לאכול כמו אסטרונאוטים: הטרנדים העתידניים בתחום המזון

ערך תזונתי של סלט שלם בקפסולה אחת, עוגייה שמספקת מנת חלבון יומית ותה קר בפחית שיכול בסיבוב כפתור להפוך לרותח ■ בתערוכת המזון Health Ingredients בפרנקפורט הוצגו הטרנדים החדשים שנוכל למצוא בעתיד על המדף

בימים שבהם הכול מיידי, המציאות זזה במהירות קליפ של MTV, וזמן הוא המשאב החשוב ביותר - לא ירחק היום וגם טקס הארוחה המוכר לכולנו ילך וייעלם. כבר היום הוא נראה מיושן ולא רלוונטי, אבל מה יחליף את הישיבה המסורתית מול השולחן?

תערוכת Health Ingredients, שנערכה באחרונה בפרנקפורט שבגרמניה, עסקה בנושא החדשנות והפיתוח בתחום המזון והאריזות, והראתה לנו בבירור שהעתיד כבר כאן. חברות מכל הציגו את החידושים האחרונים שלהן בתחום, המצאות שנראו כאילו נשלפו מתסריט של "מסע בין כוכבים". אולי לא במקרה, כי לטכנולוגיית חלל יש השפעה ניכרת על תחום המזון העתידי שלנו.

קפסולה במקום פירות וירקות

בין החידושים שהוצגו בתערוכה בלטו קפסולות "האסטרונאוטים", שמרכזות את כמות הערכים התזונתיים בקפסולה אחת. הביטוי הגדול ביותר לטרנד זה מצוי דווקא בקטגוריה הנתפסת בעינינו למוצר "טבעי" ביותר - הפירות והירקות.

פירות וירקות הם מרכיב הכרחי לתפריט היומי שלנו, אי-אפשר בלעדיהם וחייבים להקפיד לצרוך אותם בצבעים שונים, לפי סוגי הוויטמינים השונים בכל אחד מהם, ולאכול כמה שיותר מהם.

יחד עם זאת, פירות וירקות הם טרחה - צריך לוודא שהם יהיו טריים, מה שאומר להקפיד לבקר בסופר, ואז כשהם כבר במקרר - צריך לשטוף, לקלף, לחתוך, לתבל ומה לא.

בקיצור - הצורך והחובה לאכול פירות וירקות אינם עולים בקנה אחד עם יתר החובות והמחויבויות הקיימות בחיינו, ובשורה התחתונה - זה מאוד לא נוח או פרקטי לצרוך פירות וירקות.

חברות בעולם עשו צעד לעבר השינוי הרצוי והביאו לנו ירקות שטופים ומוכנים לאכילה. עולם טכנולוגיית המזון החדשנית לוקח את זה צעד נוסף קדימה, ובקרוב יהיו לנו פירות וירקות מרוכזים, כך שביס אחד או לגימה אחת יספקו לנו את הערך התזונתי של חצי ק"ג פירות וירקות. חצי קילו, לא פחות. פשוט להכניס לפה ולבלוע. בלי טקסים ובלי חיתוכים ושטיפות.

חברת GNT, למשל, מציגה את סדרת Nutrifood - כפית אחת מהנוזל הסגול הזה מספקת לנו ערכים תזונתיים, ויטמינים ונוגדי חמצון של 250 גרם פירות יער. כפית אחת מהנוזל הכתום של החברה מספקת לנו ערכים תזונתיים, ויטמינים ונוגדי חמצון של 200 גרם גזר טרי. מה זה אומר? שרבע כוס Nutrifood תספק לנו כמות ויטמינים ואנטיאוקסידנטים של סלט ענק וגם את שתי מנות הפרי שאנחנו מנשנשים באמצע היום.

חברה בשם Naturex ריכזה את מנות הפרי שלה לשבבים קטנים שמכילים 100% פרי, במיני חלקיקים המזכירים בגודלם ובצורתם קוקוס. קטנים אבל ממזרים - כל שבב כזה מאפשר לנו לאכול כל פרי וירק שנרצה בביס אחד קטן. כך גם בחמוציות, שכל טיפה קטנה מהן תשפר לנו את החיים בכל-כך הרבה תחומים, מבריאות החניכיים ועד בריאות הלב.

