אחרי הצלת ערוץ 10: האם צפוי מיזוג בין זכייניות הטלוויזיה?

אחרי החוק שהציל את ערוץ 10 והעניק הטבות לזכיינות ערוץ 2, אופציות המיזוג השונות חוזרות לשולחן ■ קבלו את התסריט המתבקש, הריאלי והנועז

למרות מגבלותיו, "חוק לוקר", שעבר בסוף השבוע בכנסת, הבהיר לכל הזכייניות בשוק הטלוויזיה המסחרית כי החל המירוץ למיזוג.

החוק פער נקודת יציאה ראשונה ליציאה לרישיון בעבור זכייניות ערוץ 2 כבר בשנת 2013. רשת וקשת ידעו עד כה שהדד ליין שלהן הוא ב-2015, ועכשיו הן הצליחו להוביל לכך שהתמונה משתנה.

השוק הבוער, שנאלץ לכבוש את יצרו ב-3 השנים הבאות, מעביר הילוך. בינתיים זהו רק הילוך מחשבתי, שכן אין באמת עדיין כל מגעים מוסדרים לקראת מיזוג, אבל לכולם ברור שמשלוש חייבות לצאת שתיים.

רשת, קשת וערוץ 10 לא סיימו את מלחמת ההישרדות שלהן. בשוק התקשורת מקווים שאחרי הבחירות יגיע חלק ב' של החוק הזה שהציל את ערוץ 10. בחלק הזה, הן מקוות, תהיה התייחסות ספציפית יותר ליכולת שלהן להוביל את השוק למצב הבריא המתבקש שלו שבו יש שני בעלי רישיון בשני ערוצים נפרדים.

ברור, בעיקר לרשת ולערוץ 10, שהאופציה הנכונה לעשות זאת היא באמצעות מיזוג ולא באמצעות גוויעה של מי מהשחקנים בשוק. כי בעוד שהחוק החדש חימם את הזכייניות לקראת השלב הבא בחייהן, הוא חסר את מנגנוני הפיתוי שיעזרו להם להשלים את המהלך.

ביום שאחרי החוק החדש, ערוץ 10 יציב יותר, והשווי של חברת החדשות ואפיק 22 גבוה מתמיד. ואולם אין מנגנון מאורגן שיאפשר את חלוקת השלל הזה בסדר החדש שיווצר.

הנה ניתוח של האפשרות הקיימות.

התסריט המתבקש: מיזוג בין קשת לרשת יכול להועיל בעיקר לרשת

המיזוג הפשוט ביותר אמור להיות בין שתי זכייניות ערוץ 2, אבל במידה רבה הוא גם המורכב ביותר. אחרי הכול, רשת וקשת חולקות ערוץ מוביל, ולשתיים יש נכסים משותפים יקרי-ערך - חברת החדשות ואפיק 22.

נכסים אלה משמעותיים רק בגלל ההשקעה ארוכת-השנים של שתי הזכייניות בהם. מעבר לכל זה, יש להודות - הציבור לא באמת יודע היכן האחת נגמרת והאחרת מתחילה.

מיזוג בין שתיהן אמור להיות גם חסכוני יותר ולגבות מחיר קטן יותר מהתעשייה, מאשר מיזוג של כל אחת מהן עם ערוץ 10.

אלא שבאותה נשימה, יש לומר כי זה כרגע גם המיזוג המורכב ביותר, ממספר סיבות. סיבה מהותית היא שבלשכת הממונה על ההגבלים העסקיים רואים בכל קשר בין שתי הזכייניות סכנה מהותית לתחרות, אף יותר מאשר אם אחת מהן תנהל דיונים מול ערוץ 10.

ואולם, הבעיה המשמעותית עוד יותר היא ההבדלים באינטרסים בין שתי הזכייניות. קשת, ברור, חזקה יותר מרשת. מבנה בעלי המניות שלה יציב יותר, איתנותה הפיננסית מובהקת יותר, והיא מחזיקה בנכסים רבים יותר מאשר רשת, בהם ערוץ 24, mako ומחלקה בינלאומית מתפתחת.

בעלי המניות של קשת שואלים את עצמם האם באמת שווה להם לוותר על אחוזים בגוף התקשורת הזה, תמורת חבירה וכיסוי הבור של רשת. מה באמת יכול לצאת להם מזה?

במיזוג צריך לשאול שאלות קשות ומורכבות, כמו מי המנהלים יפנה את מקומו לטובת האחר, ולצד זה האם בעלי המניות יכולים באמת לשבת זה לצד זה סביב אותו שולחן. במקרה זה מדובר במשפחת עופר (רשת) ובמשפחת ורטהיים (קשת), שמוכרת המתיחות ביניהן בעסק המשותף של מזרחי טפחות.

* שורה תחתונה:

זכייניות ערוץ 2 מחזיקות יחד בנכסים יקרי-ערך, אך מצבה של קשת טוב יותר משל רשת. לא בטוח ששווה לקשת לוותר על אחוזים בגוף החדש, בתמורה לכיסוי הבור של רשת.

