השאלה שמעכבת העברת רשות השידור: לוד היא חלק מגוש דן?

ביה"ד לעבודה נדרש להתייחס לשאלה זו במסגרת בקשה של אגודת העיתונאים ■ עובדי רשות השידור טוענים כי לוד לא נחשבת לחלק מגוש דן

עוד עיכוב ביישומה של הרפורמה ברשות השידור, והפעם על השאלה האם העיר לוד הינה חלק מגוש דן או לא. הנושא עלה לדיון בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, בעקבות בקשה של אגודת העיתונאים בירושלים ובתל-אביב, ושהוגשה על-ידי עו"ד אילן בומבך, המייצגים את עובדי רשות השידור, וזאת בטענה כי הרשות חרגה מההסכם הקיבוצי שנחתם עימם.

על-פי פסק הדין, בין הצדדים נחתם הסכם קיבוצי לפיו רשות השידור תרכז את פעילותה ב-3 מוקדים: ירושלים, חיפה וגוש דן. במסגרת הסכם מימון בין הרשות למדינה, הציעה המדינה לרשות להקצות לה שטח במרכז לוד לצורך הקמת הפעילות בעיר וזאת ללא תמורה.

אבל עובדי הרשות טוענים כי העיר לוד אינה חלק מגוש דן, ולכן מדובר בהפרה של ההסכם הקיבוצי, כל שכן שההחלטה התקבלה ללא התייעצות עם העובדים וללא מיצוי מלוא החלופות בגוש דן, לרבות בדיקות כלכליות מקיפות וממצות. רשות השידור טענה מנגד כי לוד נמנית על אזור גוש דן ואף מוכרת כך על-ידי הממשלה לעניין הטבות מוניציפליות שונות.

אגודות העיתונאים בירושלים ובתל-אביב טענו כי גם באתר האינטרנט של עיריית לוד מצוין כי העיר נמצאת באזור השפלה וגם כי קידומת העיר היא 08 ולא 03 כמו יתר ערי גוש דן. מנגד, טענו ברשות השידור כי איגוד התאגידים העירוניים מסווג את לוד בהגדרת גוש דן והסביבה וכך גם אתר ויקיפדיה.

עם זאת, בית הדין לא קיבל את טענות הרשות והשופט ד"ר יצחק לובוצקי כתב כי כוונת הצדדים בהסכם הקיבוצי הייתה שלא להתרחק יתר על המידה מתל-אביב - מעבר לערים ראשון לציון או בת ים ולא להגדיר ערים כגון לוד ורמלה כחלק מגוש דן.

יתרה מזאת, בית הדין מצא וקבע כי רשות השידור לא עשתה די על מנת לבחון בחינה כלכלית ומקיפה, באשר לקיומן של חלופות ממשיות הקרובות יותר לתל-אביב מזו של לוד ושהן חלק מ"גוש דן הקלאסי". הרשות לא נקטה יוזמה לפנות לרשויות מקומיות בגוש דן והסכימה ללא עוררין להצעה של לוד שהועלתה על-ידי הממשלה.

אך לוד לא ירדה לגמרי מהפרק, מציין פסק הדין. "ככל שהרשות אכן תערוך בדיקה מקיפה באשר לאפשרויות נוספות בערים קרובות יותר לתל-אביב, והבדיקה תביא לתוצאה נכזבת, ראשית הרשות ליישם את ההסכם הקיבוצי בקירוב", מצוין בפסד הדין. במילים אחרות, רק לאחר שהרשות תבדוק אלטרנטיבות אחרות ותמצא שאינן טובות כמו לוד, תוכל לעבור לשם מבלי שהדבר ייחשב כהפרה של ההסכם הקיבוצי עליו חתמה.

לפיכך, החליט בית הדין כי ביצוע הליכי המעבר ללוד יעוכב על-פי שעה, וכי על הרשות לערוך בדיקות למציאת ערים חלופיות עד למארס 2013 וזאת, תוך שיתוף מסוים של נציגות עובדי רשות השידור.