בורסות אירופה ננעלו ביציבות; המדדים בשיא של 19 חודשים

בארה"ב נעצרה אמש ההתקדמות בשיחות בין הדמוקרטים לרפובליקנים בנושא הצוק הפיסקלי ■ אובמה תקף את התוכנית החלופית שהציג ביינר והודיע שיטיל עליה וטו

המסחר בבורסות אירופה נחתם היום (ה') ביציבות וזאת על רקע דעיכת האופטימיות בנוגע לסיכויים להגיע לפתרון שיפתור את סוגיית הצוק הפיסקלי בארצות הברית וזאת לאור ההתבטואויות של נשיא ארצות הברית ברק אובמה אתמול. באירופה, שר האוצר של יוון אמר הבוקר כי שנת 2013 תהיה שנה גורלית עבור המדינה.

המסחר באירופה הושפע מההתפתחויות בארצות הברית שם נראה כי האופטימיות שאפיינה את השווקים מאז תחילת השבוע מתחילה להתפוגג וזאת לאור הדברים שאמר אתמול הנשיא אובמה, שהשווקים פירשו אותם בצורה שלילית והובילו לנעילה שלילית בוול סטריט אתמול.

במסיבת עיתונאים שקיים אתמול אובמה הוא התייחס לתוכנית החלופית שהציע יו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר, שצפויה לעלות להצבעה כבר בשבוע הזה, ולפיה יעלה שיעור המס על העשירים שמשתכרים מעל למיליון דולר בשנה ואילו שאר האזרחים ימשיכו להנות מהטבות המס שקיימות כיום.

אובמה הגדיר את התוכנית של ביינר כ"לא רציונלית", והודיע כי אם התוכנית בכל זאת תאושר הוא יטיל וטו עליה, מה שבעצם יפיל את הצעת החוק. אובמה אמר שישנה התקדמות במגעים בין הדמוקרטים והרפובליקנים בנוגע לסוגיית הצוק הפיסקלי ושהפער בין הצדדים עומד כיום על כ-200 מיליארד דולר.

אובמה עדיין מאמין שניתן יהיה להגיע להסכם בנושא עוד לפני חג הקריסמס שחל ביום שלישי הבא. נשיא ארצות הברית אמר כי הוא הלך חצי הדרך לקראת הרפובליקנים והוא מצפה שגם הם יעשו את אותו הדבר, והדגיש כי כל הסכמה צריכה לכלול קיצוץ בהוצאות והעלאת מסים.

נעבור לאירופה, שם אמר הבוקר שר האוצר היווני יאניס סטורנארס כי השנה הקרובה תהיה שנה גורלית עבור המדינה, אך אמר כי יש עדיין סיכוי שהמדינה תפרוש בכל זאת מגוש האירו בשנה הקרובה אם לא תצליח לעמוד בתוכניות הצנע שהוסכם עליהם עם קרן המטבע הבינלאומית.

נזכיר שאתמול הודיעה סוכנות דירוג האשראי S&P על העלאת דירוג האשראי של יוון ב-6 דרגות לרמה של (-B). בסוכנות ציינו כי מדינות אירופה הוכיחו שהן מוכנות לעשות ככל האפשר על מנת להבטיח את הישארותה של יוון בגוש האירו.

מגמה מעורבת באסיה

מגמה שלילית נרשמה הבוקר בבורסות אסיה ברקע עצירת ההתקדמות בשיחות בין הדמוקרטים והרפובליקנים בנושא הצוק הפיסקלי. כעת מאותתים החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט על פתיחת מסחר שלילית בניו יורק.

ההתקדמות בשיחות בין הדמוקרטים לרפובליקנים בנוגע לצוק הפיסקלי נעצרה אמש כאשר הנשיא ברק אובמה האשים את הרפובליקנים בכך שהפתרון לא מגיע בשל נסיבות אישיות נגדו, בעוד יו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר כינה את הנשיא "לא רציונלי".

האווירה העכורה בין הצדדים עשויה לסכל הגעה לפתרון לאחר שיחות טובות בשבוע החולף. יתרה מזאת, אובמה איים כי יטיל וטו על הצעת הרפובליקנים, אם וכאשר הקונגרס יאשר אותה.

מכל מקום, אובמה הביע אופטימיות מכך שהצדדים יצליחו בכל זאת להגיע להסכמה בנושא עוד לפני חג המולד בשבוע הבא, ועדכן כי יש התקדמות במגעים בסוגיית הצוק הפיסקלי ושרק 200 מיליארד דולר מפרידים כעת בין הצדדים.

הבנק המרכזי של יפן (BOJ) הודיע היום כי יוסיף עוד 10 טריליון ין יפני (כ-119 מיליארד דולר) לתוכנית רכישת הנכסים שלו, בעודו מותיר את הריבית ללא שינוי בשיעור של 0.1%. הבנק המרכזי הצהיר כי הוא רואה "דרגה גבוהה של אי ודאות בכלכלה היפנית".

Aluminium Corp of China רושמת ירידה לאחר שדירוג החוב של ענקית האלומיניום האמריקנית אלקואה הושם ברשימת מעקב על ידי סוכנות הדירוג מודי'ס בשל הנפילה במחירי האלומיניום.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]