סקר הון סיכון: הבחירות הקרובות לא ישפיעו על ענף ההיי-טק

סקר ‏VC Indicator‏: בכירי ענף ההון סיכון מאמינים שהאנג'לים יממנו יותר עסקאות מאשר הקרנות ■ בכיר בדלויט: המשקיעים מאמינים בחברות ניו מדיה

‎‎אנג'לים, כלומר משקיעים פרטיים עם ניסיון וסכומי השקעה משמעותיים, הם מקור המימון החשוב ביותר לתעשיית הון הסיכון הישראלית, מבחינת מספר העסקאות. זו העמדה שהציגו 50% מהמרואיינים בסקר ‏VC Indicator‏ האחרון של פירמת רואי החשבון ‏Deloitte‏ ברייטמן אלמגור זהר. רק 38% דירגו את קרנות ההון סיכון כמקור המוביל ו-8% טענו כי המקור המוביל הוא החממות.

העמדה הזו כבר הוצגה בעבר בתעשיית ההון סיכון, אולם היא מפתיעה אם מביאים בחשבון שהנשאלים בסקר הם מנהלים ושותפים בקרנות הון סיכון בישראל. עם זאת, הנתונים מצביעים על יכולתם של האנג'לים לממן מספר גדול של חברות, אך לא על היכולת שלהם לגייס כספים באופן אבסולוטי.

עוד עולה מן הסקר כי משקיעי ההון סיכון מאמינים בניו מדיה, וסבורים כי התחום הזה יכול להניב כמה חברות גלובליות שבסיסן בישראל. לדברי רו"ח טל חן, שותף וראש מגזר ההיי-טק בפירמת ראיית החשבון והייעוץ ‏Deloitte‏ בריטמן אלמגור זהר, שני הנתונים הללו שלובים זה בזה.

‏"ישראל, שבעבר הובילה בתחומים מסורתיים כדוגמת מוליכים למחצה ופתרונות תוכנה ארגוניים, מציגה היום יותר ויותר הצלחות מרשימות בעולם הניו-מדיה. הצלחות אלו משפיעות על דירוג פלטפורמות המימון שכן הן דורשות השקעות נמוכות יותר".

חן הוסיף כי "אחרי כתבות כמו שלכם ב'גלובס' מאתמול על תשואה של פי 10 על הכסף תוך 16 חודשים (האקזיט של קרוס ריידר שנמכרה לטדי שגיא) - אנשים מכוונים לתחום הניו מדיה שנראה כמציע אקזיט מהיר. כולם רוצים לחיות את החלום הישראלי. יש את החלום האמריקני? אז זה החלום הישראלי".

הסבר נוסף לדירוג הגבוה של האנג'לים לעומת אנשי הון הסיכון, הוא לדבריו, שמספרן של קרנות ההון סיכון הצטמצם בשנים האחרונות ואלו הפעילות, גייסו סכומים נמוכים מבעבר. בנוסף, למרות הקיפאון בשוק ההנפקות הראשוניות בארה"ב, 80% מבכירי ההון סיכון מאמינים שהאפשרות של הנפקה ראשונית (‏IPO‏) עדיין רלוונטית לחברות ההיי-טק הישראליות.

כמו כן, הסקר מצביע על כך שבהשוואה לרבעונים קודמים, אחוז גבוה יותר של בכירי הון סיכון (62%) מאמינים כי כמות העסקאות במגזר אבטחת המידע צפויה לעלות באופן משמעותי. באשר למגזר האינטרנט, על אף כי הוא עדיין צפוי לצמוח, מדובר כנראה על צמיחה בקצב איטי יותר. ברבעון הקודם צפו 65% מהמשיבים כי כמות העסקאות בתחום זה תעלה ואילו בסקר הנוכחי רק 46% מהמשיבים סבורים כך.

עוד עולה כי בכירי קהילת ההון סיכון מאמינים שהבחירות הקרובות לא ישפיעו באופן משמעותי על ענף ההיי-טק. 68% מהמשיבים לסקר מעריכים שהבחירות לא ישפיעו כלל. 16% מכלל המשיבים הניחו שתהיה לכך השפעה שלילית על הענף ו-16% אחרים צופים השפעה חיובית של הבחירות.

גורם שישפיע, לדעת הנשאלים, הוא כמות הכסף שיש לעשר חברות ההיי-טק הגדולות בעולם בקופה. ‏‎‎