ומה הלאה? לאן יוביל אותנו המזון המרוכז, האוכל העתידני הבא? בקנה, בין היתר, עוגייה אחת שתספק לנו מנת חלבון יומית, כוס משקה שתספק לנו מנת קולוסטרום, אותו חלב-אם ראשוני וחשוב, וסוכריית גומי אחת שתיתן לנו את מנת הסיבים התזונתיים הדרושה לנו ליום.

לשקשק בטיק טק

לא רק פיתוחים בתחום המזון עצמו הוצגו בתערוכה, אלא גם חדשנות מרתקת באריזות המזון, שמציגות פונקציונליות חדשה וגם מיצוב שיווקי חדש ומרענן.

אריזות חכמות יכולות לעשות את כל ההבדל ולייצר יתרון יחסי משמעותי גם עבור מוצרים רגילים שכולנו מכירים. אחת המגמות הבולטות הן אריזות חכמות שמאפשרות לנו להרגיש כאילו אנחנו יושבים בבית-קפה מפנק, גם אם אנחנו עכשיו באוטו או בדרך לפגישה.

כך למשל, התה הקר. אריזת פחית חדשנית עושה כאן את כל ההבדל ומביאה חדשנות לקטגוריה שהביקוש אליה הולך וגדל כל הזמן. מדובר בפחית שלכאורה נראית כמו פחית משקה רגילה, אבל יש לה טריק - אם תסובבו טבעת בתחתית הפחית ותחכו 3 דקות, תקבלו תה רותח, כאילו רק עכשיו רתח הקומקום ונמזגו המים. כך, הצרכן יוכל לקנות פחית רגילה ואז לשאול את עצמו אם הוא מעדיף לשתות את התה שלו קר או חם. פחיות דומות ישנן גם לקפה ולשוקו.

דוגמה נוספת, פשוטה וחכמה, היא בירה שעליה כבר מונח מכסה חכם שבתוכו יש, איך לא, בוטנים. ממש כאילו אתם מתפנקים עכשיו בבר השכונתי.

קהל יעד נוסף וחשוב מאוד כשמדובר באריזות, הוא קהל הצרכנים הקטנים: הילדים. בקרב הקהל הזה אפשר לייצר אריזות אטרקטיביות, למשל סוכריות טיק-טק באריזה המשולבת בתוך מארז קרטון דמוי רעשן ברזילאי, וכך נוצר שימוש נוסף לסוכריות הפופולריות האלו.

דרך נוספת - עוגיות, שמעבר לטעם משובח, גם מעבירות כל אחת מידע חדש דרך QR Code שמוטבע על העוגייה. כל עוגייה והמסר שלה - בדיחות, סיפורים, סרטונים מצחיקים - מעין מסטיק בזוקה אבל משוכלל.

מגמה חשובה נוספת שמכתיבה שינוי מהותי בעולם אריזות המזון היא מגמת הנוחות. רבות כבר דובר על קצב החיים שלנו שהולך ועולה כל הזמן ועל הצורך שלנו להיות רב-משימתיים, לדבר בטלפון תוך כדי קריאת המיילים ואכילת ארוחת הבוקר בין לבין.

אז הנה הדרך לחסוך זמן חשוב: מגוון אריזות דגני בוקר שמשאירות מקום גם לחלב - מוזגים חלב לתוך אריזת הדגנים ומיד אוכלים ולאחר מכן זורקים הכול לפח.

כך גם במרקים - אריזות מרק חדשות מאפשרות חימום האריזה הסגורה במיקרוגל, כך שמה שנותר לכם הוא גזירה מהירה של החלק העליון, ויש לכם מרק חם בתוך קערה.

* הכותבת היא מנכ"לית חברת "חדשנות מעשית", המנהלת עבור חברות פיתוח קונספטים.