הרייטינג בשמיים - אבל ערוצים 2 ו-10 מפסידים. למה?

‎מצד אחד - רייטינג של 41% ל"מאסטר שף"; מצד שני - הפסדים של 150 מיליון שקל בשנה לערוצים 2 ו-10, הקפאת הפקות ופיטורים ■ לי-אור אברבך מנתח כיצד הגיעו זכייניות הטלוויזיה המסחרית למצבן הקשה - ומה צפוי היום בכנסת

בסביבות השעה 9:00 מדי בוקר מגיעים נתוני הרייטינג. 41.1% היה הנתון הלא ייאמן של התוכנית "מאסטר שף" ששודרה שלשום (ג'). שיא. 32.2% היה ההישג של הדרמה המוערכת "חטופים".

ושוב עולה השאלה הטבעית והמתבקשת, איך יכול להיות שהפריים-טיים הכי חזק בעולם החופשי הוא גם העני ביותר. איך הכנסות של מיליונים מערב שידור אחד, מסתדרות עם הפסדים של בין 100-150 מיליון שקל בשנה לשני הערוצים יחד?

מה שאנחנו רואים היום על המסך הופק כבר. הוא הוכן לשידור, בעלות של עשרות מיליונים, כבר לפני חודשים ארוכים מתוך תוכנית כלכלית מסוימת.

אלא שההערכות הכלכליות מתפוגגות. שוק הפרסום בשנתיים האחרונות הלך והתכווץ, בעוד שההתחייבויות של זכייניות ערוץ 2 למסך הן קבועות ולא משתנות. וככל שפחות כסף מגיע מהשוק הבעייתי, כך גם "מאסטר שף" הגדולה ו-"The Voice" המוצלחת מתקשות באמת להכניס את מה שהן היו יכולות, עם הרייטינג האדיר שהן מניבות.

הכסף שנכנס היום לא אמור לכסות את מה שמשודר עכשיו על המסך, אלא לממן את מה שמופק לשידור בעוד שנה ובעוד שנתיים, ולשלם את משכורות השוק שמפיק אותן. את זה אי-אפשר כרגע לעשות.

לפני עשור

זו השנה ה-11 לקיומו של ערוץ 10. מאז הוקם, לא הייתה לערוץ הזה דקה אחת של נחמה. גם כשנדמה היה שהכול הולך להשתנות לטובה, עם תוכנית דגל כזו או אחרת או שינוי חקיקה מיטיב, הגיע צונאמי כלכלי עולמי והדגיש עד כמה הקיום שלו ארעי.

הערוץ המסחרי השני, אחרי ערוץ 2, הוקם מתוקף חוק שקבע שבמדינה יש צורך בתחרות, בחלוקת עוגת הפרסום ובעיקר בריבוי דעות ובפלורליזם. אלא שהחוק הזה התבסס על הערכות כלכליות לא ריאליסטיות של שוק הפרסום, והעלאת ערוץ 10 יצרה גוף שידור עם מום מולד שבמשך עשור מנסים לתקן אותו בניתוחים חקיקתיים כירורגיים, ללא הועיל. בדרך, הוא גם משך מטה את זכייניות 2, בעיקר את החלשות.

גם העובדה שנפלט מהשוק הזה שחקן אחד ב-2005, טלעד, לא שיפרה את השוק. להפך, חטא קדמון שני להיערכות הלא נכונה לערוץ היה המכרז השני לערוץ 2. זכייניות ערוץ 2, באקט יהיר ורווי הרס עצמי, שילמו ביד של 300 מיליון שקל בסך-הכול. הן התחייבו ברוב ייאושן, מחשש לאבד את מקומן בערוץ, על לוח שידורים של 10 שנים קדימה, עד 2015.

היום, כשהן לא מסוגלות כלכלית לעמוד בהתחייבויות האלה, הן משלמות את המחיר על קפיצת הבנג'י הזו מעל הפופיק.

