"הסנדק" בן 40

"מורשת הסנדק", ערוץ ההיסטוריה: ללא דון קורליאונה, לא היה טוני סופרנו

"מורשת הסנדק", יום ה' 22:00, ערוץ ההיסטוריה

מבלי משים, מצליחה התוכנית התעודית הזאת, שעתיים אורכה, לגעת באחת משאלות היסוד בתחום התרבות והתקשורת: האם האמנות רק מחקה את החיים או שמא היא גם מזינה אותם ומחוללת שינויים במציאות. ההנחה המקובלת, שלפיה מדובר בדיאלוג שמחולל שינויים בשני הקצוות, מקבלת חיזוק מפתיע דווקא מהסרט הזה. אין ספק שטרילוגיית סרטי "הסנדק", היא אחד האפוסים הקולנועיים הגדולים של כל הזמנים. במשך שנים היה נהוג לחשוב שפרנסיס פורד קופולה הצליח להשפיע על דורות של סרטי המשך וסדרות בז'אנר סרטי המאפיה, יצירות שגם אם לא חיקו את "הסנדק", בוודאי התכתבו איתו. או במילים אחרות: אלמלא דון קורליאונה, לא היה בא לעולם טוני סופרנו. אלא שמתברר שבכך לא תמה השפעתו הגדולה של המקור הקולנועי: הסרט הזה מציג כיצד עיצב "הסנדק" לא רק את חשיבתם של ממשיכי דרכו בתעשיית הבידור, כי אם את התנהגותם של הגנגסטרים עצמם! מסתבר שאפילו "החבר'ה הטובים" למדו בשקיקה את הדמויות שגילמו מרלון ברנדו, ג'יימס קאן, רוברט דה נירו ואל פאצ'ינו, וחיקו את התנהגותם בפעולותיהם היומיומיות. תודו שזה מדהים. מגיש את הסדרה מייקל אימפריולי, הלא הוא כריסטופר מולטיסנטי, אחד מגיבורי "הסופרנוס". אחד הקטעים המדה ימים בסרט הוא כאשר קופולה חושף איך נאלץ להיאבק באולפנים על ליהוק אל פאצ'ינו לתפקיד מייקל קורליאונה, כיוון שהאחרונים חששו מליהוק של שחקן כמעט אנונימי באותה התקופה לתפקיד ראשי כל-כך. השאר, כמו שנהוג לומר, הוא היסטוריה.

סרט עם סלים

"אוונטי פופולו", יום ו' 13:10, "יס 3"

הנה משפט שאין לי שום בעיה לעמוד מאחוריו: אפשר בהחלט שזה הסרט הטוב ביותר שנעשה אי-פעם בישראל. גם מי שלא יסכים בהכרח לקביעה הזאת, יקבל, אני מניח, את הקביעה שהוא בוודאי בין עשרת הסרטים הישראליים הטובים ביותר מעולם. כמעט באפס תקציב, בחולות ראשון-לציון לפני שהפכו טרף לכרישי הנדל"ן, ועם צוות שחקנים מצוין, צמח כאן סרט שלטעמי הוא הפרשנות הקולנועית היפה ביותר (לא רק בקולנוע הישראלי) ל"במערב אין כל חדש" של אריך מריה רמארק. גם מי שמקדש כל כדור שנורה אי פעם במערכות ישראל, לא יוכל לדחות על הסף את הסרט הזה שמציג את המלחמה לא כסכסוך גיאו-פוליטי הרה גורל, כי אם כמפגש טרגי בין בני אדם - מסר שלא מוכרחים להיות פציפיסט כדי לקבלו.

בשתי מילים: לצפות ולהקליט.