בשביל כמה פקידים בבורסה

הם יעבדו קצת יותר, שומו שמיים. זו סיבה להעיק עוד על הבורסה?

אתמול במסגרת מסיבת עיתונאים של הבורסה, הודיעה מנכ"ל הבורסה הגברת אסתר לבנון על הארכת שעות המסחר בבורסה בתל אביב, מדובר בצעד ראשון חשוב של הכרה בבעיה אמיתית ושמה מחזורים.

אין ספק כי מעבר לכך שמדובר בהחלטה אסטרטגית, אם כי לא פופולארית, נכונה של הבורסה, מסיבות שיוסברו בהמשך, הרי גם מדובר בהחלטה אמיצה של הגברת לבנון, כי גדולתו של אדם נמדדת ביכולתו להודות בטעותו.

חשוב לזכור, כי רק עד לפני מספר שנים המסחר בתל אביב נמשך עד השעה 17:30 שהינה השעה היעודה מבחינת הבורסה כעת, לאחר שחווינו בשנים האחרונות ירידת מחזורים משמעותית.

הירידה במחזורים לא הושפעה כמובן רק מקיצור ימי המסחר, אלא מגורמים שונים אשר קצרה היריעה מלהתייחס לכולם, אך חובתה של הבורסה להבין ולנתח את הסיבות לכך ולא פחות חשוב - להגיב בהתאם.

קל להבין מדוע אין מדובר בהחלטה פופולארית, שהרי הדבר עשוי לגרום לפקידים מסוימים בבורסה עצמה ובקרב חברי הבורסה השונים לעבוד, השם ישמור, עד שעה מאוחרת יותר. זאת בכדי לתמוך בפעילות המסחר שתתמשך עד שעה מאוחרת יותר ולעיתים אף לשלם לעובדיהם בגין שעות נוספות.

עם זאת, אל מול העלות התפעולית שתתווסף לפעילותם של חברי הבורסה ונותני השירותים השונים בתחום, עומדת לנגד הבורסה יעילותה של זירת המסחר ובמקום להמשיך עם סחבת מתמשכת של בדיקות שיימשכו שנים ויובילו למסקנה המתבקשת שהארכת שעות המסחר והחפיפה עם המסחר בארה"ב יסייעו משמעותית להיקפי המסחר והנזילות בבורסה, בחרו בבורסה לבצע בדיקות ענייניות ולא פחות חשוב, לקבל את ההחלטה הנכונה.

להלן הסיבות העיקריות שמצדדות בהחלטת הבורסה, כפי שצפויות להשפיע על גורמים שונים בשוק:

  • שחקני ארביטראז' - כינוי המתייחס לפעילים בשוק הנוהגים לסחור בעיקר במניות דואליות ולנצל פערי מחיר בנכס זהה הנסחר בשווקים שונים, הינם גורם חשוב לנזילות בשוק אשר נעלם בשנים האחרונות לאחר אותה החלטה מצערת לקצר את שעות המסחר. שחקנים אלו יוכלו כעת לחזור לשוק ולספק לו חמצן חשוב במונחי נזילות.
  • משקיעים זרים - מעדיפים להיחשף לעיתים גם למניות דואליות דרך השוק המקומי, היה וזה מהווה את השוק העיקרי לאותו ני"ע. חפיפה טובה יותר לשעות המסחר באירופה כמו גם החפיפה שהוזכרה לפתיחת השוק בארה"ב, תסייע להגדלת הפעילות של המשקיעים הזרים, מסיבה אחת פשוטה - נוחות. אם קצת יותר נוח, זה צפוי לעזור - As simple as that
  • הציבור - בין אם מדובר באנשים פרטיים אשר סוחרים בעצמם ובין אם מדובר באנשים שנהנים משירותי ניהול תיקים, שעת החפיפה למסחר בארה"ב נותנת אינדיקציה יותר טובה ביחס לנעשה בעולם ויכולת להגיב בזמן אמת לחדשות עולמיות המגיעות מארה"ב ולהן השפעה ניכרת על השוק המקומי ולא עוד להסתמך על החוזים העתידיים בלבד.

למרות הביקורת שמיהרו להשמיע פעילים שונים מנקודת ראות צרה, שאיננה מבוססת על דבר פרט לאינטרסים צרים, הרי שמדובר בהחלטה מבורכת ולכל מי שיש ספק בעניין, מומלץ לבדוק מה קרה למחזורי המסחר בבורסה בתקופת החפיפה הקצרה בין השוק המקומי לשוק בארה"ב שנמשכה כחודש ימים בלבד לאחרונה בזמן שאנו הקדמנו לעבור לשעון חורף - המחזור במסחר במניות בבורסה בחודש אוקטובר האחרון היה גבוה ב- 32% ממחזור המסחר בנובמבר שבא אחריו וזאת למרות השפעתם השלילית של החגים על מחזורי המסחר.

בעבר כבר אמרתי שקיצור שעות המסחר היה שגיאה, אני סבור כי המוזכר לעיל בדבר אוקטובר האחרון מהווה מדגם מייצג וזאת עוד בטרם התאפשר לגורמים שהוזכרו לחזור לפעילות סדירה.

בישראל, לצערי, קשה יותר להגיד מילה טובה והאצבע על ההדק הביקורת לעיתים מידי קלה, אז הרשו לי לנצל את הבמה ולברך את הבורסה על החלטתה הנכונה.

מורן צור הוא מנכ"ל מיטב טרייד ני"ע