תקוות ומוקשים

איך ישפיעו אוקיינוסי הכסף המודפסים על שוקי 2013?

והנה, עוד שנה אזרחית עברה. והנה, עוד פעם, עלינו לעשות חשבון נפש על זו שעברה, ולהניח הנחות לגבי זו שתבוא. אין ספק שהשנה הקרובה עמוסה תקוות ומוקשים. הבעיה שהם די מתאזנים על פני השטח, עוד לפני שהתחלנו לבחון את בעיית-העל, הבלתי פתורה בעליל, המחמירה במהירות - בעיית החוב של המדינות המפותחות.

הפעילות הבלתי נלאית של הנגידים בארה"ב, אירופה, בריטניה, יפן, סין ועוד הביאה ליציבות מחודשת של המערכת הפיננסית, ונשארת הציר העיקרי שסביבו אנו רואים את ההתפתחות של המשבר הכלכלי.

הטריליונים המודפסים, הנזרקים לחלל הפיננסי, ממשיכים ללחוץ מטה את התשואות של אגרות החוב הממשלתיות במדינות אלו, ובכך עוזרים למי שיכול ליהנות מכך, דהיינו: מי שיכול לעמוד בקריטריונים של קבלת משכנתא, הלוואה בנקאית וכו'. במיוחד, יש כאן דחיפה לכסף ההולך לשווקים השונים וסיוע לעליות באותם נכסי הסיכון. מצב זה זה מייצר, כמתוכנן, סוג של "אפקט עושר" אצל מי שמחזיק נכסים כאלה.

כמו כן, ראינו השנה שיפור בנדל"ן האמריקאי, כמו גם במימון השוטף של מדינות חלשות באירופה, במשולב עם "נחיתה רכה יחסית" בסין. המאמץ האדיר הזה של הנגידים אינו אמור להיפסק בשנה הקרובה. זה הכוח המניע היום את רוב האנליסטים להניח ש-2013 לא תהיה שנה רעה כל כך - לחברות, לפרטים, אפילו למדינות - אם לא יקרה משהו בלתי צפוי.

מעניין לבחון מה קורה ביפן, בהקשר זה. לפני ימים לא רבים נבחרה ממשלה חדשה ביפן, שהכריזה שמטרתה העיקרית תהיה להוציא את המדינה מן המדמנה הכלכלית שבה היא נמצאת מזה כ-20 שנה. ביפן שולט עדיין, בראשות הבנק המרכזי (עד אפריל 2013), נגיד מן הדור הישן: שירקוואה. נגיד זה פועל בניגוד לדרך הפעולה שמכתיבים בן ברננקי ומריו דראגי. הוא עדיין מאמין בחשיבות של מטבע יציב, ובמדיניות מונטארית אחראית יחסית.

לממשלה החדשה ביפן יש תוכניות אחרות: החלפתו של שירקאווה בנגיד סטייל ברננקי, אמורה, בעיני ההנהגה החדשה, לייצר את הצמיחה המקווה. זו הסיבה העיקרית שראינו את הין מאבד גובה לקראת התפתחות זו. הרחבה כמותית אשר אמורה להשאיר את תשואות האג"ח ברצפה, כאשר המטבע נחלש ועוזר לייצוא - זוהי התוכנית הגדולה. ולמה זו דוגמא מדהימה? כי זה המסלול שבו כל הנמצאים בבעיה של צמיחה מנסים ללכת.

כאן אנו מגיעים ללב הבעיה: שוו בנפשכם שאכן תהיה צמיחה מתחדשת בארה"ב, ביפן, אף בחלק ממדינות אירופה ואסיה. אוקיינוסי הכסף המודפסים עכשיו, כהגנה וכתמריץ, יהפכו להיות הדבר שיגרום לאינפלציה, אולי להיפר-אינפלציה, אם אותם נגידים מרחיבים לא ישנו דיסקט במהירות הבזק, ויספגו חזרה את הנזילות המונומנטלית שיצרו. קשה לראות טרנספורמציה כזו אצל אנשים כמו בן ברננקי, ומריו דראגי, עקב הצהרותיהם, שיש להמשיך בצעדים מרחיבים, גם כאשר נראה את הכלכלה משנה כיוון.

אם, לעומת זאת, מעשיהם לא יצליחו להשיג את משימתם המוצהרת, נשאר, במצב הטוב, בסוג של סטגפלציה, בו מתקיים מצד אחד מיתון בתעסוקה, בצמיחה, ובצריכה, כאשר נחווה עלייה בעלויות המחיה. כל זה מוביל לכמה מסקנות לשנה הקרובה:

1. תחילה, עלינו לעקוב אחרי עקומת תחלופת הכסף (Velocity of Money), כמדד להתחלה של יצירת הצמיחה האמיתית המקווה. הנה הגרף המעודכן, מאתר הפד של סנט-לואיס:

משה שלום ולוסיטי
 משה שלום ולוסיטי

2. כמו כן, עלינו לעקוב אחר מטבעות עיקריים כמו היין, והאירו, ולבסוף, להמשיך לשים עין על הזהב, כ"כסף" (Money) האמיתי היחיד בעיני, ובעיני רבים אחרים. כל אלו מודדים את היחסים המשתנים בכוחם של המטבעות האלו, במרוץ כלפי מטה, במסגרת השחיקה המתמדת שלהם מול הדברים הפיזיים, והאמיתיים. הנה מצבם הנוכחי, כגרפים יומיים מאתר Barchart:

משה שלום אירו
 משה שלום אירו

משה שלום יין
 משה שלום יין

משה שלום זהב
 משה שלום זהב

3. לגבי שוקי המניות, אני ממשיך לדגול ב"ראלי סוף שנה" (אשר אכן החל בנובמבר), כאשר הירידה הנוכחית תתקיים כנראה עד ה"פשרה" בתחום הצוק הפיסקלי, ותהווה אתנחתא בלבד לגבי רמות גבוהות יותר בעתיד.

כפי שתיארתי כאן בעבר, להיגיון מאחורי האופטימיות הזו יש ארבעה גורמים: סיום חוסר הוודאות לגבי הבחירות בארה"ב, פשרה לגבי הצוק הפיסקלי, הרחבות כמותיות גדלות בעוצמתן, ועונתיות חיובית. רק ה"פשרה" חסרה עדיין. לפניכם גרף שבועי של מדד המניות העיקרי בארה"ב (S&P500):

משה שלום סנופי
 משה שלום סנופי

שנה מניבה ופורייה לכולם.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.