"האחים המוסלמים": אושרה החוקה במצרים ברוב של 64%

במפלגתו של נשיא מצרים, מוחמד מורסי, לא המתינו לתוצאות שני הסבבים של משאל העם שנערך במדינה וכבר הבוקר מיהרו להכריז כי החוקה החדשה זכתה לתמיכתם של רוב המצביעים

החוקה החדשה של מצרים זכתה לרוב של 64 אחוזים בשני הסבבים של משאל העם, שנערך במדינה אתמול ובשבוע שעבר, כך הצהירו גורמים בכירים במפלגת האחים המוסלמים. הודעת המפלגה התקבלה על אף שתוצאותיו הרשמיות של משאל העם צפויות להתקבל רק בעוד יומיים.

החוקה, שחוברה על ידי מועצה מכוננת שאנשיה מונו על ידי מורסי, איש האחים המוסלמים, מבססת את החקיקה המצרית על ההלכה האיסלאמית, השריעה, וחלק ניכר מהאוכלוסייה החילונית המתונה במצרים מתנגדת לה.

"על פי החישובים שערכנו", אמר הבוקר בכיר במפלגה, "התוצאות הסופיות בסבב משאל העם האחרון, שנערך אתמול, מראות כי 71 אחוזים מהמצביעים תמכו בהצעת החוקה החדשה". הבכיר הוסיף כי "בסך הכל, תוצאות שני הסבבים מצביעות כי החוקה אושרה ברוב של 64 אחוזים".

הדיווחים הבוקר על ניצחונו של מורסי במאבק על אישור החוקה, לוו בצלילים צורמים, כאשר במהלך הימים האחרונים התפטרו מתפקידם מספר בכירים בממשל המצרי. אמש דווח כי נגיד הבנק המצרי, פארוק אל-עוקדה, הודיע על עזיבתו את התפקיד ומוקדם יותר הכריז במפתיע סגנו של נשיא מצרים, מחמוד מקי, על התפטרותו. מקי הסביר במכתב שהפיץ כי נקט בצעד מסיבות אישיות והוסיף כי ביקש לפרוש כבר לפני כחודש, אך בקשתו לא נענתה בין היתר בגלל מבצע "עמוד ענן".

כלי התקשורת במדינה דיווחו כי במכתב ההתפטרות, טען סגן הנשיא היוצא כי נקט בצעד מסיבות אישיות של אי התאמה לתפקיד. "אופי העבודה הפוליטית אינו מתאים לאופי אישיותי כשופט", הסביר מקי במכתבו. בשבוע שעבר הגיש התובע הכללי של מצרים, טלעת איברהים, את התפטרותו לנשיא מוחמד מורסי - פחות מחודש לאחר שמונה לתפקיד על ידו.

המתנגדים לחוקה טוענים כי המועצה המכוננת הגישה טיוטה לחוקה בה נקבע כי החקיקה האסלאמית היא המקור לחקיקה החדשה. טיוטה זו עוררה זעם בקרב האוכלוסייה החילונית והליברלית במדינה, שדורשת שהחוקה תהיה מתאימה לכלל הציבור המצרי, ותכבד את זכויות המיעוטים במדינה.

למרות שהחוקה החדשה עדיין לא אושרה, היא כבר מעוררת חשש במערב, שם חוששים כי זכויות האדם של אזרחי מצרים הלא מוסלמים ייפגעו כתוצאה מהחקיקה הדתית. תוצאותיו הרשמיות של המשאל אמורות להתפרסם לכל המוקדם ב-25 בדצמבר.