הערכות: בנק ישראל יותיר את ריבית ינואר על 2%

כך מעריכים 66% מהכלכלנים שהשתתפו בסקר בלומברג

כ-66% מהחזאים בשוק ההון סבורים כי הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' סטנלי פישר, לא תשנה את שיעור הריבית במשק - 2%. כ-33% מהחזאים סבורים כי הוועדה תפחית את הריבית שוב ברבע אחוז, לרמה של 1.75%. כך עולה מסקר בלומברג. נזכיר כי הוועדה התכנסה כבר היום (א') לדיון ראשוני, ותכריע מחר (ב') בשעות אחר הצהריים.

בשבועות האחרונים החלו לזרום נתונים שערערו את הקונצנזוס ששרר עד אז לגבי אי-שינוי הריבית במשק. ראשית, מדד המחירים לצרכן בנובמבר שוב הפתיע את השוק, והפעם ביתר שאת, כאשר ירד בכחצי אחוז לעומת תחזית של אי-שינוי, דבר שהוריד מאוד את הציפיות לאינפלציה. מבחינה זו, הסביבה האינפלציונית נמוכה מאוד: תחזית האינפלציה לשנה קדימה צנחה לכ-1.8%, פחות מאמצע יעד יציבות המחירים. גם הזינוק בעודף בחשבון השוטף וייסוף השקל אל מול הדולר בחודשים האחרונים תומכים בהפחתה נוספת.

הצהרת כוונות

אלא שנראה כי סוגים אחרים של נתונים יהיו אחראים להפחתת ריבית פוטנציאלית: הנתונים על פעילות המשק הישראלי (ביקושים ואבטלה) הנתונים הפיסקאליים (גירעון ומיסוי) ונתוני הכלכלה הגלובלית.

בהקשר הזה נציין כי בשבועות האחרונים ממשיכים לזרום הנתונים המצביעים על ירידה בצריכה הפרטית לנפש ועל ירידה ביבוא מוצרי צריכה ומוצרי השקעה, על המשך ההתמתנות ביצוא ובהשקעות בבנייה. כמו כן, נתוני האבטלה מתחילים להרים ראש. העלאת תחזית הצמיחה למשק הישראלי על ידי בנק ישראל שצפויה להתפרסם מחר עם הודעת הריבית, איננה משפרת את תמונת המאקרו העגומה: העלאה זו נובעת מהתחלת זרימת הגז, דבר שאינו משפר את המצב הפיסקאלי ואת תמונת התעסוקה במשק.

בוועדה המוניטארית ישנן כעת שתי קבוצות ברורות: האחת אופטימית, וסבורה כי לא חלה הרעה משמעותית בפעילות. קבוצה זו תומכת בהותרת הריבית על כנה; השנייה פסימית למדי, ובראשה ניצב לא אחר מהנגיד פישר, שכבר הפתיע לפני חודשיים והפחית את הריבית כנגד כל התחזיות. הפחתת ריבית נוספת מחר תהיה בגדר הצהרה על מה באמת חושבים אלו שמנהלים את המדיניות המוניטארית על העתיד הקרוב.

ריבית בנק ישראל
 ריבית בנק ישראל