כי בעשור שחלף מאז, השתנה שוק הטלוויזיה ללא היכר. הוא כבר לא שוק טלוויזיה. הוא שוק של מתחרים אמיתיים כמו ynet ו-וואלה, של רשתות חברתיות ואתרי שיתוף קבצים שמהווים מוקד משיכה לדור הבא של הצופים, שוק של חבילות צרות ומצומצמות, ובעיקר שוק שחווה טראומה של לפחות 3 משברים כלכליים עולמיים ומחאה חברתית מהדהדת ישראלית.

והמחויבות? וחוקי הרגולציה? בדיוק אותו דבר, כמו אז ב-2005.

בשנה האחרונה

כבר שנה וחצי שהמשבר הזה מחריף. זה הגיע סימולטנית, עם הירידה המשמעותית בהיקפי הפרסום בשנה שעברה. מה שעוד קרה בשנה האחרונה זה שערוץ 10 הגיע לשפל מבחינת היכולות שלו לעמוד בטלטלות השוק. יוסי מימן, בעל השליטה, לקח צעד אחורה, המצב הכלכלי החמיר, והערוץ לא יכול היה לעמוד בחובות שלו למדינה.

הפנייה של ערוץ 10 למחוקק לסעד הקפיצה גם את אנשי ערוץ 2. הם זיהו לאן זה הולך כבר לפני שנה וחצי, כשבערוץ 10 רק התחילו במאבקם, והפעילות הנמרצת החלה כבר אז, מאחורי הקלעים.

בשנה הזו התמודדו הזכייניות עם המשבר החריף בתולדותיהן. עשרות רבות של עובדים פוטרו מרשת, קשת ומערוץ 10. המשכורות נחתכו - גם לבכירי הטאלנטים, שונו חוזים, הושהו תשלומים לספקים, והפקות הוקפאו. "האח הגדול VIP" בוטלה, וכך גם שורה של תוכניות נוספות (ראו טבלה).

בחודשיים האחרונים נגמרה המגמה האלגנטית של השתיקה. מי שנתן את הקצב בעצימות המאבק כולו היה יו"ר דירקטוריון ערוץ 10, אבי בלשניקוב. ההחלטה הייתה שלא מורידים את הנושא מהכותרות. וכך, אנשי ערוץ 10 התבצרו באוצר והפגינו, וכינסו מסיבת עיתונאים אחר מסיבת עיתונאים, ולאודר בא, ושטייניץ, לוקר ו-ויינשטיין - ויש חוק.

הכניסה של זכייניות ערוץ 2 אל הלהבות הגבוהות הייתה רק בשבוע האחרון. אחרי שתזכיר החוק להצלת ערוץ 10 כבר נוסח, נפגשו אבי ניר (מנכ"ל קשת) ואבי צבי (מנכ"ל רשת) עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, ודרשו את שלהם, כמו ערוץ 10 - רטרואקטיבית.

הם ביקשו את הפרשי עלות היתר של נוכחות חברת החדשות שלהם בירושלים, בזמן שערוץ 10 לא עמד בחוק - כ-8 מיליון שקל בשנה ב-11 השנים האחרונות. הם דורשים פיצוי על הארכה כפולה של זיכיון ערוץ 10, ללא התחייבות בתוכן, בעוד שהם נושאים על גבם את אותם 300 מיליון השקלים. הם רוצים את ההפרשים.

הם רוצים השוואה בערבויות לערוץ 10, מתוך הבנה שהערוץ לא מקבל הארכת זיכיון לשנתיים, אלא רישיון ל-17 שנה. הם ביקשו הפחתה בהתאם בשנתיים הקרובות והורדה של מחויבויות התוכן, כדי שיהיו זהות לאלה של ערוץ 10.

רציתם ריאליטי? קיבלתם.

ביומיים האחרונים

כמו בכל הפקת ריאליטי שמכבדת את עצמה, מגיעה גם נקודת השיא. "כוכב נולד מתחיל עכשיו", אם תרצו. ביומיים האחרונים מוכיחה הטלוויזיה המסחרית את מה שאנחנו מרגישים כבר כשנה וחצי, שאין רגולטור בישראל. השימוש במסך לטובת המאבק, נעשה ללא הרף.

