ת"א סגרה בירידות; מדד הבנקים צנח 2.3%, אפריקה 5.8%

היום יתקיים מסחר מקוצר בניו יורק לרגל חג המולד - מחר הבורסות סגורות ■ פעיל בשוק: "שחקן מעו"ף גדול מנסה להזיז את השוק כך שיתאים לו לפקיעה"

הבורסה בתל אביב נסחרה גם היום (ב') בירידות, בהמשך למגמה אתמול, כאשר החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט אותתו על פתיחת מסחר שלילית בניו יורק. נזכיר כי בשל חג המולד, המסחר בוול סטריט יינעל היום ב-20:00 שעון ישראל, ומחר לא יתקיים מסחר בניו יורק. מחזור המסחר הסתכם בכ-962 מיליון שקל.

בשוק מציינים כי הירידות היום נובעות מ"משחקי פקיעה" לקראת פקיעת אופציות המעו"ף מחרתיים. כמו כן ישנם דיבורים בחדרי מסחר על חשש בשל דיווחים על שימוש אפשרי בנשק כימי בסוריה ואף על פעילות של סיירת מטכ"ל בסוריה. (לסיפור המלא)

"שחקן מעו"ף גדול מנסה להזיז את השוק כך שיתאים לו לפקיעה", אמר פעיל בשוק. "אני לא קונה את הסיפור של סוריה; אם זו הייתה הסיבה לירידות בשוק היינו רואים את זה קודם כל במט"ח, ואנחנו לא רואים נפילה של השקל".

הדר אשרת, מנהל דסק המניות בדויטשה בנק ישראל, אמר היום בהתייחס למסחר בבורסה של ת"א: "תקופת החגים מביאה לצמצום כמעט מוחלט של פעילות המשקיעים הזרים. צפויים שבועיים שקטים מאד, כמעט ללא פעילות. לעומת זאת, להערכתנו בינואר תיפול סופית ההכרעה בנושא הכללת ישראל במדד MSCI אירופה".

הערב יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית. כ-66% מהחזאים בשוק ההון סבורים כי הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' סטנלי פישר, לא תשנה היום אחר הצהריים את שיעור הריבית במשק - 2%. כ-33% מהחזאים סבורים כי הוועדה תפחית את הריבית שוב ברבע אחוז, לרמה של 1.75%. (לסיפור המלא)

מנכ"לית הבורסה, אסתר לבנון, שוקלת להאריך שוב את יום המסחר עד השעה 17:30. במסיבת עיתונאים שנערכה אתמול במטה הבורסה אמרה לבנון כי הנושא יועלה לדיון בישיבת הדירקטוריון הקרובה בחודש ינואר, מתוך הערכה כי הדבר יביא להגדלת מחזורי המסחר בבורסה "40% ממשקל המניות במדד ת"א-25 הן מניות דואליות, וכרגע אין חפיפה במסחר ביניהן", אמרה לבנון. "מחזורי המסחר לא יחזרו למה שהם היו. אנחנו נמשיך לחלום על שנת 2007".

מה יהיה עם הצוק הפיסקלי?

לאחר שבסוף השבוע עוד ניסיון להגיע לפשרה בין הרפובליקאים לדמוקרטים הסתיים במפח נפש והוביל את השווקים לירידות, שאלת מיליון הדולר שעומדת על הפרק כעת היא האם מעצבי המדיניות בארה"ב ימצאו את הפשרה בכל הנוגע למצוק הפיסקלי, או שמא הכלכלה "תיפול" ממנו ב-1 לינואר ותדרדר את העולם למיתון חמור?

כאמור, בסוף השבוע ג'ון ביינר, יו"ר בית הנבחרים ונציג הרפובליקאים בשיחות על המצוק הפיסקלי, נחל תבוסה שהגיעה מבית. זאת, כאשר דווקא חברי מפלגתו דחו את התוכנית שלו, המכונה Plan B, משום שהעמיד בבסיסה את ההסכמה להעלות את המס לאלו שהכנסתם השנתית היא מעל מיליון דולר. מאחר ובפלג הקיצוני ימני של המפלגה הרפובליקנית העלאת מסים, לעשירים או לעניים, היא בבחינת "חילול הקודש", הם החליטו להפנות את גבם לביינר ולא לתמוך בהצעתו.