התסריט הריאלי: מיזוג בין רשת וערוץ 10 - האם קשת תחזיק לבדה בערוץ 2?

היו הרבה סבבים של שיחות בין הזכיינית רשת וישראל 10. הסיבוב האחרון בין שני הצדדים היה בשנה האחרונה, במסגרת שיחות עם איש העסקים יעקב אגם. בסוף כל סבב כזה, בשל חולשתה של 10, השורה התחתונה שהוצעה לערוץ הייתה להתמזג דווקא לתוך ערוץ 2 ואל המבנה הקיים של רשת. כך המליצו כל האנליסטים של השוק, וכך הם ממליצים כנראה עד היום.

החשש היחיד היה דווקא רגולטורי, משום שעזיבה של בעלי המניות של ערוץ 10 את הבית עשויה הייתה להיחשב כהפרת זיכיון, מה שלא מאפשר להם להחזיק אי-פעם שוב בגוף תקשורת בשידור המסחרי.

אלא שהיום, ערוץ 10 נמצא במקום אחר לגמרי, והאופק שלו ברור אף יותר משל זכייניות ערוץ 2. המכשול העיקרי הוא שהחוק לא קובע מנגנון היפרדות בין רשת וקשת.

באופן קטגורי, הרשות השנייה וראשי ועדת לוקר החליטו שלא להכליל בחוק סעיף המאפשר לזכייניות לתמחר ביניהן ולקבוע כמה שווה יציאה מערוץ 2. כי הרי החברה שתוותר על אפיק 22 ועל חברת החדשות, צריכה לקבל על כך תשלום מהזכיינית שתחזיק בהם כעת לבדה.

המנגנון הקיים כרגע אומר שכל אחת מהזכייניות רשאית לצאת מאפיק 22, אבל השחקן האחר צריך לתת את הסכמתו. הדבר מעלה שאלות לגבי הדרך שתבחר רשת - מצד אחד היא הצהירה בעבר על רצונה להישאר עד 2015 באפיק 22 וליהנות מיבולו; מאידך, יציאה כעת והזדכות על נכסיה יכולה להיטיב את מצבה הכלכלי.

רשת יכולה להביא לשולחן המשא-ומתן עם ערוץ 10 נכסי תוכן מוצלחים כמו "The Voice", "אקס פקטור" ו"המירוץ למיליון". אלה היתרונות שלה. הבעיה העיקרית היא הנכסים הפיננסיים שלה. למרות שמצבה הכלכלי השתפר השנה, חובותיה של רשת רק לבנקים מוערכים השנה ב-120 מיליון שקל.

מעבר לזה, נשאלת השאלה, האם היא תסכים להפקיר בידי קשת, החזקה גם כך, את ערוץ 2 עם חדשות 2 כולו לעצמה?

* שורה תחתונה:

בעוד שבעבר מי שהיה מרוויח בעיקר ממיזוג כזה הוא ערוץ 10, לאחר החקיקה החדשה מצבו בהיר יותר משל שאר הזכייניות. עדיין, רשת יכולה להביא למיזוג הזה לא מעט נכסים.

התסריט הנועז: מיזוג בין קשת ו-10 - החלום רחוק מלהתגשם

ללא ספק, החלום הרטוב של ערוץ 10 הוא מיזוג עם קשת. גוף שידור בשליטת משפחת ורטהיים, עם בעל מניות נאמן כמו לאודר, שעל ראש שמחתו חברת החדשות של ערוץ 10.

מדובר באופציה שכבר עלתה פעם על השולחן. רצועת הבוקר עם אורלי וגיא, ורצועת הלילה עם "לילה כלכלי", "היום שהיה" ו"גיא פינס", הם אולי הנכסים העיקריים של ערוץ 10, ויחד עם הפריים-טיים האימתני של קשת, זה יכול היה להיות מוצלח.

לכך מצטרפת ההנחה שעדיף לקשת לעזוב לערוץ משלה בפלטפורמה קיימת - גם אם היא ערוץ 10 החלש יחסית - מאשר לעבור לפלטפורמה טרייה לחלוטין ולא מוכרת לצופה הישראלי.

עם זאת, מעריכים בשוק, לא סביר כרגע שזה יקרה - ולו רק בגלל שלקשת יהיה קשה לוותר באופן כה נועז על אפיק 22 וחברת החדשות, ולהעניק מקדמי תחרות כל-כך משמעותיים במתנה לזכיינית היריבה בערוץ.

כאמור, אין כיום מנגנון שיאפשר לזכייניות לנהל ביניהן בנחת את הפרידה ביניהן, והנושא לא מוסדר כהלכה. לכן רשת - שלא בהכרח ערוכה כיום להחזיק 7 ימים לבדה ועוד לשלם על זה לקשת - לא תיתן את האישור הנדרש בחוק למהלך הפרידה.

* שורה תחתונה:

האופציה למיזוג כזה עלתה כבר בעבר, והיא יכולה להיות מוצלחת. עם זאת, קשת לא תוותר בקלות על אפיק 22 ועל חברת החדשות, וכיום אין מנגון שיאפשר לה ולרשת לנהל את הפרידה בנחת.