צעדי בנק ישראל משפיעים? רק 7.7% שוקלים לקנות דירה

מסקר מדד אמון הצרכנים לחודש נובמבר עולה גם כי שיעור המתלבטים ירד ל-2.1% בלבד מ-7.7% ■ "הציבור הבין שההגבלות החדשות על הרוכשים הופכות את חלום הדירה ללא-רלוונטי"

שיעור של 7.7% מהישראלים אינם פוסלים רכישת דירה בתוך חצי שנה, בהשוואה לשיעור של 11.8% בחודש אוקטובר, כך עולה מסקר מדד אמון הצרכנים בשיתוף PwC Israel לחודש נובמבר. הנתון הממוצע לשלושת החודשים האחרונים, מה שאנו מכנים "נתון מגמה", עומד על 9.5% מכלל מהנשאלים.

את קבוצת המשיבים שאינם פוסלים רכישה במהלך ששת החודשים הקרובים אנו מחלקים לשלוש תת-קבוצות: מי שמצהירים שיקנו דירה חדשה, מי שמצהירים שיקנו דירה "יד שנייה" ומי שטרם קיבלו החלטה סופית בעניין. גולת הכותרת באוקטובר הייתה זינוק בשיעור המהססים ל-7.7% - שיא של תשע שנים. נזכיר כי אותו סקר, בעריכת מכון סמית, בוצע במקביל להודעת בנק ישראל על הורדת ריבית נובמבר ל-2%, וכמובן הגבלת שיעור המימון של משכנתאות. החודש אותה קבוצה שוב ממלאת תפקיד מרכזי, אך מסיבה הפוכה: שיעור המתלבטים ירד ל-2.1% בלבד.

"רבים טעו בהבנת ההגבלות, והניחו שהן יסייעו להוצאת המשקיעים מהשוק ועקב כך לירידת מחירי הדירות", אומר עידן אלקבץ, מנכ"ל משותף ב"עתיד משכנתאות". "הנחה זו, בשילוב הריבית הנמוכה, גרמה לרבים לשקול לרכוש דירה ומכאן ככל הנראה מגיעה הקפיצה הגבוהה בנתח המהססים באוקטובר. בנובמבר, לעומת זאת, הציבור כבר הבין שלא רק שהמשקיעים נותרו בשוק, אלא שההגבלות החדשות על רוכשים של דירה ראשונה ומשפרי דיור - שאינן מאפשרות לקחת משכנתא בשיעור מימון גבוה מ-75% ו-70%, בהתאמה - הופכות את חלום קניית הדירה ללא רלוונטי עד לצבירת הון עצמי מספק".

*** הכתבה המלאה - במוסף הנדל"ן שיחולק הערב (א') למנויי "גלובס"

שינויים בשוק הדיור
 שינויים בשוק הדיור