מנכ"ל בנק ישראל: "לא יכולנו לחכות עם שיפוץ בניין הבנק - מעליות קרסו ונפלו עם אנשים בתוכן"

חזי כאלו ל"גלובס" על רקע השיפוץ ב-177 מיליון שקל של משכן בנק ישראל: "לא יעלה על הדעת שנחכה עכשיו בגלל הביקורת הציבורית. אף פעם לא יהיה עיתוי מתאים לשיפוץ - אנחנו לא הולכים לעשות כאן בניין מפואר"

"אני לא יכול לחכות עם השיפוץ הזה. אף פעם לא יהיה עיתוי מתאים לשיפוץ. כמה זמן אני יכול לחכות? ואם יקרה כאן דבר, על ראשו של מי זה יהיה? זו האחריות שלי. הדבר הזה נמשך כבר שנים, ואנו בודקים והופכים אותו מצד לצד. הגיע הזמן להחליט. אני שמח שהמועצה המינהלית אישרה, כי אין דרך אחרת. אנחנו עושים את השיפוץ באמת ברמה הכרחית. לא נעשה כאן דברים שלא נדרשים. לא הולכים לעשות כאן בניין מפואר" - כך אמר היום (ג') ל"גלובס" מנכ''ל בנק ישראל, חזי כאלו, לרגל הגשת תקציב ותוכניות הבנק ל-2013.

שיפוץ הבניין המרכזי של בנק ישראל, בעלות של 177 מיליון שקל, והדפסת סדרת שטרות כסף חדשים, בעלות של 150 מיליון שקל הקפיצו את תקציב הבנק המרכזי ליותר ממיליארד שקל. ועדת הכספים של הכנסת אישרה את התקציב לפני הצהריים.

- מדברים על קיצוצים של 15 מיליארד שקל, ואתם משפצים בכמעט 200 מיליון?

כאלו: "במעטפת החיצונית אני לא נוגע. יש דברים שאני חייב לעשות. כל דבר שיכולתי להקדים כדי לא להעמיס על השיפוץ - עשיתי, כמו עם המעליות שקרסו ונפלו עם אנשים בתוכן! היו לי מבקרים מחו"ל שהיו במעלית - והמעלית קרסה! אז אחכה עכשיו, בגלל הביקורת הציבורית? לא יעלה על הדעת. אני לא משווה אותי לבנקים מרכזיים - אבל תראה לי מוסד ציבורי ממלכתי בתנאים שלי. אחד. כמה אני יכול? זה לא בגלל שלא יפה כאן. זה לא הקוסמטיקה. הבעיה היא בעיות בטיחות, ואי אפשר לטפל בבעיות הבטיחות בלי לפתוח ולשפץ".

- מהן הבעיות בבניין הזה?

"הבניין לא מודרני, מערכות המיזוג לא מודרניות, יש בעיות קריטיות של בטיחות, אין ספרינקלרים בחדרים - אפילו בחדר שלי - אין דלתות לבידוד עשן, אין פינוי עשן, אין בקרת אש, אין יציאות חירום, אנחנו לא עומדים בתקן רעידות אדמה ולא בתקני הנגישות. יש פה בעיות תקניות בתחום הבטיחות שמסכנות חיי אדם, ולא ניתן להמשיך בעניין הזה".

- אבל 200 מיליון שקל?

"בדקנו כמה חלופות, ניסינו להוזיל. אנחנו מודעים לגודל ההוצאה, אבל אין דרך אחרת. הורדנו את סטנדרט הבנייה לעומת התכנון המקורי שהאדריכל הגיש לנו, וחסכנו 20 מיליון שקל. אנחנו לא מתכוונים לבניית פאר, אנחנו מתכוונים לעשות שיפוץ הכרחי".

- יש לכם הדפסת כסף בעוד 200 מיליון. זה גם מגדיל מאוד את התקציב.

"הדפסת כסף זה צעד חריג, שקורה אחת ל-10-15 שנה. זה לא נכון להעמיס את הכול על התקציב, ולהגיד שעלינו. אגב, יש בנקים מרכזיים בעולם שלא מציגים את הסוגיה של הדפסת כסף בתקציב. ללא הדפסת כסף ועתודה, התקציב קוצץ ב-5.3% נומינלית. בנוסחה של האוצר יש העלאה תקציבית נומינלית של כ-5%. אצלנו יש קיצוץ של 5%".

- אתה מדבר על שיפוץ שיימשך 3 שנים. 800 העובדים יעבדו בתקופה זו ממבנה חלופי שיושכר בירושלים. מה הם אומרים על זה?

"הצגנו את התוכנית לוועד וגם להסתדרות שהייתה שותפה. הם תומכים במתווה הפתרון".

- בתמורה ל...?

"עוד לא ניהלנו מו"מ".

- אבל הם רוצים תמורות.

"אני לא יודע, ואני לא רוצה להכניס להם שום רעיונות. בקרוב יהיה ועד חדש ונדון במכלול נושאים, בהם גם בנושא הזה".

- זאת אומרת שנראה שוב העלאות שכר בבנק ישראל?

"זה עוד נושא שהעלנו למועצה המינהלית".

- אמרת לממונה על השכר החדש שיש בעיה של שכר?

"הנושא הזה יידון ואנחנו מכינים הצעה. יש לנו בעיה עם דור ב' (העובדים הצעירים) מול האוצר. החוזים האישיים לכלכלנים של האוצר נותנים תנאים טובים יותר ממני - ואנשים מעדיפים ללכת לאוצר".

- כלכלן באוצר מרוויח כיום יותר מכלכלן בבנק ישראל?

"יכול להרוויח, אם יש לו חוזה אישי - מה שאין כאן בגלל התנגדות הוועד".

- אתה רוצה להכניס חוזים אישיים?

"בוודאי שאני רוצה".

- יש מו"מ?

"יהיה מו"מ עם הוועד וההסתדרות. גם בשימור מתחילה להיות לי בעיה. זה כבר 4 שנים מאז ההסכם ההיסטורי עם האוצר, ונוצרה לי בעיה: אני מתקשה לשמר את המצטיינים כאן".

- הם הולכים למגזר הפרטי?

"לבנקאי, לאקדמי, או למקומות אחרים. שוב: אפילו המגזר הציבורי נותן יותר ממני. תפקידי לדאוג שרמת העובדים תהיה מצוינת, ואם לא נדאג לזה עכשיו - בעוד 5 שנים נהיה בנק בינוני. לכן אנחנו חייבים לטפל בזה. איך אמרתי קודם? אין אף פעם זמן מתאים. נצטרך לעשות את זה בתבונה ובתיאום עם האוצר. אנחנו לא יכולים להתעלם מהבעיה הזאת, כי זה העתיד של בנק ישראל".

יעדי בנק ישראל
 יעדי בנק ישראל