אל תגעו לנו במשכורת

משום מה, אנחנו לא מפנימים את הקשר בין השכר החודשי לדירה

סוף-סוף מצאה הממשלה את הנוסחה להפחתת מחירי הדירות. אם לא הולך בדרך של הגברת ההיצע - כי ברור לנו שיחלפו שנים עד שנראה דירה ראשונה במקום מחנות צה"ל המפונים בסירקין, בצריפין ובתל-השומר, ובינתיים התחלות הבנייה כבר מציגות ירידה ברורה; ואם לא הולך בדרך של הקטנת הביקוש - כי למרות המגבלות על המשקיעים, עם צעדים כמו ייקור מס הרכישה והקשחת תנאי המשכנתאות, מסתבר שהם לא מוצאים אלטרנטיבה לכספם וחוזרים שוב ושוב לשוק המגורים; אז פשוט נכווץ לישראלים את ההכנסה. כך תתכווץ גם כמות הכסף שעומדת לרשותם לרכישת דירה, מה שמוכרח להוזיל את הדירות.

אם זה לא היה עצוב, זה אולי היה מצחיק. כי בעוד הממשלה מתאמצת ומחפשת דרכים יצירתיות לפתרון יוקר הדיור בישראל, הצעד הכי רלבנטי והכי משפיע שעליו התבשרנו באחרונה בנוגע לשוק המגורים ולמחירי הדירות, היה הקטנת הנטו במשכורת הקרובה שיקבלו מיליוני ישראלים, וזה עוד לפני התוכנית להוריד לכולם אחרי הבחירות עוד 1% במס הכנסה. במחשבה שאם ייקחו לנו את הארנק, כנראה באמת לא נוכל לקנות פה דירות מגורים.

אבל משום מה, אנחנו לא מספיק מפנימים את הקשר (ואת המרחק) בין המשכורת לדירה. אולי בגלל שישראל היא מדינה עם תרבות ענפה של ירושות, רווחי הון וכסף שחור, הפכה המשכורת לשחקן-משני בדרך לדירה. העושר של ישראלים רבים נמדד לפי הנדל"ן שקיבלו בירושה, המכה שעשו בבורסה או הכסף שהצליחו להחביא מתחת לשולחן; ורק האומללים האחרים - ששוברים את הראש איך להחזיק מעמד עם משכורתם הדלה, עוד לא הבינו את כללי המשחק.

למרות התחושה הכללית ושפע הכותרות המבהילות, חשוב להבין שמחירי הדירות בישראל אינם גבוהים אבסולוטית. מחקר שהפיץ החודש מכון גזית-גלוב לחקר נדל"ן היושב במרכז הבינתחומי, מזכיר כי מחיר דירה בישראל "היה נמוך במידה ניכרת ומשמעותית ממחיר דירה במדינות מפותחות אחרות עד שנת 2008; ומאז, מחירי הדירות בישראל הולכים ומתקרבים למחירים של שאר המדינות המפותחות".

נלחמים את המלחמה הלא נכונה

עורכי המחקר - פרופ' צבי אקשטיין, ד"ר אפרת טולקובסקי וניצן צור - מציינים עוד, כי נכון להיום המחירים הנומינליים של דירות בארץ נמוכים עדיין ב-12% מהמחירים במדינות כמו צרפת, הולנד ואנגליה.

הבעיה היא כוח הקנייה אצלנו בהשוואה לעולם. באירופה הדירה אולי יותר יקרה, אבל מי שאמור לרכוש אותה מרוויח ומכניס הרבה יותר בכל חודש. נכון לשנת 2010, השכר החודשי הממוצע בישראל היה 2,210 דולר, לעומת 2,570 דולר באנגליה, 2,914 דולר בצרפת, 3,372 דולר בהולנד ו-4,384 דולר בארה"ב.

כתוצאה מכך, מדגישים עורכי המחקר, בעוד שמסוף שנות ה-90 צריך 40-60 משכורות לרכישת דירה ממוצעת באנגליה ובארה"ב; ו-60-80 משכורות כדי לקנות אותה דירה בהולנד ובצרפת, כאן בארץ אנחנו מקטרים כל השנים לגמרי בצדק עד כמה זה קשה ויקר להגיע לדירה. במשך שני עשורים כמעט עמד היחס על 100 משכורות לדירה; והחל משנת 2008 הפער הלך וגדל, ועל-פי החוברת שפרסם החודש משרד השיכון, היחס כבר עומד על 128 משכורות לדירה.

מה זה אומר? שייתכן כי בעצם אנחנו נלחמים כל הזמן את המלחמה הלא נכונה. במקום להיאבק על הוזלת הדירות (למה שדירה בישראל תהיה יותר זולה מהממוצע של דירה בצרפת?), הגיע הזמן להיאבק על שדרוג המשכורת הממוצעת שמקבלים בישראל (כי למה שנרוויח פחות מהצרפתים?).

הבעיה היא, שבינתיים, בזמן שאנחנו ממשיכים לפנטז על ירידת מחירי הדירות, אנחנו נותרים כמעט אדישים כשהממשלה שוחקת לנו עוד קצת את המשכורת הממוצעת.