דש: המצב בשוק הנדל"ן צפוי לדחות את הורדת הריבית

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בדש בית השקעות: אלמלא העלייה במחירי הדירות, המדד האחרון היה תומך בהורדה נוספת של הריבית כבר החודש

מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר יעלה ב-0.1%, והמדד של חודש ינואר יירד ב-0.1%. המדד צפוי לעלות ב-12 החודשים הבאים ב-1.8%. כך מעריך אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בדש בית השקעות, בסקירתו השבועית שפרסם היום.

אלמלא העלייה במחירי הדירות, המדד האחרון היה תומך בהורדה נוספת של הריבית כבר החודש. אולם, מחירי הדירות בבעלות המשיכו לעלות והנתונים לחודשים האחרונים אף עודכנו כלפי מעלה. הקצב השנתי של התייקרות מחירי הדירות עלה מ-0.8% בחודש יוני ל-3.7% בחודש האחרון.

גם האינדיקאטורים האחרים משוק הדיור ממשיכים להצביע על פעילות ערה בתחום. סקר "אורות אדומים" של משרד האוצר מצביע על גידול במספר העסקאות בחודשים אוקטובר ובמיוחד בנובמבר. הסקר האחרון של אמון הצרכנים משקף עלייה בכוונות לרכוש דירה. מנגד, בצד ההיצע מסתמנת חולשה שעשויה להיות מורגשת כבר בשנה הקרובה.

"המצב בשוק הנדל"ן צפוי להערכתנו לדחות את הורדת הריבית למרות האינפלציה הנמוכה. בנק ישראל יעדיף להמתין עד אשר יופיעו סימנים של התקררות בשוק הדיור", אומר זבז'ינסקי.

בנוגע להודעה האחרונה של הפדרל ריזרב מעריך זבז'ינסקי כי בעקבות תוכנית ה-FED יעלה הסיכון למשקיעי האג"ח. הצמדת קריטריונים כמותיים לקריטריון לשינוי המדיניות המוניטארית עלולה לגרום בתרחיש כלכלי חיובי להפסקה מוקדמת יותר של רכישות ה-FED ולעלייה מוקדמת של הריבית. כמו כן, התנודתיות בשוק האג"ח צפויה לגדול ככל שנתקרב אל רמות האבטלה שהציב ה-FED.