כמה עולה לחייג 1-900? "גלובס" עושה סדר במספרים המיוחדים

כששיחה ל-144 עולה כמעט 2 שקלים לדקה, ושיחה של 10 דקות למספר 1-900 עולה 10 שקלים, כדאי לצרכנים לדעת היטב מה התעריף לפני שהם מחייגים

כמה תעלה לכם שיחה המתחילה במספר 1-800 או 1-900? רבים מהצרכנים מבולבלים לנוכח ריבוי הקיצורים והמספרים העסקיים, הכוללים חיוג מקוצר או חיוג מרובה ספרות.

ככל שמדובר בשיחות חינם, החברות לרוב מדגישות את העובדה הזו, אבל במספרים שאינם חינמיים, לצרכן אין מושג כמה זה עולה.

בעוד שיש מדינות בהן בחיוג למספר מיוחד המטלפן שומע מראש את תעריף השיחה הצפוי, בארץ החובה הזו קיימת רק בחיוג למספרי פרימיום (1-900 ו-1-901), הנדרשים להכריז על המחירים בשפה שבה ניתן השירות בטרם הזמנתו, וכן על החברות העומדות מאחורי מספרים אלה לאפשר את ניתוק השיחה ללא חיוב.

בעוד שמספרי ה-1-800 הם חינמיים למחייג (מטלפון נייח או נייד), החיוג למספרי ה-1-900, המוגדרים כמספרי פרימיום, מגיע בקלות למחיר של שקל לדקת שיחה וליותר מכך. מספרים אלה כוללים למשל שירותי אסטרולוגיה, מזג-אוויר, היכרויות, דיווחי תנועה וכדומה.

למעשה, מספרי 1-900 מתומחרים בתעריף דקת שיחה בתוספת ל-50 אגורות לדקה, ומספרי 1-901 יקרים יותר - תעריף לדקת שיחה בתוספת ל-2.50 שקלים לשיחה.

אחד המספרים המבלבלים הוא בחיוג למספרים שמתחילים ב-1-700. כאן לרוב מדובר במוקדי שירות הלקוחות של חברות, בעוד שבמוקדי המכירות בדרך-כלל ישקיעו החברות במספרי חינם עם התחילית 1-800.

בחיוג למספרי 1-700 מחיר השיחה מתפצל בין המטלפן ובין בעל העסק: עבור 3.5 הדקות הראשונות ישלם הלקוח לפי תעריפי השיחה, ואם השיחה מתארכת מעבר לכך, בעל העסק הוא שישלם, גם אם משך השיחה נמתח לדקות ארוכות.

כאן יש משמעות לשעת החיוג, למנויי בזק שמשלמים לפי זמני שיא וזמני שפל: כך שמי שמטלפן בשעות היום בתעריפי השיא (בין השעות 07:00 ל-19:00) ישלם עד 45 אגורות לשיחה כזו, בעוד שמי שיטלפן בשעות השפל (בהן יש להניח שרוב המוקדים כבר סיימו את שעות פעילותם), ישלם מקסימום של 16 אגורות לשיחה.

בחיוג מהטלפון הסלולרי למספרי ה-1-700, החיוב נעשה לפי תעריף שיחה רגיל.

מספרים אחרים, עסקיים בעיקר, כוללים תחילית של 1-599 - וכאן מחיר השיחה זהה לשיחה רגילה.

כמה תעלה שיחה למספרים מקוצרים או כאלה המורכבים מכוכבית ו-4 ספרות (דוגמת מוקד הוט, yes או קופות-החולים), או המורכבים מאותיות בית העסק במתכונת דומה? כאן מדובר בשיחה בתעריף רגיל.

למוקדי החיוניים כמו משטרה, מד"א או חברת החשמל לא נשלם עבור השיחה.

בזק מפעילה שני מוקדי מודיעין במספרים 1344 ו-144. שיחה לבירור מספר טלפון תעלה 1.72 שקלים, כאשר במקרה שהמטלפן מבצע השלמת שיחה למספר הטלפון שנמסר, והשיחה יצאה אל הפועל, הוא ישלם 60 אגורות בנוסף.

בחיוג ממכשיר סלולרי למודיעין בזק 144, השיחה תחויב בתעריף לפי התכנית ובתוספת של 2.5 שקלים.

נזכיר כי בירורים כאלה מתבצעים בקלות במנגנוני החיפוש שמציעה בזק באינטרנט. בתי עסק ניתן לאתר גם באתר זאפ דפי זהב, וכאן נכנסת סוגיה אחרת המייקרת את החיוג לבית העסק הנמצא. רבים מבתי העסק שמאותרים דרך דפי זהב כוללים מספר סלולרי, כך שמי שיטלפן ישירות ישלם תעריף לשיחה סלולרית.

את המספר הקווי של בית העסק אפשר למצוא בקלות בעוד עבודת גוגל שלא תארך יותר מכמה דקות. הסיבה הרשמית לכך היא שבאמצעות מספר דפי זהב מתבצע מעקב אחר הצלצול באמצעות מנוע החיפוש והן לטובת סקרים על בית העסק.

מישהו מתגעגע לשעון הדובר? החיוג למוקד השעון הדובר הוותיק יעלה כחצי שקל לשיחה. שירותי יקיצה דרך הקו הביתי יעלו כשקל אחד.

מספרי החיוג למבוגרים (שיחות ארוטיות) המתחילים ב-1919 מתומחרים עד 6 שקלים לדקת שיחה (המחירים אמורים להימסר למטלפן בתחילת השיחה).

מספרי פרימיום לא כלולים בחבילות "הכול כלול"

האם התעריפים האלה רלבנטיים ללקוחות המנויים על חבילות "הכול כלול"? למעשה, רבים ממסלולי השיחות כיום בנויים על בנק דקות, ובמסגרת מסלולים אלה החיוג למספרי הפרימיום לא כלול בחבילות (וניתן לחסימה). הסיבה היא שהחיוב מועבר במלואו למפעילות שירותי התוכן שמאחורי מספרים אלה. אולם, יש לזכור שניתן לחסום חיוג למספרים המיוחדים.

מה כן כלול בחבילה? שיחות עם מספרים מקוצרים כמו מספרי כוכבית, מוקדי שירות וסיוע.

אלא שהתעריפים הקבועים בחיוג מקו נייח לא תמיד תקפים גם בחיוג מהטלפון הסלולרי או מקווי טלפון שאינם שייכים לבזק או להוט. לדוגמה, חיוג למוקד חברת חשמל (103) הוא חינם מטלפון קווי של בזק והוט, אך כרוך בתשלום כשחייגים מטלפון סלולרי או באמצעות קו נייח של המפעילות האחרות (כמו 013 נטוויז'ן, אורנג' וכו').

שיחות חינם
 שיחות חינם