נזכיר, אם הצדדים לא יגיעו לעמק השווה עד ה-1 בינואר 2013, ייכנסו לתוקפם באופן אוטומטי הצווים המורים על ביטול הטבות המס הנרחבות שניתנו עוד בממשל בוש ומנגד יבוצעו קיצוצים רוחביים בהיקף עצום. כלכלנים חוששים כי במקרה שכזה, כלכלת ארה"ב תידרדר מה"מצוק הפיסקלי" למיתון חריף ומתמשך.

דנקנר מרחיק את הסכנה מקרדיט סוויס

כור עמדה במוקד, לאחר שהודיעה הבוקר כי הגיעה להסדרי אשראי חדשים ומשופרים עם הבנקים הזרים סיטי ומורגן סטנלי בקשר עם תנאי ההלוואה לתקופה של שנתיים נוספות. על פי הודעת כור, ניתנה לחברה זכות להביא את הסדרי האשראי לסיומם או להקטין את מסגרות האשראי באופן חלקי, בכל עת וללא תשלום, למעט בתקופה הראשונה של ששה חודשים. כמו כן, מחיר הרצפה, בגינו קמה לסיטי ומורגן סטנלי זכות להעמדה לפירעון מיידי של האשראי, ירד ל-11.26 פר"ש. [לסיפור המלא]

קמהדע הודיעה היום על קבלת אישור מטעם ה-FDA לניסוי קליני שלב II בארה"ב בתרופת ה-AAT באינהלציה של החברה לטיפול במחלת הסיסטיק פיברוזיס (CF).

בזק רשמה ירידה חדה על רקע המשך השביתה בחברה הבת פלאפון.

צחי סולטן ונוחי דנקנר מוותרים על חלק מהתמלוגים במודיעין . שותפות חיפושי הנפט והגז הודיעה הבוקר על הפחתת תמלוגים ודמי מפעיל לשותף הכללי החל מ-1 בינואר, כך שהתמלוגים יופחתו ל-6% עד להחזר הוצאות של 4.95% ומשיעור של 13% לאחר החזר הוצאות לשיעור של 9.95%. דמי המפעיל יופחתו מ-7.5% ל-4.95%.

ביום חמישי האחרון דווח ב"גלובס" כי בשוק מתבצעת זה מספר שבועות מכירה מסיבית של מניות מלאנוקס - אם באמצעות מכירה סטנדרטית, אופציות או מכירה בחסר - על ידי מגוון של משקיעים, ביניהם קרנות גידור וגופים מוסדיים גדולים, כולל בנקים זרים מהשורה הראשונה. הסיבה למימושים, כך על פי הערכות, היא חשש שתוצאות החברה ברבעון הנוכחי או הבא (הראשון של 2013) יהיו רחוקות מאלו שהשוק מצפה להן. באשר לביצועי הרבעון הנוכחי, יתכן שמלאנוקס אף תפרסם בימים הקרובים אזהרת הכנסות או רווח. ממלאנוקס נמסר בתגובה כי "החברה אינה מגיבה לשמועות".

שותפות גבעות דיווחה היום כי בג"ץ דחה היום את עתירת עמותת אדם טבע ודין נגד קידוחי מגד 6, מגד 7 ומגד 8.

קבוצת אידיבי אחזקות החלה במגעים עם בנקים בישראל להסדר חוב - כך עולה מדיווח של הקבוצה אתמול לבורסה. מדובר בחוב של כ-354 מיליון שקל כאשר התשלום הקרוב הינו בגובה 65 מ' ש', בחודש מאי. "נוכח ההוראות והעילות הקבועות בהסכמי ההלוואה של החברה מול הבנקים, מודיעה החברה כי היא באה בדברים עם הבנקים ביחס לכך", נכתב בדיווח.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]