אין מה לפחד: ממציא "מדד הפחד" אופטימי ומספק המלצות

פרופסור דן גלאי, יו"ר בית ההשקעות סיגמא וממציא מדד ה-VIX מפיג את החששות לגבי השנה הבאה וטוען כי הנתונים הכלכליים בארה"ב מעידים על התאוששות ■ מהן ההמלצות שלו לשנה הבאה?

מי שעקב אחר השווקים בשבועות האחרונים ודאי שם לב לתנודתיות הרבה המאפיינת אותם, ומביאה לידי ביטוי את חוסר הוודאות הגובר ואת חשש המשקיעים. פרופסור דן גלאי, יו"ר בית ההשקעות סיגמא וממציא מדד ה-VIX, הידוע בכינויו "מדד הפחד", מבקש להרגיע את המשקיעים ומספק תחזית אופטימית לגבי 2013.

בשיחה עם "גלובס", גלאי התייחס לתנודתיות בשווקים שבאה ליידי ביטוי במדד ה-VIX, שזינק בימים האחרונים ביותר מ-6%, לרמה של כ-17 דולר, וטען כי הוא עדיין ברמה נמוכה מאוד וכי העלייה החדה הזו מבטאת במידה מסויימת את חוסר הוודאות הגובר בשווקים בכל הנוגע לשיחות על המצוק הפיסקלי בוושינגטון. עם זאת, באותה נשימה הוא הוסיף כי "חשוב לזכור שמחר (ו') יש פקיעת אופציות בוול סטריט, שעשויה לגרום לתנודתיות במדד".

ומה התחזית שלו לגבי 2013? גלאי אופטימי מאוד ולהערכתו אין ספק שהמשבר הפוליטי-כלכלי שנוצר בעקבות המצוק הפיסקלי, ייפתר לבסוף והשווקים יתייצבו. "קיים פוטנציאל גדול יותר לאפסייד מאש לדאונסייד", הוא מצהיר. "אנחנו רואים את זה באנרגיה, בהתחלות הבנייה ובתחומים נוספים". עם זאת, גלאי אומר באותה נשימה כי כעת הסכנה האמיתית בארה"ב היא ההתפרצות האינפלציונית, שעשויה לקרות בשל ההקלות המוניטריות הרבות בהן נקט ה'פד' בשנים האחרונות.

נוכח התחזית האופטימית הזו, גלאי מספק המלצות לשנה הבאה וטוען כי סקטור הבנקאות עדיין אטרקטיבי, חרף העובדה שמניות הבנקים בארה"ב זינקו בשנה האחרונה בעשרות אחוזים. "חשוב לזכור ש שבימי השיא שלפני המשבר מניית סיטיבנק הייתה במחיר של כ-300 דולר והיום היא עומדת על כ-40 דולר, כך שעדיין יש מקום לעליות". ממציא מדד הפחד ממליץ גם על מניות האנרגיה ועל סקטור הבנייה, במקרה שקצב ההתאוששות יימשך.