס חברתי כבן המעמד העליון ולא כדי לספק צרכים ממשיים".

מוצר הראווה הנפוץ ביותר בישראל, שבו מושקע הסכום הגדול ביותר מדי שנה (למעט נדל"ן), הוא רכב הכביש-שטח הקומפקטי, "ג'יפון". ב-2012 לבדה (נתונים מ-11 חודשים, והיד עוד נטויה) הוציא עם ישראל כ-2.4 מיליארד שקל על רכישת 17 אלף כלי רכב בקטגוריה הזו, שהמחיר הממוצע של כלי הרכב השייכים אליה גבוה בכ-30% ממחיר מכונית משפחתית או מיניוואן עם נתונים מקבילים.

יהיה מי שיטען, שהכלים הללו אינם מוצרי ראווה קלאסיים ושהמחיר העודף משולם על תועלות לוואי ממשיות, כמו העשרת תרבות הפנאי ונסיעות שטח. זה נכון אולי לאירופה ולארה"ב, שבה כלים כפולי הנעה הם חלק מתרבות הסקי, השלג והטיולים. אבל בישראל, שבה נסיעה בשלג רלבנטית כשלג דאשתקד, עיקר אתגרי השטח בפני כלים כאלה הם טיפוס על מדרכות וצליחת משטחי דשא וצינורות השקיה בדרך למקומות חניה לא חוקיים. הנתונים גם מראים שרוב כלי הרכב מקטגוריה זו, שנרכשו בישראל בשנה החולפת, צוידו בהנעה קדמית בלבד ולא בהנעת 4X4 - "להיות בלי, להיראות עם".

דוגמה טובה מספק הקיה סורנטו החדש שנחת לאחרונה לארץ. הסורנטו דור ראשון היה כביש-שטח מגודל וקשוח, עם הנעה כפולה, תמסורת מקצועית, גחון ממוגן ופוטנציאל שטח לא רע. לעומתו, הדור החדש תוכנן ללחוץ על הכפתורים הנכונים: בגרסה המיובאת כרגע אין הנעה כפולה ומרווח הגחון שלו מקביל לזה של מיניוואן טיפוסי. אבל, יש לו אורך נכבד, רוחב של SUV אמיתי, גובה מכובד ומערך מקיף של אביזרי קוסמטיקה משדרגי תדמית שטח, כמו חישוקים גדולים, פגושים מושחרים וציפויי מיגון מסיביים בדפנות. השדרוג החזותי פועל היטב ברחוב הישראלי ומייצר את התמהיל המוכר של מבטי קנאה, שאלות סקרניות ושמירת מרחק של ריספקט מצד בעלי פרייבטים.

תא הנוסעים מיישר קו עם דגמי הדור האחרון של יונדאי מוטורס, הקבוצה-האם של קיה. עמדת הפיקוד רחבה עם שלל צגי מידע, מערך מתגים מאורגן היטב ועיצוב נאה, שמכוון לטעמו של המכנה המשותף הרחב. כל העסק עטוף בחומרי דיפון איכותיים ונעימים למגע ובגימור הדוק, שאינו נופל מזה של כלי רכב מתוצרת יפן. סף הדלת ממוקם בגובה אידיאלי לכניסה/יציאה, גם למבוגרים, וגובה המושב מעניק תחושה של ביטחון ושליטה על הסביבה.

מנוע שקט ומתורבת

שתי שורות המושבים הקדמיות משדרות תחושת מרחב נדיב בנוסח רכבי SUV פול-סייז. מנגד, מושבים מספר 6 ו-7 בשורה השלישית סמליים, והגישה אליהם דורשת גמישות רבה. ילדים, עד גיל מסוים, לא יתלוננו, אבל כל ניסיון למקם מאחור מבוגרים עלול להוביל לאלימות. כאשר כל המושבים פתוחים, נותר בתא מרחב סמלי בלבד למטען. קיפול הספסל האחורי לתוך הרצפה יוצר חלל שימושי.

