אפלייד קלינטק: עסקה בכ-50 מיליון שקל בסלובניה וקרואטיה

מדובר בטכנולוגיה חדשה המאפשרת לצמצם משמעותית את צריכת האנרגיה של מכון הטיהור, להקטין את כמויות הבוצה ולצמצם את פליטת גזי החממה הנוצרים במהלך הליכי הטיהור

חברת אפלייד קלינטק הישראלית (Applied CleanTech) חתמה על הסכם עם יזמים בסלובניה ובקרואטיה, להתקנת כ-200 מכונות אפלייד במתקני טיהור השפכים של המדינות. הבוצה שמצטברת כיום ממי השפכים של מדינות אלו, מוסעת לשריפה באוסטריה, בשל העדר פתרון טוב יותר ולכן עלויות הטיפול שלהן גבוהות.

הטכנולוגיה החדשה של אפלייד קלינטק, תאפשר לסלובניה לקרואטיה, להפוך את שפכי הביוב שלהן לחומרי גלם איכותיים עבור תעשיית הפלסטיק והנייר בעולם, ולהפחית את העומס על מכוני טיהור השפכים האזוריים בכ-35%. שווי העסקה מוערך בכ- 50 מיליון שקל לאורך 5 השנים הקרובות.

הטכנולוגיה מיושמת במתקן קומפקטי, אוטומטי ויעיל, הממחזר מוצקים מהביוב הגולמי והופך אותם למוצרי אנרגיה איכותיים בתהליך רציף (SRS - Sewage Recycling system). בסיום התהליך הופכים המוצקים שבשפכים לחומר גלם נקי, ידידותי לסביבה ובעל פוטנציאל אנרגטי גבוה, ההופך את מכון הטיהור ליצרן בעודף של אנרגיה ירוקה. הפיתוח של החברה, נועד לספק תשובה לבעיות בטיפול בביוב והוא ייחודי מסוגו בעולם. כיום, חלק מכמות הפסולת האדירה שבני האדם מייצרים, מפונה דרך פחי הזבל לאתרי הטמנה או לשרפה, וחלקה מפונה דרך מערכת הביוב למכון טיהור השפכים. הביוב הגולמי שנכנס למכוני הטיהור, מכיל מוצקים מרחפים, מוצקים מסיסים, מינרלים, שמנים ותרכובות רעילות. הטיפול בכל אלו דורש השקעות אנרגיה גבוהות, כימיקלים רבים וטיפול בבוצה המיוצרת שהיא תוצר הלוואי של מכון הטיהור. הבוצה, מהווה כיום את אחת הבעיות האקוטיות ביותר מבחינת איכות סביבה בארץ ובעולם.

ד"ר רפאל אהרון מנכ"ל ומייסד אפלייד קלינטק: "המהפכה היא בהתייחסות למוצקים לא כאל פסולת שיש להטמין, לשרוף או לעכל על ידי חיידקים, אלא כאל משאב ובסיס לחומר גלם, שנמכר חזרה לתעשייה ומגדיל את מעגל המחזור. כיום, נמצאת החברה במו"מ מתקדם עם מדינות נוספות בארה"ב ובאירופה להקמת פרויקטים נוספים מסוג זה".