מחר פקיעה בבורסה: המחזור והתנודתיות הנמוכים יישמרו?

הניסיון לחזות את התנודה של ת"א 25 בבוקר הפקיעה מחר הוא מורכב ותלוי בגורמים רבים ■ בבנק מזרחי טפחות מנסים להעריך

שנת 2012 מסתמנת כשנה הכי פחות תנודתית בשינוי שער הפקיעה של האופציות על ת"א 25 מאז שנת 2006. התנודה הממוצעת בערך מוחלט של המדד היא כ-0.5%, עם מחזור נמוך היסטורית של 822 מיליון שקל.

האם פקיעת דצמבר תהיה שונה, או שמא גם היא תהיה בעלת מחזור נמוך ותנודה נמוכה? לאורך שלושת החודשים האחרונים החוזה הסינטטי נסחר מעל נכס הבסיס בצורה עקבית לאורך כל שעות המסחר. ההשערה הרווחת היא שמצב זה נוצר כתוצאה מביקוש של קרנות גידור זרות או גופים זרים, המעוניינים להיחשף לשוק הישראלי מבלי להשכיב כסף בקניית נכס הבסיס.

חוזה אופטימי מוביל בדר"כ את שחקני הארביטראז' ותעודות הסל לסגור את הפער בין החוזה לנכס הבסיס ע"י קניית ת"א 25 ומכירת החוזה; אך הפעם הקונה הגדול של החוזה מצליח "לנצח" את שחקני הנכס, ומוביל למצב שבו בשיווי משקל יש רווחי ארביטראז'.

מחזורים גבוהים בפקיעות האחרונות

הקרב על האינטרוול יכריע האם המחזור בפקיעה הקרובה יהיה גבוה או נמוך. מצד אחד, שחקני הסל המחזיקים את נכס הבסיס ומוכרים חוזה סינטטי, ירצו לגלגל ברווח את החוזים בשורט. לעומתם, גופים המחזיקים חוזים סינטטיים בלונג, ירצו להרוויח בגלגול במקרה הטוב, או לא להפסיד במקרה הפחות טוב.

"רווח" או "הפסד" תלויים כמובן בריביות של כל מגלגל, ולכן יכולים להיווצר מצבים שבגלגול בין שני לקוחות שונים - אחד המחזיק לונג חוזים והשני שורט - שני הצדדים עשויים להרוויח, או להיפך, שני הצדדים עלולים להפסיד.

בשלוש הפקיעות האחרונות אנו עדים לאינטרוול חיובי, כלומר החוזה הבינוני גבוה מהחוזה הקצר. עובדה זו יוצרת מחזורים גבוהים יותר - הממוצע של פקיעות ספטמבר, אוקטובר ונובמבר הוא 1.128 מיליארד שקל, גבוה משמעותית מהמחזורים של הפקיעה לאורך השנה.

הניסיון לחזות את התנודה של מדד ת"א- 25 בבוקר קביעת שער הפקיעה, הוא כבר אופרה אחרת. הדבר תלוי בגורמים רבים, ולכן יש קושי בניבוי התנודה. למרות זאת, על פי הפקיעות האחרונות, ביצוע מרווחי יחס, יום לפני הפקיעה בסיום המסחר, עשוי להניב רווחים לספקולנטים שביננו: מרווח יחס עולה - קניית CALL בכסף ומכירת 2 CALL מחוץ לכסף; או מרווח יחס יורד - קניית PUT בכסף ומכירת 2 PUT מחוץ לכסף. אסטרטגיה זו דורשת ביטחונות בגלל אפשרות ההפסד במקרה של תנודה חריגה בפקיעה.

הכותב הוא מנהל מחלקת ני"ע ישראליים בבנק מזרחי טפחות. האמור בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

היסטוריה
 היסטוריה