לנדאו: "ישראל ממשיכה לפרוח, הרבה בזכות הגז הטבעי"

שר האנרגיה והמים בטקס הנחת אבן הפינה לתחנת הכוח במפעל מכתשים ברמת חובב: "אם תהיה בעיה בקיבולת צינור הגז נוכל להבטיח שהתעשייה ויצרני החשמל הפרטיים יקבלו את חלקם"

"יצאנו עם הסדרת ה'פרו-ראטה' מתוך כוונה שאם תהיה בעיה בקיבולת צינור הגז נוכל להבטיח שהתעשייה ויצרני החשמל הפרטיים יקבלו את חלקם", כך אמר אתמול (ד') שר האנרגיה והמים עוזי לנדאו, שהוסיף כי "כל תושבי ישראל ירוויחו מכך". מנכ"ל חברת החשמל אלי גליקמן איים לאחרונה כי יבקש לפתוח מחדש את הסכם הגז של החברה עם שותפויות "תמר" בגלל הפגיעה בכמויות הגז שתקבל חברת החשמל כתוצאה מהסדר הפרו-ראטה שיזמה רשות הגז במשרד האנרגיה.

לנדאו השתתף בטקס הנחת אבן הפינה לתחנת הכוח במפעל מכתשים ברמת חובב. יזמי התחנה הם אדלטק (58%) ושותפתה זורלו הטורקית (42%). תחנת הכוח שתפעל בטכנולוגיית קוגנרציה על בסיס גז טבעי עתידה לייצר חשמל, קיטור ושירותי תעשייה לשימוש המפעל, מקבוצת מכתשים אגן. עלות הפרויקט עומדת על כמיליארד שקל כשבמקביל מוקמת על ידי אדלטק תחנת כוח קטנה יותר במפעל אגן כימיקלים באשדוד בעלות של כ-400 מיליון שקל. תחנות הכוח יופעלו במחצית השנייה של שנת 2014 באמצעות גז טבעי מכוח הסכם שנחתם עם שותפויות "תמר".

לנדאו אמר בטקס כי "על אף הטלטלות הפוקדות את כלכלות העולם - ישראל ממשיכה לפרוח, והרבה מזה קורה בזכות הגז הטבעי. גברנו על מכשולים רבים ואנו מביאים את הגז הטבעי מן הים אל היבשה. נקטנו בפעולות לייצוב משק החשמל וכיום הוא מתקדם לעבר יעד של 20% יתירות בשנת 2020. יצרני החשמל הפרטי הם כבר עובדה בשטח. היום, לאחר 15 שנים של תכנונים ודיבורים, הטרקטורים עובדים".

אדלטק וזורלו שותפות גם בפרויקט דוראד המקימה את תחנת הכוח באשקלון בהספק של כ-840 מגה-וואט. במקביל פועלת הקבוצה לסכם את המימון עבור שתי תחנות כוח נוספות בטכנולוגיית הקו-גנרציה - חברת הבת "סולאד אנרגיה", תחנת כוח בהספק 100 מגה-וואט בחצר מפעל CHS (לשעבר סולבר) וחברת הבת "ת.מ.ר" תחנת כוח בהספק 160 מגה-וואט בחצר מפעל חיפה כימיקלים במישור רותם.

דורון עזרא, מנכ"ל החברות "רמת נגב אנרגיה" ו"אשדוד אנרגיה" ציין כי "הפרויקטים תומכים בתעשייה, באיכות הסביבה, בפיתוח הדרום והנגב ובמדיניות ממשלתית מוצהרת להקמתם של תחנות כוח בישראל על ידי המגזר הפרטי". מנכ"ל אדלטק אודי וילד הודה לשר לנדאו "על שהוציא את עגלת ייצור החשמל הפרטי מהבוץ".