על הכביש הסורנטו החדש הוא כלי ידידותי ונעים. השלדה הקשיחה ומרכז הכובד הנמוך תורמים להתנהגות כביש בטוחה ומסודרת עם יציבות רבה על הכביש המהיר ונטיית גוף מרוסנת בפניות הדוקות. ההיגוי קל אבל מדויק למדי, והבלמים לא מתקשים להתמודד עם משקל הכלי שבעה נוסעים. גם נוחות הנסיעה מתאימה לשינוע מטען אנושי מפונק והמתלים לא נכנעים בפני בורות באספלט ושאר מפגעי כביש עירוניים. נהיגת שבילים משובשת כבר תטלטל את הנוסעים כהוגן, אך יש לנו הרגשה, שרוב הלקוחות לא ינסו זאת.

הדגם היחיד של הסורנטו שמיובא כרגע, מצויד במנוע בנזין מבית יונדאי בנפח 2.4 ליטר, עם הספק מוצהר של 192 כ"ס. הספק של קרוב ל-200 כ"ס נשמע מרשים, אבל מי שמצפה לריגושי תאוצה צריך להתאים ציפיות: זהו מנוע שקט ומתורבת והוא מעניק לכלי ביצועים משפחתיים סבירים, שלא יביישו אותו ביציאה מהרמזור אבל גם לא ישאירו את התנועה מאחור.

מילה טובה מגיעה לתיבה האוטומטית בת שש המהירויות מבית יונדאי, שמתאימה למנוע ומספקת את ההילוך הנכון בזמן הנכון, בלי רעש וצלצולים. דף הנתונים מצהיר על צריכת דלק ממוצעת של כ-11.6 קילומטר לליטר, אבל היינו מתייחסים לנתון בספקנות. בנסיעה בתנאי אמת, עם מטען אנושי חלקי, קשה להוציא מהכלי יותר מ-9 קילומטר לליטר בנזין.

סביר להניח, שמי שמזמין SUV חדש ללא הנעה כפולה, מוותר מראש על אתגרי שטח ומסתפק ביכולת עבירות בסיסית. ואכן, הסורנטו החדש, עם מרווח גחון צנוע של 18 ס"מ והנעה קדמית בלבד, יצלח שבילים הדוקים ודרכי עפר, אבל ירים ידיים בפני מכשולי בוץ, סלעים או עליות תלולות בשטח תחוח. עם מנוע בנזין, הנעה קדמית וחבילת אבזור תקני מכובדת, הרכב עולה בישראל 190 אלף שקל. במחיר הזה אפשר לרכוש כמה מיניוואנים חזקים ומאובזרים עם שבעה מקומות, ללא תדמית השטח הנחשקת. מנגד, המחיר חותך בכמה אחוזים טובים את מחיר האח התאום יונדאי סנטה-פה, שהוא הכלי הנמכר ביותר בקטגוריה שלו בארץ, והשברולט קפטיבה עם שבעה מקומות. לסנטה יש אמנם הנעה כפולה, אבל במדינה שבה המחמאה האולטימטיבית לרכב כביש-שטח משומש היא "לא ראה שטח", כנראה שהוויתור אינו גדול.

קיה סורנטו
 קיה סורנטו

חלק מהמתחרות

יונדאי סנטה פה 2013

225 אלף שקל עולה גרסת הבנזין 2.4 ליטר עם 5 מקומות ישיבה של היונדאי סנטה פה שנחת בארץ באחרונה. להבדיל מהסורנטו, גרסת בנזין של הסנטה מגיעה (כרגע) עם הנעה כפולה-קבועה בלבד, לצד גרסאות טורבו דיזל. העיצוב יוקרתי מהסורנטו.

שברולט קפטיבה 2.4

170 אלף שקל עולה גרסת הבנזין 2.4 ליטר של השברולט קפטיבה החדשה בגרסת הבסיס עם 5 מקומות ישיבה. המנוע מסתפק ב-167 כ"ס והביצועים פחות זריזים אך הממדים דומים לאלו של קיה. גרסת ה-7 מקומות, עם אותו מנוע והנעה כפולה, עולה 217 אלף שקל.

סנגיונג רקסטון 2013

הסנגיונג רקסטון החדש יגיע בשנה הבאה לארץ לאחר מקצה שיפורים מקיף. העיצוב החיצוני מעודן יותר, בעיקר בחרטום, והמנוע הוא טורבו-דיזל חדש בנפח 2 ליטר עם 155 כ"ס והנעה קדמית או כפולה.