כלל פיננסים שם על המדף את חבר הבורסה

כלל פיננסים: "אנחנו צריכים לבחון לאן פנינו מועדות. התחרות והרגולציה מקשות על הפעילות בתחום" ■ בעבר ניסה קודמו של איזי כהן בכלל ביטוח, שי טלמון, למכור את בית ההשקעות המפסיד, אך המהלך לא הגיע לכדי הבשלה

לאחר שטלטל את הנהלת כלל ביטוח בשבוע שעבר, ממשיך המנכ"ל הנכנס איזי כהן, לפעול במרץ להצפת ערך בקבוצה. ל"גלובס" נודע כי כלל ביטוח שמה על המדף את חבר הבורסה של כלל פיננסים, צעד לו שותף מנכ"ל בית ההשקעות, יורם נוה.

מכלל פיננסים נמסר היום בתגובה: "זה לא סוד שפעילות חבר הבורסה היא פעילות מפסידה, בתקופה בה מחזורי המסחר מאוד נמוכים. אנחנו צריכים לבחון לאן פנינו מועדות בפעילות זו.

"השילוב של תחרות קשה יחד עם הרגולציה המכבידה, ובפרט דרישות ההון של הבורסה, מקשה על הפעילות בתחום. עם זאת, אנחנו יודעים כי בתקופות של התאוששות השווקים, יכולה פעילות חבר הבורסה להניב רווחים טובים".

פעילות חבר הבורסה של כלל פיננסים כוללת שירותי מסחר בניירות ערך ועשיית שוק. נזכיר, כי לאחרונה מכר בית ההשקעות הראל פיננסים את חבר הבורסה שלו לחברה הציבורית אי אונליין (תמורת 84 מיליון שקל).

נראה כי התחרות הקשה והרווחיות ההולכת ונשחקת, דוחפות את כלל פיננסים למהלך דומה. בתשעת החודשים הראשונים של 2012 הניב מגזר השירותים הפיננסיים של בית ההשקעות (הכולל את חבר הבורסה ואת פעילות הברוקראז') הפסד של כ-7.5 מיליון שקל.

הגופים העשויים להתעניין ברכישה

בין הגופים שעשויים להתעניין ברכישת חבר הבורסה של כלל פיננסים ניתן לציין את בתי ההשקעות אלטשולר-שחם, שניסה בעבר להתקבל כחבר בורסה ללא הצלחה עקב ליקויים שנתגלו בבית ההשקעות, וכן את לידר שוקי הון, שהתעניין בעבר ברכישת חבר הבורסה של פריזמה, אולם החליט לבסוף כי מדובר בצעד שאינו כדאי. ניתן להזכיר גם בנקים זרים שמעוניינים לפעול בישראל, ואולי אף שחקני נוסטרו גדולים.

לא מן הנמנע כי מכירת חבר הבורסה שלו מהווה צעד ראשון במכירת כלל פיננסים בחלקים. נזכיר כי בעבר ניסה קודמו של איזי כהן בכלל ביטוח, שי טלמון, למכור את בית ההשקעות המפסיד, אך המהלך לא הגיע לכדי הבשלה.

השלב הבא - פרידה מהברוקראז'?

כלל פיננסים הוא אחד מבתי ההשקעות הפחות יעילים בשוק ההון המקומי, הנדרש להזרמות הון תכופות מהחברה האם בשל השקעות גרועות שביצע בעבר. לפני כחודש וחצי הודיעה כלל ביטוח על הזרמת 50 מיליון שקל נוספים לבית ההשקעות ב-2013, כדי שיוכל לעמוד בתשלומי החוב שלו. מאז 2010 הוזרמו לכלל פיננסים כ-290 מיליון שקל.

בהתאם לתרחיש בו יימכר בית ההשקעות בחלקים, הצעד הבא עשוי להיות ניסיון להיפרד מפעילות הברוקראז', שאינה מהווה עוד תחום רווחי בקרב בתי ההשקעות, לאור התחרות העזה מול הבנקים שלמעשה שולטים בתחום באמצעות גביית עמלות נמוכות מאוד.

בנוסף, סובל תחום זה, של קנייה ומכירת ני"ע, מהתייבשות מחזורי המסחר בבורסה ומדרישות רגולטוריות מכבידות, מה גם שמדובר על תחום רווי במתחרים. על הרקע הזה, הודיע בית ההשקעות מיטב לפני מספר חודשים על סגירת פעילותו בתחום, כשבתי השקעות נוספים בוחנים את צמצום פעילותם בו.

לכהן ולנוה יש לא מעט סיבות לנסות ולמכור את פעילות הברוקראז' של כלל פיננסים, שבנוסף לירידה החדה בהכנסותיה חוותה בחודשים האחרונים גל עזיבות גדול.

אלא שבפני מכירה שכזו יעמוד מכשול גבוה במיוחד: ההסכם הכובל של בית ההשקעות עם השותפות ג'י.ג'י.איי, שמחזיקה ב-40% ממניות כלל פיננסים ברוקראז' (כלל פיננסים מחזיק ב-60% הנותרים). ההחזקות בג'י.ג'י.איי נחלקות בין רונן ויסברג, שמחזיק ב-50% מהחברה ומשמש מנכ"ל כלל פיננסים ברוקראז', בן זאב ונאור אל חי, המחזיקים כל אחד ב-25% מהמניות.

ההסכם בין כלל פיננסים לג'י.ג'י.איי קובע כי שלושת השותפים-מנהלים זכאים ל-40% מהרווח התפעולי של פעילות הברוקראז' והנוסטרו של בית ההשקעות. כך, בשנים 2008-2011 נהנו השלושה מדמי ניהול מצטברים של כ-64 מיליון שקל. קודמו בתפקיד של נוה, טל רז, ניסה לבדוק את פתיחת ההסכם עמם, אך ללא הצלחה.

המספרים של כלל פיננסים
 המספרים של כלל פיננסים