גילה: הפרשה המרכזית נגד תנובה עדיין לא הוכרעה

הממונה על ההגבלים: "ההחלטה לסגור את התיק המשני נגד תנובה אינה סוף פסוק; מדובר בחשדות מהותיים של הפרות חוק הפוגעות בצרכן ובתחרות"

הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, מאיים על חברת תנובה כי ההחלטה לסגור את תיק החקירה המשני נגדה איננה סוף פסוק. לדבריו, הפרשה המרכזית נגדה עדיין לא הוכרעה, ומדובר ב"חשדות מהותיים של הפרות חוק הפוגעות בצרכן ובתחרות". גילה גם קרא לכנסת לחוקק את חוק המזון עוד לפני הבחירות הקרובות.

בכנס "כלכליסט" שהתקיים בתל-אביב הבוקר (ג') אמר גילה כי נגד תנובה עומדות שתי פרשות, וכי "מה שראינו בינתיים זו הפרשה הקטנה, הפחות חמורה, של אי-מסירת חומר שביקשנו. המשמעות היא שמעכשיו כל מנכ"ל של כל חברה יודע שאם החברה לא תמסור לנו את הנתונים שבקשנו ממנה, גם כשזה לא בכוונה, היא תצטרך לשלם לפחות 3 מיליון שקל. אבל הפרשה הגדולה עוסקת בחשדות שלפיהם תנובה הפרה הפרות מהותיות של החוק".

"תג מחיר מרתיע"

בשנה וחצי האחרונות, סיפר גילה, מאז החל את כהונתו בתפקיד, עצרה רשות ההגבלים העסקיים 17 מקרים שבהם, לדבריו, "מתחרה אחד ניסה לבלוע מתחרה אחר, או לשתף איתו פעולה, בצורה שהעלתה יותר מדי חששות לפגיעה בתחרות. הגשנו 7 כתבי אישום, וחקרנו 199 נחקרים".

לדבריו, "המאבק ביוקר המחיה והמאבק לקידום התחרות נמשך במלוא העוצמה במסדרונות של רשות ההגבלים העסקיים".

לדברי גילה, הכלי של עיצומים מינהליים, שנוסף לרשות ההגבלים על-ידי המחוקק, מאפשר לרשות "ליצור תג מחיר מרתיע, מהיר, שמתאים לחומרת העבירה. אבל רגולטורים לבדם לא יכולים לשפר את המציאות. התפקיד החשוב של הצרכנים הוא לא להיות אדישים, לשים לב מה הם קונים ובכמה, להשוות, ולמחות כשצריך, ואם המחיר של מוצר יקר מדי - אפשר ורצוי להחרים אותו. התחרות לא תעזור אם הצרכן יהיה אדיש - הוא צריך להפעיל את התחרות: לעזוב את מוצר א' אם מוצר ב' הוא יותר תחרותי בעיניו".

חוק המזון - בשורה לצרכנים

באשר לתחום המזון, אמר גילה כי הבעיות אינם רק באשמת הספקים או הרשתות. "יש בעיות שמקורן בשוק הספקים, כמו כשספקים גדולים דוחקים ספקים קטנים מהמדף, וכשספקים גדולים מנצלים את הכוח של המותג שלהם כדי להעלות מחירים, ויש בעיות שמקורן ברשתות, כמו אזורים בארץ שיש בהם מעט מדי רשתות שמתחרות אחת בשנייה על הצרכנים או כמו שיתוף-פעולה עם ספקים חזקים כדי לחלוק את השלל שהם עושים על חשבון הצרכן. אני רואה התנהגויות מהסוג הזה בחומרה ולא נהסס לפעול במקרה הצורך".

חוק המזון המתבסס על דוח ועדת קדמי אושר בממשלה וממתין כעת לחקיקה בכנסת. לדברי גילה, "החוק הזה מאפשר להביא בשורה אמיתית לצרכנים בישראל, והוא צפוי להעניק לרשות ההגבלים העסקיים כלים חדשים לטפל בבעיות עומק של תחום המזון. החוק יאפשר לנו לעצור רשת שיווק שהיא חזקה באזור מסוים מלפתוח סניפים חדשים באותו אזור, כדי לעשות מקום לרשתות שלא קיימות בו.

"החוק החדש, אם ייחקק, גם יאפשר לנו למנוע מספקים גדולים להעיף מהמדף ספקים קטנים, ולמנוע מספקים גדולים לשדל רשתות לא להתחרות. כמו שהכנסת עשתה מעשה ראוי כשדאגה לכך שערוץ 10 ימשיך לפעול, המחוקק צריך להמשיך בקו הזה ולחוקק גם את חוק המזון, ואם אפשר, עוד לפני הבחירות".