שלשום, לאחר שממשרד ראש הממשלה לא נשמעה תגובה לבקשות רשת וקשת, ולאחר שבערוץ 10 לא קיבלו הבטחה כי החוק באמת יעבור, הוכיחו הזכייניות שהן רציניות. 528 עובדי ערוץ 10 וחדשות 10 קיבלו את מכתבי הפיטורים.

למרות שהמנכ"ל חילק אותם בעצמו לחלק מהעובדים, הם לא היו אישיים. אחת מעובדות הערוץ אמרה כי הם "נוסחו יותר כמו הודעה לעיתונות", המגוללת את סיפור המאבק ופחות כמו מכתב פיטורים.

קשת ורשת הודיעו במקביל על הקפאה של שורה ארוכה של תוכניות, אך החרב החדה ביותר הונחה על צווארה של חברת החדשות של ערוץ 2.

המנכ"ל אבי וייס, התבקש על-ידי הזכייניות להגיש תוכנית קיצוצים של 20 מיליון שקל. המהדורה המרכזית קוצצה, ושתי התוכניות היקרות ביותר בזמן מסך לחברי הכנסת העומדים לבחירה - "6 עם עודד בן-עמי" ו"פגוש את העיתונות" עם דנה ויס - בוטלו.

גם שם עשרות עובדים אמורים להיות מפוטרים בעתיד הקרוב. הולך ומתקרב פרק ההדחה.

היום

היום (ה') בשעות הבוקר יעלה לקריאה ראשונה במליאת הכנסת החוק להצלת ערוץ 10, המבוסס על "מתווה לוקר". החוק צפוי לעבור בקריאה זו לפחות, משום שבשעות אחר-הצהריים כבר נקבע דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת. אם יעבור שם, הוא ימשיך הלאה לקריאה שנייה ושלישית.

למה שיקרה בחדר של יו"ר ועדת הכלכלה, כרמל שאמה-הכהן, יש משמעות דרמטית. שם יצוצו לפתע הסעיפים החסרים או לחילופין ייעלמו סעיפים קיימים.

החוק יכול להשתנות מהיסוד, וברור שזו תהיה הזירה שאליה יגיעו קברניטי ערוץ 10 וערוץ 2 להשמיע את טיעוניהם האחרונים בהחלט. הם ישטחו עובדותיהם, יעלו טיעונים אחרונים, ובעיקר ינסו לדבר אל הלב של המחוקק. אם תרצו, יהיה זה שלב גלגל ההצלה. בערוץ 10 חוששים שהמאבק שמנהלים אנשי ערוץ 2 ביומיים האחרונים יוביל למשיכתו הסופית של החוק.

כששאלנו את המשרדים השונים האם עבר בנוסח החוק שינוי, משרד התקשורת מסר כי "לא היו בחוק שינויים משמעותיים", משרד המשפטים השיב כי "החוק לא השתנה לפי שעה, אבל הכול דינמי", ומשרד האוצר, פתוח ושקוף כהרגלו, ענה: "לא".

בשנה הבאה

זה עשוי להירגע מחר, אבל זה לא ייגמר. רגע לאחר שיצילו את ערוץ 10 מסגירה, צריכה להתחיל העבודה האמיתית להצלת שוק התקשורת כולו - ולא רק הטלוויזיה.

במשרד המשפטים יש מי שתומכים בבחינה מעמיקה ואולי גם בשינוי של שיטת הרישיונות והחוקים בשוק, כפי שהם נראים היום.

אם לא יגבילו את השוק המסחרי לשני בעלי רישיון בלבד - כפי שממליצים כל האנליסטים, אם לא יערכו שינוי משמעותי בתחום הבעלויות הצולבות, כך שבעל רישיון מסחרי יוכל להחזיק בקבוצת תוכן אמיתית וחזקה, אם המדינה לא תחייה את רשות השידור ותעמיס עליה מחויבויות תוכן שמוטלות על השוק המסחרי, אם כל זה לא יקרה - לא נשוב לעונה נוספת.

הקיצוצים בחברת החדשות
 הקיצוצים בחברת החדשות