המחזה "איפיגניה" יועלה בעיבוד חדש; מקור ההשראה מפתיע

התמונה של בנימין נתניהו מחבק את גלעד שליט עם שובו מהשבי הייתה נקודת המוצא של הבמאי גדי רול לעיבוד המחודש של המחזה ■ בראיון ל"גלובס", מדברים רול ושחקני המחזה על העיבוד המחודש

"זה המחזה האנטי-מלחמתי הגדול בכל הזמנים, ואחת התמונות שהשפיעו עליי במיוחד כשהתחלתי לחשוב על עיבוד חדש היה ראש הממשלה נתניהו מחבק את גלעד שליט החוזר מהשבי. סיטואציה שבה סבל מתמשך של בחור צעיר ובני משפחתו תומצת לרגע זוהר אחד של אישיות ציבורית מול המצלמות כאילו הכול יועד למטרה זו", כך אומר הבמאי גדי רול על הטרגדיה היוונית הקלאסית "איפיגניה" המועלית בימים אלה בתיאטרון באר-שבע.

2,400 שנים חלפו מאז כתב אוריפידס את המחזה המקורי, שתרגם אהרון שבתאי, שכבר הועלה פעמים רבות בתיאטראות בארץ. רול, במאי ומורה ותיק למשחק, ידע שכדי לעורר עניין מחודש ביצירה יהיה צורך בזווית מקורית ומצא אותה. את תפקיד המקהלה היוונית המסורתית, המובילה את הצופה בנבכי העלילה ומבשרת את הבלתי נמנע העתיד לפקוד את גיבוריה, ממלא צוות צילום (שעליו מנצחת השחקנית מיכל ויינברג) המתעד את הדמויות משל היו דמויות ב"מחוברים" (התוצאה מוקרנת על מסכי וידיאו), ומגיב לדבריהן.

בסצנות רבות במחזה הדמויות מדברות אל המצלמה, לא זו אל זו, כמו מנסות לשכנע צופה נסתר בבית לסמס עבורן כדי שימשיכו לשלב הבא.

"זה הרעיון", מאשר השחקן אמיר קריאף המגלם את דמותו של אגממנון מלך יוון. "בכל הקשור בתאוות שלטון לא השתנה דבר. הצורך של אישי הציבור לרצות בכל מחיר את הסובבים אותם כדי לשמור על עמדת הכוח שלהם מוביל אותם להבטיח דבר אחד, לחזור בהם למחרת, ואז לתרץ זאת במטרה נעלה יותר העומדת מעל כל שיקול כולל מצפון ומוסר".

סרבנות. גרסת יוון

עלילת "איפיגניה" מתרחשת זמן קצר אחרי שהלנה אשת מנלאוס (נמרוד ברגמן), אחיו של המלך אגממנון, נמלטת לטרויה עם אהובה פאריס. בעלה הנבגד משכנע את אחיו לאסוף את צבאות יוון ולצאת למלחמה נגד ממלכת טרויה, אבל אז מסרבת הרוח לנשוב והצי בן רבבות החיילים אינו יכול להפליג לשדה הקרב. בלחץ אנשי הדת נדרש המלך להקריב לאלים את בתו הבכורה איפיגניה (גלוריה בס הזכורה מהסדרות "עספור" ו"עבודה ערבית"), ובכך לפייסם ולהשיב את רוחות השמיים כדי שהמלחמה תתחיל וחייליו לא ימרדו, מה שיוביל אותו לאובדן כס מלכותו. מנגד, המלכה קלייטמנסטרה (שירי גולן), נאבקת להציל את בתה, ובקלחת בוחש גם הלוחם הדגול אכילס (אלדד פריבס), המיועד לשאת את הנסיכה.

"זו הופעה ראשונה שלי בתיאטרון רפרטוארי, ולא יכולתי לבקש אתגר גדול יותר", מודה גלוריה בס שנבחרה לתפקיד מתוך רשימה ארוכה של מועמדות. "כבר הייתי בהכנות לנסיעה ללונדון, רציתי לעשות מוזיקה, אבל אז הגיעה ההזדמנות הזו והתוכניות השתנו. לא פשוט להיכנס לראש של דמות הנקלעת לסיטואציה שבה אביה מוכן לשחוט אותה למען הון פוליטי. הרי אי אפשר להיפגש עם מישהי שעברה חוויה דומה, שתיתן לי טיפים".

- איך את מסבירה את המעבר של איפיגניה ממלחמה נואשת בגורלה להשלמה הרואית איתו?

"זה הדבר היחיד שאותו היא יכולה לעשות. אם כבר למות, אז מתוך שכנוע שהיא מצילה את ממלכת יוון ומבטיחה לעצמה תהילת נצח. מה האופציה, למות למען כלום? אם ללכת עם הקונספט של גדי רול, היא בוחרת להביא רייטינג".

"התחברתי לרעיון של צוות הצילום המתעד את העלילה", מודה שירי גולן המגלמת את המלכה האבלה. "אני לא צופה בתוכניות כמו 'מחוברים', אבל הצורך של אנשים בחברה המודרנית לתעד עצמם ללא הרף מוכר לי היטב. "כל אחד רוצה להיות מפורסם בזכות משהו, וכאשר התהילה מגיעה - הרצון לשמר אותה מוביל אנשים מסוימים לסף טירוף.

"תוסיפו לקלחת את מעמד האישה ברוב הטרגדיות היווניות הקלאסיות, כלומר נמוך עד פתטיות. כל הנדרש ממנה הוא ציות עיוור, ואיסוף שברים אחרי שהגברים הורסים הכול. התוצאה היא דמות שאולי נושאת בתואר מלוכה, אבל חווה סבל בל יתואר".

"אני לא יכול לגלם את אגממנון ממקום של 'איזה מניאק'", מסכם קריאף. "הוא בפרוש אב האוהב את בתו בכל ליבו, אבל הלחצים המופעלים עליו כבדים מדי. אם מדברים על הון ושלטון, זה מחזה על עול ושלטון. "אתה רוצה את עמדת הכוח האולטימטיבית? אלו ההחלטות שתיאלץ לקבל. כמה פוליטיקאים פועלים כיום, גם במחוזותינו, הנאחזים במנעמי השלטון אבל לא נושאים בעול קבלת ההחלטות? האם הם נעלים יותר? זו רק אחת השאלות שהמחזה מעלה, ולכן אין פלא שגם אחרי 2,400 שנה הוא רלוונטי".

"איפיגניה" יועלה לראשונה ב-29 בחודש באולם תיאטרון באר-שבע